DE
SCHAKEL N0.364 JANUARI 2006
Beste
medebroeders.
Ik ben
voor het eerst in mijn leven in Spijkenisse geweest. Vroeger waarschijnlijk een
vissersdorp. Nu verstrikt in de tentakels van de stad Rotterdam die als een
inktvis overal de omliggende dorpen verstikkend heeft omarmd. Ik kwam er over
een rondweg vol verkeer langs grauwe betonnen schermen en eindeloze
fabrieksterreinen.
In
Spijkenisse - in een warempel toch wat vriendelijk buurtje - een vrij grote,
moderne kerk: De ontmoetingskerk. Daar werd mevrouw Jepke Kerssen beroepen als
dominee. De kerk liep goed vol. Het orgel glorieerde feestelijk. Er werd uit
volle borst gezongen. De meeste liederen kende ik wel. En die ik niet kende kon
ik toch op protestante wijze meezingen; een halve noot achter het orgel aan.
De
Predikant die de pastorale taak overdroeg was in stemmige zwarte toga en witte
bef. De nieuwe dominee droeg een gebedsmantel en een mooie rode stola. Toen ik
dat thuis vertelde zei een van ons:”Ja, de protestanten nemen wel iets van ons
over”. Ik zei: “Het voelde goed: een vrouw op de kansel. En daarna achter de
Avondmaalstafel met brood en beker in haar handen. Misschien moeten ook wij
nodig het een en ander van hen overnemen”.
Maar waar het me nu eigenlijk om gaat was de
preek: Het aan ons voorgelezen verhaal was dat over de bruiloft van Cana. Over
dat feest waarop Jezus water veranderde in wijn. Wat me trof was hoe dominee
Kerssen dit verhaal betrok op onze huidige ervaring als gelovigen. Heel veel mensen
buiten de kerken denken zo over kerk en christendom: ”De wijn is op. Het feest
is over “. Maar voor ons, zei ze, is dat niet zo.
Tenminste als we op Maria's aansporing ingaan en “doen wat Jezus ons zeggen
zal”. Dan raakt de wijn niet op. Dat betekent niet noodzakelijk dat
veranderingen onmiddellijk merkbaar zullen zijn. Dat heeft tijd nodig: “Mijn
uur is nog niet gekomen”, zei Jezus. Geduld. Hoopvol verwachten. En meer dan
dat: Het Uur waar Jezus over sprak verwijst naar lijden en dood. Pas daar doorheen
naar verrijzenis en nieuw leven! Maar laten we intussen vertrouwvol,
hoopvol “doen wat Jezus ons zegt”. Dan wordt water wijn en de bruiloft gaat
door. Een zodanige inkorting doet die preek natuurlijk tekort. Maar zo ongeveer
droeg ze haar hoop op ons over. Een goed geluid.
Een
andere dominee, Dorothé Sölle,
vergeleek ons soms moeizame kerkelijke geploeter met het bouwen van een
middeleeuwse kathedraal. Je ziet hem misschien nooit voltooid. Maar je gelooft
erin: in je bijdrage. In de groei. In de schone voleinding.
Geloven
in de Lage Landen is niet langer vanzelfsprekend. Wat mevrouw Kerssen
signaleerde: die "tegenstemmen". Die soms nauwelijks verholen afkeer
van alles wat Christelijk is in kranten en media… Maar ook de neergang, het
gebrek aan vitaliteit en aantrekkelijkheid, de veroordelende starheid in onze
kerkgemeenschappen: dat kan soms ontmoedigend werken.
Geloven
in Afrika is ook niet altijd vanzelfsprekend. In gebieden van oorlog en geweld,
in landen waar verkrachting een
oorlogsmethode werd, en kinderen gedwongen kindsoldaten worden, waar bendes de
dienst uitmaken en politici
zich verrijken ten koste van de armen, waar dagelijks honderden mensen sterven
aan aids.
Daar zal
menig missionaris zich vaak machteloos voelen en soms twijfelen aan het komen
van het Rijk van gerechtigheid en vrede: “Zoveel goede mensen in de greep van
armoede en ziekte. We hebben toch geleerd dat juist de armen Gods vrienden zijn? “Dat Rijk van
U: komt daar nog wat van?”
