Reizen in Nederland is sinds een paar jaar wat avontuurlijker geworden.
Vroeger zette je een Afrikaanse gast met een gerust hart op de trein: "Je
moet naar Ede-Wageningen. Heel eenvoudig: De trein komt daar om tien over
negen aan. Je kijkt dus op je horloge. En waar de trein om tien over negen
stopt, daar stap je uit. Want daar is Ede-Wageningen". Dat HAD wel iets.
Maar dat zou ik tegenwoordig toch maar niet meer proberen.
Op zondagavond stapte ik in Leiden in de trein. Het grote bord gaf duidelijk
aan dat die me naar Breda zou voeren. Maar in Dordrecht werden we geloosd.
"Dames en heren. Deze trein gaat niet verder. U kunt de stoptrein nemen naar
Lage Zwaluwe. Daar staan bussen gereed voor Breda-Prinsenbeek". Ik schoot
een aardige treinconductrice aan: "Wat moet ik in Prinsenbeek?". Zij keek
bedenkelijk. Het leek maar beter om met de boemel naar Roosendaal te reizen.
Want DAAR stonden zeker bussen. Een lotgenoot hoorde dat alles nogal onzeker
aan: Een Angolees. Hij was onderweg naar het
asielzoekers-centrum in Dongen.
Ik vertaalde. En zo zochten wij beiden onze toevlucht in de boemel naar
Roosendaal. En toen in de bus naar Breda. En in een andere bus naar Rijen.
En daar stond mijn auto. En ik zette hem keurig netjes in het
asielzoekerscentrum af. Reizen in Nederland.
Maar nu dan: Angola !!! Ik ben ooit over de hoofdstad Luanda gevlogen. Een
enorme sloppenstad aan een prachtige baai. Angola: het barre verhaal van een
bloedige burgeroorlog waarin Jonas Savimbi, generaal van de UNITA
opstandelingen, een gruwelijke rol speelde. Deze totaal onbetrouwbare
rebellenleider was echter wel de kampioen van het Westen. Hij werd op het
Witte Huis met alle egards ontvangen. Zijn streven om de gekozen regering
omver te werpen kreeg politieke en financiële steun. Die regering leunde
immers tegen het Oostblok en Cuba aan. Tenslotte viel Savimbi ook het
mijngebied binnen. Diamanten!!! Toen was zijn kostje helemaal gekocht.
Intussen werden de gewone mensen slachtoffers van de strijdende partijen.
"Als olifanten vechten, wordt het gras vertrapt". Dertig jaren lang
burgeroorlog. Ontelbare doden. Ontelbare verminkten. Ook nu nog; omdat er
overal mijnen gelegd zijn. Een derde van de bevolking ontheemd. Armoede:
want het land bewerken kon vaak niet. Dorpen gebrandschat. De stad
volgepropt met vluchtelingen zonder middelen van bestaan. Tenslotte, in
2003, sneuvelde Savimbi. Kans op vrede. Maar welvaart ???
Pedro, mijn reisgenoot, werd geboren in een klein dorp op het platteland.
Hij is even oud als de oorlog: ongeveer dertig jaar. Zijn ouders kwamen om
in het oorlogsgeweld. Scholing heeft hij weinig gehad. Maar hij heeft een
goed stel handen en een helder hoofd en ondernemingslust. Hij leerde goed
Portugees. Hij trok weg uit zijn geboortestreek naar het Noorden. Als
ongeschoolde arbeider beproefde hij zijn geluk in het mijnengebied. Daar
werd hij te werk gesteld in de diepe mijnkuilen waar het gruis gevonden
wordt dat soms diamanten oplevert. Voor een hongerloontje. Soms vallen de
schachten in en raken de mijnwerkers bedolven en komen om in zand en
gesteente. Hij verloor zo verschillende kameraden. Tenslotte ontvluchtte hij
de uitzichtloze situatie. Hij trok de grens met Congo Kinshasa over. Hij
leerde er in korte tijd beter Frans dan ik in mijn hele opleiding. Tenslotte
kwam hij na allerlei omzwervingen in Nederland terecht. Op zoek naar een
beter bestaan. Net als onze eigen immigranten van na de oorlog, die naar
Canada of Nieuw-Zeeland emigreerden. Meer dan zij: op zoek naar een veiliger
bestaan. Toen hij hier aankwam, was de oorlog ginds nog in volle gang.
Nu zit hij op een kamertje in huis bij Angolezen van een andere stam. Werken
mag niet. "Hoe kom je de dag door ???" "Ik verveel me. Ik kijk TV.... Ik
wacht." "Ben je getrouwd ?" "Hoe zou ik kunnen trouwen ? Ik kan niemand
onderhouden". "Ben je niet bitter: Je verleden: oorlog en armoede. Je
toekomst: uitzichtloos hier. En meer armoede ginds?" "Ik ben dankbaar dat ik
nog leef".
"Dit land is overvol", zei Pim. De Vreemdelingenwet werd dus aangescherpt.
