DE LAATSTE POSTHOORN ! september 2003. lees verder en klik hier.

UITTREKSELS UIT DE "POSTHOORN", NO. 1 VAN APRIL 2003.


1. Marokkaanse jongeren.
2. De Islam in de moderne wereld.

1. Marokkaanse jongeren.
Het gemeentebestuur van 's-Hertogenbosch laat jaarlijks haar waardering blijken aan, en voor de vele vrijwilligers die de stad rijk is. Dit jaar was het thema: "Ontmoeting tussen werelden". Vrijwilligers konden zelf kiezen om naar een project van collega-vrijwilligers te gaan en te zien waaraan die hun inzet, tijd en energie besteden. Soms zijn dit heel andere "werelden" van levensvisie en interesse.

Zo werd ik, als vrijwilliger van onze parochiale bezoekgroep, op zaterdag 25 januari 2003, met een dertigtal andere mensen, per bus naar een vroegere katholieke school gebracht, waar nu de

Stichting Marokkaanse Jongeren 's-Hertogenbosch (SMJH)

is gehuisvest. Verwelkomd door de jongeren zelf, waaronder een meisje, met thee en koekjes volgens een Marokkaans recept, kwam spoedig de leider van de groep ons het een en ander duidelijk maken. Hijzelf, Rafiki Majiti, is economie-student aan de universiteit van Tilburg, en tevens voorzitter van deze jongerenstichting.
In vloeiend Nederlands, en met een sneltreinvaartje,
kregen we informatie. De doelgroep van de SMJH zijn Marokkaanse jongeren in de leeftijd van 12 - 30 jaar. Het betreft jongens zowel als meisjes, en van die groep wonen er zo'n 1350 in 's-Hertogenbosch. De totale Marokkaanse gemeenschap hier, telt circa 3600 mensen.

Doel en middelen
- Het doel van de Stichting is : Marokkaanse jongeren helpen zich te ontwikkelen op velerlei gebied. Dit zal tot nut en gezondheid van de jongeren zelf zijn, en van de hele Marokkaanse gemeenschap. in een lokaal waar 10 moderne computers staan, hebben ze de mogelijkheid om zich te ontwikkelen.
De Stichting krijgt subsidie van het stadsbestuur. Maar ook via "Divers",dat is een Stichting die achterstands-wijken en - groepen sponsort. Ook moeten de jongeren zelf financieel iets bijdragen aan de activiteiten.


Activiteiten
1 - Jongeren helpen met huiswerk maken Meisjes en jongens zijn daarbij gescheiden in twee lokalen. De ondervinding heeft geleerd dat anders de aandacht niet voldoende bij het huiswerk wordt gehouden.
2. Hen helpen werk te vinden of hen tot werk op te leiden.
3. Hen meer vertrouwd maken met hun eigen Marokkaanse cultuur.
4. Sport en Spelen. Een Marokkaans voetbalteam, door hen gevormd, is nü al kampioen geworden.
5 Feesten organiseren, Soms worden de wijkbewoners dan ook uitgenodigd.

Een rondgang door de school was het volgende punt op het programma. We zagen onder anderen een keurig ingerichte vergaderzaal, waar Rafiki, de voorzitter, soms samen met leden van de wijkraad en de politie, beraadslagen. Dit kan nodig zijn b.v. als enkele Marokkaanse jongeren zich misdragen hebben.
In de discussie die hierop volgde, kwam o. a. naar voren dat men graag zou zien dat meer Marokkaanse meisjes aan de activiteiten deelnemen. Er is wel een Marokkaanse onderwijzeres die de meisjes helpt bij het huiswerk maken. Maar veel ouders moeten er nog van overtuigd raken dat hun meisjes hier in een veilige omgeving zijn. "Zulk vertrouwen moet groeien en dat gaat langzaam, zeker in de Marokkaanse cultuur", zei Rafiki.
Gastvrij, zoals wij dat van Afrîkaanse mensen gewend zijn, werd ons nog eens koffie/thee aangeboden, en in een vriendschappelijke sfeer wat nagepraat. Wij hebben van elkaar geleerd. Blijde gezichten zijn het antwoord op mijn dankbetuiging.
Zr. Divera.