Een ding
is wel zeker: Als we inderdaad zouden doen “wat hij U zeggen zal” en dat
evangelie van Jezus in de praktijk zouden brengen: dan zou de wereld er
intussen heel wat menselijker uitzien. Het zou al een heel ding zijn als de
tien geboden wat meer impact zouden hebben!
Maar de
dominee in die gemeente, midden in die megastad vol huizenhoge problemen, hield
ons voor dat de bruiloft, het verbond van God met ons mensen, niet over is. En
dat onder onze handen water tot wijn kan worden. Als we “doen wat Hij ons
zeggen zal”. Geduldig. Met moed dragend wat gedragen moet worden. Hoopvol.
Doende vanuit bewogenheid en overweging.
Een nieuw
jaar is alweer een stuk onderweg. “Doen wat Hij ons zegt” moet NU gebeuren. Het
is goed te beseffen dat we met onze tijd mee moeten. Het is de enige tijd die
we hebben. Vroeger is voorbij. Blijven steken in het verleden kan niet; de tijd
gaat onverbiddelijk verder.
En naar
de toekomst zijn we nog onderweg. We kunnen haar wel voorbereiden maar we
hebben haar niet in hand.
Mijmeren
over wat voorbij is of dromen over wat komen gaat is goede vrijetijdsbesteding.
Als het tenminste in dankbaarheid en hoopvol gebeurt:
goed voor de vrije tijd. Bedenken dat alles vroeger beter was is echter tijdverspilling:
Als je wat scherper kijkt dan was niet alles vroeger zo fraai. En dan is niet
alles wat er nu gebeurt kommer en kwel. Wie wil er echt terug naar 50 jaar
geleden?
Zolang je
maar met mensen verbonden blijft - zowel in Afrika als hier- dan kom je ook
vaak ongelooflijke kwaliteit tegen in heel gewone mannen en vrouwen. Mensen die
het woord spiritualiteit niet kennen. Maar die zonder dat misschien zelf in de
gaten te hebben “doen wat Hij zegt”. Dat geeft de burger moed.
Het gaat
om HIER. Een gewone dorpsvrouw had
deze geloofsbelijdenis op haar grafsteen laten beitelen: “Als je God niet
overal vindt, dan vindt je hem nergens": dominee Kerssen in de Randstad.
Wij: overal in Afrika, in India, in Brazilië, of in Heythuysen,
Den Haag…of waar dan ook in de Lage landen.
Het gaat
om NU: In de jaren van volop actief
leven zowel als in onze ouderdom. Het gaat om 2006. Dat is ons gegeven. Gegund.
Daar doen we het mee.
Een
beetje aan de late kant maar welgemeend: Alle goede wensen voor HIER en NU. Zegen. Vertrouwen. Goede moed. Zalig
nieuw jaar.
(En de
dominee die me aan het denken zette is de vrouw van onze vroegere confrater
Pieter Reesink.)
Van
de vergadertafel
De
toekomst van “St. Charles”, Heythuysen. Hoe behouden
we de eigenheid van onze missionaire gemeenschap daar?
Na de
renovatie zullen er genoeg gemeenschappelijke ruimtes tot onze beschikking
blijven: kapel, ruimte voor samen eten en recreatie, vergaderingen… Afspraken
daarover moeten duidelijk zijn en/of tijdig gemaakt worden. Voor
bijeenkomsten waarbij veel mensen verwacht worden, kan zo nodig uitgeweken
worden naar gelegenheden buitenshuis.
Alle
huidige bewoners kunnen mee verhuizen. De overste kan vervangen worden en
woonruimte krijgen.
Besproken
moet nog wel worden of missionarissen die in de toekomst in aanmerking komen
voor verblijf in “St. Charles” voorkeur behandeling zullen krijgen bij
toewijzing van vrijgekomen kamers.
Missionarissen
op vakantie zullen in Dongen of elders in de provincie
opgevangen moeten worden. Voor enkele overnachtingen zullen wellicht een of
twee logeerkamers beschikbaar komen voor álle bewoners van “St. Charles” en
gehuurd kunnen worden.
Met
bewoners-van-buiten kunnen duidelijke afspraken gemaakt worden over de
eigenheid van de gemeenschap. De meer praktische afspraken kunnen elk jaar
worden bijgesteld.
“Het Land
van Horne” (LvH) is
verantwoordelijk voor de pastorale zorg. Tot nu toe werd dat door LvH toevertrouwd aan de overste van de communiteit. Maar
dat is niet automatisch. Een intakegesprek hoort aan de aanstelling vooraf te
gaan. De pastoralewerker is in loondienst voor 5 uur per week.
