Islamieten in Europa



De Missionarissen van Afrika hebben een Interprovinciaal Comité over Islam in Europa opgezet, onder leiding van Pater Hans Vöcking. Dit geeft óók advies en informatie over Islam aan het Europesche Parlement door ,als dit van haar gevraagd wordt. In dit kader worden ook vanuit het Comité voorstellen voor de toekomst gedaan voor de relatie Islam-Christenen..

Meerdere miljoenen Islamieten zijn nu geďmmigreerd in Europa. Voor sommige Europese landen is dit een nieuw gegeven. Voor andere ex-koloniale landen zoals Engeland, Spanje, Frankrijk en Nederland is dit al een gegeven dat niet nieuw is.

In hedendaags Europa, volgen de migraties de nationale economische en politieke situaties. Sinds 1945 zijn er verschillende perioden van immigratie geweest.

-         De heropbouw na de tweede wereldoorlog: veel immigranten uit Marokko en Turkije kwamen naar Nederland toe.

-         De economische groei van de zestiger en zeventiger jaren brengt een intensieve immigratie met zich mee.

-         De economische gevolgen van de olie crisis in 1973

-         De begripvolle politieke asylverlening en de onwettige immigratie in midden 1980 totaan 2002.

 

Zonder deze immigratie golf zou de Islam iets bijkomstigs gebleven zijn in de Europesche landen. Thans is het een sociale en politieke realiteit die wortels schiet in Europa: daaruit ontstaat een multi religieuse Europese samenleving. Dit was noch voorzien noch verlangd.

Om de groei van de Islam te begrijpen moeten de migratoire ontwikkelingen geanalyseerd worden. De Islam kan niet uitsluitend gezien worden als de import van een religie of haar verplaatsing van elders naar hier. Islam ontwikkelt zich wanneer er een groeiende en gelijktijdige interactie is tussen volken van Islamitische oorsprong en die van Europese afkomst. Er moet eveneens rekening gehouden worden met de factor tijd om de huidige situatie tussen Islamieten en hun invloed op de ontvangende societeit te kunnen begrijpen. Immigranten veranderen hun plannen en hun gedrag naargelang de mate waarin ze geintegreerd zijn.

Deze integratie wordt eveneens waargenomen door Europese Christenen die langzamerhand een groep ontdekten met een andere godsdienstige en culturele opvatting. De recente gebeurtenissen in Jerba (Tunesië) op Bali (Indonesië) en in Irak hebben deze ontdekking  versneld, maar in een negatieve zin.

Islamieten in Europa zijn een voorbeeld te meer dat aantoont dat de Europese samenleving aan het veranderen is. Een substantiële groep van 12 – tot 14 miljoen moslims in Europa presenteren een samenlevings plan buiten de europese culturele context en óók nog door henzelf onderling verschillend beleefd naar gelang hun land van afkomst.

Vandaag ontmoeten de Europeanen niet enkel Islamieten, maar de Islam , met haar organisaties en diverse bewegingen. Ze zien haar zich installeren in de sociale, culturele en religieuse realiteit van Europa. De minaret heeft haar plaats in de onmiddelijke omgeving.

De reactie van de Missionarissen van Afrika op deze situatie.
De Sociëteit heeft veel expertise in huis m.b.t. de Islam:

Sinds 1994, hadden de verschillende provincies van de Miss. van Afrika.in Europa en Amerika reeds een reflexiegroep gecreërd over “de Islam in Europa en Amerika” en ze hebben de algemene vergadering van het toen gehouden Kapittel van de Missionarissen van Afrika gevraagd dit initiatief te steunen. Voortaan zou deze groep ten dienste staan van de provincies (bvb voor info, studiebijeenkomsten, en uitwisseling met missionarissen die in 1992 in de Europesche grote steden het migranten-pastoraat opgezet hebben). Het zou de taak van de plaatselijke provinciaals zijn  haar doelen en haar taken te definiëren.

Dit Comite had haar eerste ontmoeting in Februari 1995 in Parijs.
Het Comite definieerde haar doelstellingen als zijnde:

1. Degenen die in relatie staan met Islamieten samenbrengen, evenals:
2. De missionarissen die terugkomen uit Afrika en een activiteit gaan ontplooien m.b.t. de     Islam, te ondersteunen.
3. Nieuws in dezen binnen de Societeit van de Miss. van Afrika doen circuleren.
4. Nadenken over de manier waarop de M.Afr de Islam benaderen.
5. Twee keer per jaar in vergadering samenkomen

Dit mandaat werd vernieuwd door het Kapittel van de Miss. van Afrika in 1998, en ieder jaar bevestigd door de Provinciaals in de jaarlijkse vergadering.

Van het huidige comité is Pater Hans Vöcking de secretaris.
Dit secretariaat is gevestigd in Brussel., en staat zoals gezegd ook ten dienste van de leden van de Europesche Gemeenschap.

Aanbevelingen

-         Gezien de veroudering van de konfraters in de europese Provincies

-         de indienst neming door locale kerken of door Bisschoppen-conferenties van sommige   konfraters getraind in de Islam.

-         Dat alleen slechts de Missionaire projekten van de Miss. van Afrika in Europa (Almeria, Berlijn, Marseille, Montreuil, Brussel, Antwerpen, Den Haag), en in Amerika (Montreal en Toronto) binnen hun pastorale taak belangstelling hebben voor inter-culturele en intergodsdienstige waarden.

-         De voorziene restructuratie door het creëeren van één Europese Provincie voor de Missionarissen van Afrika

-         De structuren en het aantal mensen in Europese kerken die getraind zijn in de Islamo-Christelijke dialoog.

-         De regerings- en partij-politieke activiteiten met betrekking tot de Islam in Europa,

stellen de leden van het inter provinciale Comité aan de Provinciaals voor:dat het Comité haar activiteiten stop zet in 2004; en dat de Provinciaals leden van dit comite benoemen om deel te nemen aan de bijeenkomsten van konfraters  die actief zijn in bestaande projekten van de Miss. van Afrika in Europa en Amerika.

           Dit zal inhouden dat ontmoeting met Islamieten, waarin de bekwaamheid van onze Sociéteit zetelt, allermeest aanwezig zal blijven in de missionaire reflexie en activiteit in Europa .

           Brussel, Februari 2003              

           Fr. Hans Vöcking m.afr.

N.B. Zie óók ons artikel "Islam in Nederland"

Webmaster-NL

Vorige pagina