2. DE ISLAM IN DE MODERNE WERELD.


2. DE ISLAM IN DE MODERNE WERELD


Dit was het thema van de provinciedag van de Missionarissen van Afrika die op 11 februari in Dongen werd gehouden. Ook de Missiezusters van Afrika waren uitgenodigd en 17 van ons gaven hieraan gehoor. Rond 10.15 uur werden we gastvrij ontvangen met koffie en was er een blij weerzien van "oude" bekenden, waaronder ook enkele ex-Witte Paters. Cor van den Brand opende de dag met het openingsgebed uit de koran.
      
In de naam van God    
          
de Barmhartige Erbarmer    
      
Lof zij God, de Heer der werelden,    
          
de koning op de dag van het oordeel,    
      
de Barmhartige Erbarmer.    
          
U aanbidden wij en smeken wij om hulp
      
Leid ons op de rechtgebaande weg,
          
de weg van hen, die Gij genadig zijt,                    
    niet van hen op wie Gij toornig zijt,
          
noch van hen die dwalen.

Daarna luisterden we naar een boeiende en interessante lezing van Herman Obdeijn, die zelf vele jaren werkzaam is geweest in Noord-Afrika en nu islamologie geeft aan de universiteit van Leiden. Herman herinnerde ons eraan dat deze datum, 11 februari, samenviel met het grote offerfeest van de Moslims, waarop ze het offer van Abraham van zijn zoon Izaak gedenken (voor de Moslims is dit Ismael).

Herman gaf eerst een uiteenzetting over het begin van de islam: over de profeet Mohammed, de openbaringen die hij ontving, de Moslims zijn volgelingen (geen "Mohammedanen"), het ontstaan van de koran, de diverse stromingen die na de dood van Mohammed ontstonden.

Daarna luisterden we geboeid naar een uitleg over de inhoud van het geloof van de islam, de praktische regels die daaruit voortvloeien, de vijf zuilen (de geloofsbelijdenis, het gebed, de Ramadan, de aalmoezen, de bedevaart naar Mekka), de wetgeleerden die de gedragsregels interpreteren, de koran als leidraad voor het leven.

Vervolgens de geschiedenis van de islam en de islam in de moderne tijd.

Hierna verspreidden we ons over verschillende vertrekken, die het grote huis in Dongen rijk is, in negen groepjes van zes personen. Als leidraad voor onze discussie kregen we o.a. de volgende punten:
*    Hoe kent u de islam? Wat herkent u in wat tot nu toe gezegd is?
*   
"absolute" waarden: Buiten de Kerk geen heil.: opdracht tot verkondiging versus de absolute waarheid van de koran die alle overige godsdiensten overbodig heeft gemaakt. Theologisch zijn er natuurlijk verschillen: Drie-eenheid, de persoon van Jezus, kruisiging en opstanding, maar heeft het zin dit uit te vechten? Kardinaal Lavigerie twijfelde al aan het nut hiervan.

*    Veel mogelijkheden tot erkenning op praktisch gebied: in de Handelingen 10, 35 zegt Petrus, "Uit elk volk is ieder die God vreest en het goede doet Hem welgevallig." En in het evangelie van Matheüs wordt gezegd dat we bij het laatste oordeel beoordeeld zullen worden op onze daden. Kent u voorbeelden uit uw eigen praktijk?
*   
de islam: groot gevoel voor solidariteit, zorg voor ouderen, etc.
*    Er bestaat ook een mystieke stroming binnen de islam en een ¹volkse¹ praktijk van beoefening van het geloof. Is daar niet veel wat ons bindt? Herkent u dat?     