Behoud
van eigen keuken?
De
aankleding van het huis is belangrijk voor de sfeer: Handhaven van de
uitstalling van Afrikaanse voorwerpen…Het is belangrijk om een lijst op te
maken van ons bezit aan Africana e.a. voorwerpen die betrekking hebben op onze
geschiedenis. Die blijven ons eigendom. Het is belangrijk om al ons bezit in
zoverre we het willen behouden te inventariseren. En op te ruimen wat niet meer
dient. Overdragen wat
LvH wil overnemen.
Is er bij
de verbouwing ruimte voor opslaan van meubelen etc aanwezig?
De bouwplannen.
De
architect heeft plannen getoond: Carrés met woningen aan één kant van de gang.
Goed uitzicht op de tuinen. Dat lijkt aanmerkelijk duurder dan een bouw met
kamers aan weerskanten van de gang. Dat laatste verkort ook de loopafstanden.
Afgesproken
is dat de laagbouw niet afgebroken wordt voordat de nieuwbouw voor de daar
wonende geïndiceerde bewoners klaar gekomen is. Maar wat gebeurt er met onze
bewoners (geïndiceerd en niet-geïndiceerde) die in het klooster wonen?
Onze
inbreng over de voorzieningen en de stijl van de renovatie is beperkt. Het LvH bouwt voor een toekomst waarin onze aantallen sterk
zullen teruglopen en het huis toch aantrekkelijk moet zijn voor eventuele
bewoners. LvH
koopt ons eigendom, voorafgaande aan de verbouwing en bepaalt dus wat zij in de toekomst nodig
achten.
Wij
kunnen alleen aangeven waar voor ons de bestedingsgrens ligt. Het zal altijd
beduidend meer kosten dan wat de AOW inbrengt. Huursubsidie kan mogelijk
aangevraagd worden. We kunnen ook aangeven geen voor Nederlandse begrippen
overbodige luxe op prijs te stellen.
Mantelzorg.
De
vergrijzing van onze gemeenschap zal voortzetting van de mantelzorg aan onze
eigen mensen moeilijker en zwaarder maken. De overheid benadrukt echter de
verantwoordelijkheid van betrokkenen voor zorg aan familie- en
gemeenschapsleden. We zijn dus toch deels op elkaar aangewezen. Vrijwilligers
kunnen die last verlichten. Zij worden door het LvH
aangetrokken. Het LvH is uiteindelijk
verantwoordelijk voor het leveren van zorg en verpleging.
Wellicht
moeten op den duur ook professionele krachten / bedrijven door ons worden ingehuurd voor
bepaalde functies: voor bepaalde huishoudelijke functies. Maar er zal ook
steeds meer kundigheid en kennis vereist worden in de begeleiding van onze
mensen: Er moeten zakelijke contacten gelegd worden met de gemeente i.v.m. de
Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Herindicatie moet aangevraagd worden. De
cliënten raad heeft adviezen nodig om goed te functioneren…
Cliëntenraad.
Die raad
heeft een wettelijke basis en een belangrijke functie. Zeker in deze
overgangsperiode voor, tijdens en onmiddellijk na de verbouwing. Het is dus van
belang er mensen voor te kiezen die nog een inbreng kunnen hebben en een zekere
kennis hebben van wat er wettelijk geregeld en mogelijk is . De leden van de
raad hoeven geen bewoners te zijn. Wel moeten de bewoners de aanstelling
goedkeuren.
Er
bestaat een organisatie ter ondersteuning van cliëntenraden! Wie “van buiten”
zouden erin gekozen kunnen worden? Als vrijwilliger? (Er is een onkostenvergoeding
voorzien in het budget van de cliënten raad).
Verkoop
van Op de Bos 1? Behoud van ons kerkhof?
We
verkopen Op de Bos 1. Het LvH heeft interesse
getoond. De rest van het terrein zal aan het LvH
verkocht worden.
Het
kerkhof: Jacques Van Nieuwenhove zal navraag doen bij de Dominicanen en
Franciscanen om te zien wat de opties zijn. We willen het wel graag behouden.
Maar wie verzorgt het kerkhof op de lange duur?