En Minister Verdonk moet zorgen voor de uitvoering ervan. Het parlement
keurt dat beleid goed. Het is dus allemaal volgens wet en regel. Het is een
afschrikbeleid. Maar voor "schrijnende gevallen" is er dan toch een pardon.
Overigens slechts voor zo¹n tweeduizend mensen. Uit 26 duizend
vluchtelingen!!! Niet erg ruimhartig. Maar zo zijn we nu eenmaal: "ons ben
zunig". Bisschop van Luyn vindt echter dat het wel ruimer moet:" Mensen die
al langer dan vijf jaar in Nederland zijn moeten kunnen blijven. We kunnen
dat best hebben. We zijn een rijk land ondanks de economische recessie".
(Rkkerk.nl 27-2-04)
De man van de Ethiopische mevrouw, die ons Dongense huis schoon houdt, is
een van de gelukkigen. Onafhankelijk van elkaar ontvluchtten beiden Ethiopië
zo¹n tien jaar geleden. Ze leerden elkaar in Nederland kennen en trouwden.
Twee leuke kinderen. Die gaan naar school en spreken vloeiend Nederlands.
Zij kreeg een verblijfsvergunning. Hij niet!!! Jarenlang soebatten en
procederen. Jarenlang leven tussen hoop en vrees. Werkeloos thuis zitten
terwijl je vrouw de kost verdient... Altijd de dreiging om uit elkaar
gehaald te worden. Ze waren er beiden soms echt ziek van. En tenslotte na al
die jaren: pardon. Vreugde. Maar hij heeft wel jaren van zijn leven
ingeleverd.
Pas als je mensen achter de getallen en de etiketten leert kennen, wordt
wantrouwen en gemakkelijk accepteren van regelgeving doorbroken.
Burgemeester Cohen van Amsterdam beaamt dit: " Zodra je de gezichten achter
de aantallen ziet, wordt alles anders". De gezichten van Pedro, van
Luelseged....
Het is waar: We groeien naar een multiculturele samenleving toe. En dat gaat
niet van zelf. Moeizaam soms. Met groeipijn en frustraties: Ongeletterdheid.
Gebrek aan kennis van de taal. Culturele verschillen belemmeren begrip.
Criminaliteit onder vooral (?) Marokkanen en Antillianen... Problemen
genoeg. Beter ze aan te pakken dan ze te ontwijken. Want die ontwikkelingen
draai je in ieder geval nooit meer terug. Bovendien: Er zijn ook succes
verhalen De secretaris-generaal van de UNO, Kofi Annan, waarschuwt ons:
Binnenkort heeft de vergrijzende West-Europese bevolking jongere krachten
broodnodig om de economie draaiende te houden. De horeca, het werk in de
kassen en de schoonmaakindustrie kunnen al lang niet meer zonder.
Maar als de overheid vindt dat we HIER niet méér mensen op kunnen vangen,
wat doet ze dan om de wereld GINDS wat leefbaarder te maken? Ze broedt op
snode plannen om de vredesmissies, zoals die in Irak, voortaan maar te gaan
bekostigen uit geld voor ontwikkelingshulp !!! Al jaren wordt er gepleit ---
o.a. door de paus --- voor kwijtschelding van de loodzware schuldenlast, die
arme landen bij ons hebben.... Maar "ons ben zunig": Elk jaar int onze
regering tientallen miljoenen euro¹s uit de arme landen. We bepleiten open
markten. Maar sluiten onze grenzen voor derdewereldproducten.
Wat heeft het allemaal met Vasten en met Pasen te maken ? Aan de kerkmuren
roepen spandoeken: "Vast iets om te delen". Een aardige mevrouw beloofde dat
ze in de vasten van de wijn af zal blijven. De opbrengst was voor de
vastenactie. Ik lachte: "Dan hoop ik dat U altijd dure wijn drinkt". Haar
man bromde: "Vastenactie. Maar eerst aftrek van de kosten van de frisdrank
die ze nu neemt i.p.v. wijn !!!" Leuk en aardig. Maar er zal in onze wereld
op veel grotere schaal gedeeld moeten worden willen onze medemensen elders
ook deel van leven krijgen: Veel van wat wij consumeren gaat ten koste van
de levens-voorwaarden van de meerderheid van de wereld bevolking. Bereidheid
tot delen heeft met ons geloof te maken. Lees er Jezus' Bergrede maar op na.
Wat versoberen, een stap terug doen, zal ons bovendien geen kwaad doen: noch
lichamelijk noch geestelijk. En het vergroot levenskansen elders. Waar
gedeeld wordt ontstaat iets van het koninkrijk Gods: Een echte samenleving
van gelijkwaardige mensen onder God als vader.
.
En Pasen ? Is het niet het feest van het leven: het onverwoestbare Leven ? Leven in overvloed ? En zou de verrezen Heer niet vinden dat dat goede leven hier best al mag beginnen ?