Na het werk in groepen was er een vruchtbare uitwisseling in de grote groep. En toen ..... was er soep die werd opgeschept door een Witte Pater, niet in een witte gandoura, maar in een groot wit schort.... De heerlijke broodjes lieten we ons ook goed smaken. We hadden nog even tijd om wat rond te lopen in de prachtige omgeving van het huis, het grote park en de begraafplaats van de Broeders van Dongen waar we het graf van de oom van zuster Jo Robben even bezochten.

Des Middags
we naar de tweede lezing van Herman die weer bestond uit drie gedeelten:

1.   
Islam en de Staat met o.a. de volgende gedachten: in de islam-wereld is er altijd een sterke band geweest tussen staat en gods-dienst, wat betekent dat veel wetgeving op de islam is gebaseerd. Vanwege de onaantastbaarheid van de koran lijkt dit problemen op te leveren voor een moderne beleving van de islam ofschoon in sommige landen een poging wordt gedaan tot herinterpretatie van de koran.

Discussiepunten: Hier in Nederland hebben we de discussie hoe de islamitische waarden te verenigen zijn met de "westerse" waarden. Is dat zo nieuw? Kun je dit vergelijken met onze verzuilde samenleving van de jaren vijftig en zestig? Waren we toen toleranter? Waarom nu die nadruk op "aanpassing"? Is er geen gevaar dat we te veel denken in "wij-zij"? Zou een islamitische zuil een oplossing zijn? eigen school, eigen partij, eigen bejaardenhuis, enz.?

2.    Islam en de positie van de vrouw. Er zijn in de koran en in de moslim traditie een aantal vrouwonvriendelijke uitspraken te vinden. Gedeeltelijk moeten we die zien in een historisch en sociaal-economische context en er is ook altijd soepelheid geweest. In het gezin, bij de opvoeding enz. heeft de islamitische vrouw een grote plaats. Ze is minder "zielig" dan velen denken. Lang niet alle vrouwen/meisjes voelen zich onderdrukt. Er is ook een soort zelfbewustzijn.
Discussiepunten:
dit allemaal zo typisch islamitisch? Kennen wij ook niet een traditie van 'n andere/slechtere positie van de vrouw? Denk aan de jaren vijftig. Hoe kunnen we vrouwen/meisjes steunen in het vinden van hun plaats?

3. Schuld en schaamte met o.a. de volgende gedachten: Er wordt wel eens gezegd dat de westerse/christelijke cultuur er een is van schuld. Ook al ziet niemand je, God ziet je. Geboden zijn er om onderhouden te worden. Zij hebben een intrinsieke waarde. De islam zou een schaamtecultuur kennen. Je moet de schone schijn ophouden. Als men het maar niet ziet, dan is het niet slecht. Ouders zijn bevreesd dat hun dochters hen ten schande maken. Meisjes willen gesluierd lopen om zich te beschermen. Zij moeten als maagd het huwelijk ingaan.
   
Discussiepunten: Wat herkennen wij hierin? In de zestiger jaren was het ook normaal voor katholieke meisjes om als maagd het huwelijk in te gaan. Is dit zo typisch islamitisch? Bij de katholieken: echt schuldgevoel? Als je gebiecht had, was het weer in orde.
De uitwisseling in de grote groep bracht weer interessante ervaringen en gedachten naar voren.

Om 16.00 uur besloot Tiny Hölscher de bijeenkomst met een lied en het volgende gebed: 
Laat neerdalen één van uw genezingen.
Onze Heer die in de hemel zijt, Uw Naam worde geheiligd.
Uw gebod is in de hemel en op aarde.
Uw barmhartigheid kome op aarde, zoals ze in de hemel is. Vergeef ons onze schuld en onze zonde,
o Gij, Heer van alle goeds.
En laat uw barmhartigheden neerdalen, één van uw genezingen, op deze ziekte, en deze zal genezen.

Uit: "Hadith van het genezende woord."      
door Sinan Aboe Dawoed, 9de eeuw na Chr.

Tot slot was er nog koffie/thee en namen we afscheid van alle gasten en met veel dank aan de gastvrije bewoners van Dongen.
Antoinette Winkelman, msola.


Webmaster-NL

Vorige pagina