De
kosten
Over huur
woning en gemeenschappelijke ruimtes. Mogelijkheden tot aanvrage huursubsidies.
Over extra kosten: bewassing. De zgn. zorg pakketten…etc Daarover kan nu nog
geen duidelijkheid gegeven worden.
****************************************************************************
Onze
Overledenen:
Andere
overledenen:
26 febr.
2005. Nagekomen bericht: Ad Marijnissen, broer van
overleden broeder Christ Marijnissen.
17 dec.
2005. Mevr. M.M.J.A.
(Monique) van Hövel tot Westerflier
en Wezeveld Tilman, zus van
Pater Adelbert Tilman.
29 dec. 2005. Joh. Ant. Maria (Hans) Bogaers, ex-confrater. Zijn vrouw is Marita
Bogaers-der Meer.
03 jan. 2006. Pater Paul van Thiel,
85 jaar.
09 jan. 2006. Broeder Wim van der Smissen, 75 jaar.
Onze
zieken
Piet
de Bekker maakt het veel
beter. Hij kan weer uren lopen. Hij is sterk afgevallen en voelt zich daar goed
bij. Nog wat duizelig met het bukken. En hij geeft de hoop niet op nog ooit
naar Afrika te kunnen terugkeren.
Wim Settels
brak zijn heup. Omdat hij al langer evenwichtstoornissen
heeft, en een spierziekte, verloopt het genezingsproces langzaam en is
revalidatie moeizaam.
Rob
van Iterson is geopereerd aan zijn rug. Dat betekent zes maanden veel rusten en
niet zitten. Wel in beweging blijven. Rob loopt nu beter dan tevoren. Maar de
verbetering in zijn rug en voeten maakt duidelijk dat er ook wat aan zijn
knieën zal moeten gebeuren.
Léon Gadet
is in het ziekenhuis in Tongeren, België, opgenomen.
Retraites
In Oirschot,
23-29 juli 2006. Begeleider is Jan Mol
In Heythuysen:
Begeleider is Jan Mol. De tijd is nog niet vastgesteld
Opgeven aan het secretariaat
s.v.p.
Jerusalem sessies
Bijbel
cursus en retraite in het Engels van 14 maart tot 10 juni 2006
In het
Frans “Disciples, Missionnaires
aujourd’hui” van 12 september
tot 7 december.
Uit
het veld
Statistieken
over de Witte Zusters:
Op het
ogenblik telt onze congregatie 963 leden. Hiervan zijn 226 zusters in Afrika
werkzaam.
Er
zijn twee noviciaten waar
onze jonge kandidaten hun opleiding ontvangen. Eén in Burkina
Faso voor Frans sprekenden en één in Kenia voor
Engelstaligen. Dit jaar hebben negen van hen hun eerste professie
gedaan en er zijn 12 novicen in opleiding. De 15 postulanten, waaronder twee
Poolse kandidaten en één Duitse, zijn verspreid over de verschillende
Afrikaanse landen. Ook krijgen jonge Europese vrouwen die interesse tonen voor
ons leven als religieus missionaris de gelegenheid om stage te lopen in een van
onze communauteiten in Afrika.
De
Europese provincie, waarvan
ook de Nederlandse regio deel uitmaakt, bestaat nu 5 jaar. Uit een evaluatie
blijkt dat de onderlinge samenwerking in de provincie goed is en de
verbondenheid tussen de zusters van de verschillende regio’s sterk is toegenomen.
Het provinciale bestuur, waar ook de regionale overste van Nederland lid van
is, heeft dit jaar weer vier keer vergaderd, iedere keer in een andere regio.
Het
aantal Nederlandse zusters in
de congregatie bedraagt nu 98 waarvan er nog vijf in Afrika werkzaam zijn. Eén
zuster woont in Canada als lid van het provinciale bestuur en één zuster
verblijft in de Verenigde Staten.
De
voorgenomen sluiting en opheffing van ons klooster te Esch hield ons al lange tijd bezig. Het spreekt
vanzelf dat dit gebeuren veel drukte en reorganisatie met zich mee bracht. Het
vertrek van de zusters uit Esch is niet ongemerkt
verlopen. Op allerlei manieren wilden buren, vrienden en kennissen ons
uitgeleide doen en ons alle goede wensen meegeven voor de toekomst.
Het was
hartverwarmend en overweldigend zoveel hartelijkheid en medeleven te ontvangen.
Ook in de locale kranten werd er uitvoerig aandacht aan besteed, Hieruit bleek
hoe de zusters die op Sancta Monica
gewoond en gewerkt hebben gewaardeerd waren en deel uitmaakten van hun
omgeving.
Ook bij
het vertrek lieten de bewoners van Esch zich niet
onbetuigd en werden we plechtig door het gilde uitgezwaaid. Het parochiebestuur
van de Esche Willibrordus
parochie had zondag 6 maart gekozen om ons afscheid van Esch
waardig te vieren. Alles ging met een gevoel van dankbaarheid maar ook met een
vleugje weemoed en gemengde gevoelens gepaard.
Harrie
van de Ven schrijft:
Bunia, Ituri, Dem. Rep. Congo: Vorige week weer voor
de eerste keer sinds 3 jaar in een sector geweest van de parochie waar de rust
is teruggekeerd. Onze mensen daar hadden ons "verblijf” opgeknapt en zelfs
een bed en matras klaargemaakt, zodat ik de nacht daar heb kunnen doorbrengen
zonder problemen.
De
aanwezigheid van het nationale (hervormde) leger garandeert de veiligheid, maar
de bevolking moet wel bijdragen in het onderhoud van de soldaten die niet, of
veel te weinig, worden uitbetaald. De laatste maand rukt het Nationale leger
steeds verder op het binnenland in en achtervolgt de gewapende rebellen.
Officieel is de vrije ontwapeningsperiode voorbij. Nu krijgen ze nog de kans
kun wapens in te leveren, zonder vervolgd te worden.
Anderen worden met geweld ontwapend en gaan naar de gevangenis vanwege onwettig
wapenbezit. Velen vluchten weg naar afgeleden streken waar ze zich
hergroeperen. Het zijn vooral deze rebellen die de streek onveilig maken,
brandstichten, plunderen en vrouwen verkrachten, met als gevolg weer veel
mensen op de vlucht.
Onze
nieuwe bisschop is heel moedig en is in alle parochies geweest voor het
vormsel, zelfs in een parochie verwoest en verlaten sinds 5 jaar. De mensen
hebben enkele kamers met dekzeil bedekt, want alle daken zijn weg en de
bisschop heeft daar geslapen zonder probleem.
Het hoogtepunt van de laatste maanden was de
priesterwijding op 23 september hier in Bunia van een
Congolese Witte Pater afkomstig uit het bisdom Bunia en vier diakenwijdingen van het bisdom. Heel veel
volk. Een prachtige plechtigheid van ongeveer 5 uur.
De
spanning blijft, maar steeds meer mensen keren naar huis terug. In het grote
vluchtelingkamp hier in Bunia zijn er nog ongeveer
2.000 over van de 17.000. Op onze missie Badiya is
zeker de helft van de bevolking terug. Het gezondheidscentrum is weer open en
een gedeelte van de kraamkliniek is hersteld. We verblijven nu regelmatig een
weekend ter plaatse.
Een ander
belangrijk feit is de heropening van groot - en klein seminarie hier in Bunia op 29 oktober dat sinds 2003 was gesloten. Wij hopen
en bidden dat zij het schooljaar in vrede kunnen afsluiten.
De
verkiezingen die in juni werden uitgesteld zijn in volle voorbereiding voor
volgend jaar. Moge alles volgens plan verlopen. Als de ontwapening lukt, zal er
vrede komen. De mensen zijn het beu en verlangen naar vrede. Blijven we hen helpen
met ons gebed.
Hans Peters uit Heythuysen
”Ik mocht
blijven leven”
Enige
maanden geleden las ik in Katholiek Nieuwsblad dat er in Engeland een foetus
was geaborteerd wegens een hazenlip. Ik voelde me geroerd omdat ik in 1930
geboren ben met een dubbele hazenlip. De gedachte kwam bij me op: als ik in
2005 ontvangen zou zijn met dit gebrek, dan zou ik misschien geaborteerd zijn.
Vragen
wij de ouders waarom ze dat doen, dan is het antwoord: “We kunnen dit het kind niet aandoen”. Ieder heeft zijn of haar kijk
op het leven. De mijne is dat ik erg blij ben dat ik in leven mocht blijven.
Hoewel ik vele moeilijkheden heb meegemaakt, omdat in die dagen de wetenschap
niet zo ver gevorderd was als nu.
Het leven
was en is nog steeds een uitdaging voor me om er iets moois van te maken met de
hulp van God en zo was het ook voor mijn ouders, want die spaarden kosten noch
moeiten en daarvoor ben ik hen dankbaar. Mijn handicap was niet gemakkelijk te
aanvaarden. Dat vraagt om inzicht en overtuiging en die had ik gelukkig
meegekregen vanuit mijn katholiek geloof. De profetische boeken in de bijbel
bieden een grote hulp voor zelfaanvaarding: je mag er zijn. Zo staat er in
Jesaja 43:
“Zo spreekt Jahwe, die u geschapen heeft, o
Jakob, en die u, Israël, heeft gevormd, “Wees nu niet bevreesd, want ik heb u
verlost, u geroepen bij uw naam; u bent voor Mij zo kostbaar in Mijn ogen, zo
waardevol, ik heb u lief. Wees niet bevreesd, want ik ben bij u".
Ik ben
aanvaard met al wat ik heb en niet heb, zoals ik ben. Ook met mijn handicap, ik
mag er zijn; ik ben uniek.
Hoe kan
men zich ooit zo vergrijpen aan zo ’n wezentje dat van af de eerste dag in de
moederschoot alles in zich heeft om uit te groeien tot een volwaardig mens,
weliswaar lichamelijk of verstandelijk geschonden, maar uitverkoren om heilig
en vlekkeloos te zijn voor het aangezicht van de Vader, voorbestemd om zijn
kind te worden door Jezus Christus (Efeziërs1). “Van eeuwigheid heb ik u bemind” (Jeremia 31,3).
Piet Verkley
uit
Zambia: Iedereen is zich heel bewust van de AIDS-epidemie
hier. Maar voor het moment zien we nog geen daling in het aantal zieken en
sterfgevallen. Het bisdom heeft een uitgebreide thuiszorg georganiseerd, ook
hier in de 4 compounds waar wij werken. Ziekenbezoek,
vervoer naar het ziekenhuis, adviseren etc. horen bij de taken.
Toen ik
in maart 2005 naar huis kwam heeft mijn collega twee mensen aangetrokken in ons
bureau die mijn werk deden wat betreft hulp aan arme
scholieren en aan andere armen. Nu, dat heb ik maar rustig laten doorgaan sinds
ik terug ben. En, terwijl ik nu zit te typen zitten er een stel mensen bij het
bureau wachtend op mogelijke hulp. Nou, de lokale mensen weten natuurlijk veel
beter wie er hulp nodig heeft en wie niet. De twee mensen werken twee ochtenden
in de week. Dadelijk komen ze dan laten zien wie er hulp nodig heeft en van wie
ze nog gaan uitzoeken of het nodig is.
Daarnaast
gaan ook andere projecten door. Onze gemeenschapsschool die wat ruimte heeft
rond de kerk, heeft zo’n 200 leerlingen.
Er zijn
wat betaalde vrijwilligers aan het lesgeven en onze stagiair begeleidt het
project. Dan is er nog ons project voor de jongeren, waar ze leren timmeren,
metselen en ook naaien en koken. Mijn Duitse collega
begeleidt dat project: daar gaat heel wat tijd inzitten. Enkele dagen
geleden hadden we onze bisschop nog hier voor het uitreiken van
diploma’s."
Pieter Wels
(Communauteit
van Lage Mierde)
Hij vond
terecht dat we zijn artikel wel erg ingekort hadden; het verscheen in een
eerdere Schakel. Om hem recht te doen is hier zijn hele verhaal:
Communautaire betrokkenheid bij
gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping.
Integratie
is een sleutelwoord voor de toepassing van JPIC (Vrede, Gerechtigheid en
Heelheid van de Schepping) zowel binnen als buiten de communauteit. Wil ik in
mijn persoonlijk leven, en binnen de communauteit waartoe ik behoor - werken
aan het vormen van een levenshouding van gerechtigheid, dan komen de volgende
vragen naar voren:
·
Praten
wij voldoende met elkaar over onze activiteiten,
·
over onze
familie en
·
over het
leven en werken van voorheen in Afrika?
·
Geven wij
ook uiting aan onze waardering en schenken wij aandacht aan elkaar?
·
Leven wij
niet als eilanden? Komen wij bij elkaar voor recreatie of vinden we
gezamenlijke ontspanning?
Ons
gezamenlijk antwoord is positief! In een kleine leefgroep is dit wellicht
voorwaarde voor echt samen leven. Het moet ook kunnen klikken onder elkaar.
Zonder overdaad en luxe leven wij goed en verzorgd dank zij de zorgen en toewijding
van onze huishoudster en interieurverzorgster. Wij wonen in een goed en
vriendelijk huis met een mooi onderhouden omgeving rondom het huis waar wij
samen aan werken.
Ieder
vindt zijn thuis en voelt zich ook thuis in een broederlijke sfeer van gemeenschapsleven.
Gewoonlijk vieren wij 4 maal per week de Eucharistie en bidden wij alle dagen
de getijden met uitzondering van zaterdag en zondag. Wij respecteren elkanders
behoeften aan persoonlijk gebed.
Wat
planten en bloemen in het huis dragen bij tot een huiselijke sfeer die ook
onderbouwd wordt door een aperitiefje op zondag voor het middagmaal en het
gezamenlijk kijken naar enkele tv programma’s zoals het 8-uur journaal,
voetbalwedstrijden en andere programma’s met een hapje en een drankje naar ieders
smaak.
Natuurlijk
kunnen wijzelf de uitstraling van gerechtigheid van onze communauteit naar
buiten toe niet meten maar we mogen zonder meer stellen dat wij goede contacten
hebben. Onze betrokkenheid bij gerechtigheid met de dorpsbewoners heeft veel
facetten. Te noemen het parochiepastoraat in de drie dorpen Lage Mierde, Hoge
Mierde en Hulsel. En de pastorale dienstverlening in twee verzorgingshuizen “Lindenhof” in Lage Mierde en “Huize Kempenland”
te Bladel.
Deelname
aan dorpsactiviteiten via het kerkkoor, kaartclubjes, hobbycreativiteit,
kienen, jeu de boules, fietsmiddagen, buurtvereniging en zitting in het
K.B.O.(Katholieke Bond van Ouderen) bestuur geven mogelijkheden tot goede
contacten.
Veel
aandacht wordt gegeven aan zieken en ouderen. Ook bijzondere gelegenheden zoals
verjaardagen van enkele dorpsbewoners, de vieringen van jubilea, overlijden, de
wedstrijden van plaatselijke voetbalclub en de plaatselijke gilden krijgen onze
aandacht.
Ons leven
op de pastorie is geen leven op een eiland. Via dekenale contacten ontmoeten
wij regelmatig de priesters, diakens en pastoraal werkenden in het dekenaat. De
contacten die wij onderhouden naar buiten, overstijgen de strikt sacramentele
bediening en vinden plaats in de brede en ruimere
context van rechtvaardigheid, vrede en heelheid van de schepping: het rijk
Gods.
Integratie
binnen een communauteit vraagt ook om kwaliteit en kleur toe te voegen aan het
gemeenschapsleven door inzet en betrokkenheid. Ik heb wel eens horen zeggen “vita communis crux et martyrium est“. Dat
hoeft het echt niet zo te zijn. Achter de deur van elk huis staat een kruis.
Vanuit een houding tot gerechtigheid is er altijd een manier van omgaan met het
kruis dat leven bevestigend is. Het blijft altijd 'n
delen en breken.
Het is
geven en nemen. Zo verloopt het communiteitleven van elk gezin, van elke
gemeenschap en samenleving, en van elk klooster.
Een
houding van recht doen aan elkaar vormt de basis voor gezond communiteitleven.
Wij zijn elkaar, de drie op de Lage Mierde pastorie, daar erg dankbaar voor.
Vladimir Palte,
een
vroegere WP student te Straatsburg is door bisschop Hurkmans
tot diaken gewijd. Hij is docent maatschappijleer en parttime pastor in de
Lucas parochie, den Bosch.
Broeder
Kees van der Sloot
is
benoemd naar Guatemala City. Hij leeft en werkt met drie andere broeders van
Barmhartigheid (van Moeder Theresa), een Indiër, een Amerikaan en een Mexicaan.
Vergissing:
Piet van Hulten heeft dit jaar geen jubileum op 26
juni.
Wij
wensen u allen een mooie en vernieuwende veertigdagentijd.
Email: provsecr.@planet.nl
www.lavigerie.org
lavigerie-web@hetnet.nl