Sociaal Wereld Forum
IS ER EEN
ANDERE WERELD MOGELIJK ?
Onze Confrater
Toen Ik in Algiers het vliegtuig nam om naar
Nairobi te vertrekken, had ik enige moeite om me los te maken van de dagelijkse
werkelijkheid van de immense ellende van al die migranten uit de landen ten
zuiden van de Sahara. Zij komen naar Algiers en naar Tamanrasset
en een groot aantal van hen klopt bij ons aan om hulp.
Wij vormen een groep van de Oecumenische Organisatie Ontmoeting en
Ontwikkeling. Ik moest ook denken aan die ongeveer driehonderd migranten die
wij geholpen hebben om weer terug te keren naar hun familie, met lege handen,
vaak ziek en … langs de weg die ze gekomen zijn.
Ik schaamde me eigenlijk toen ik mezelf zo in het vliegtuig zag stappen net
zoals die duizenden andere deelnemers aan het Sociale Wereld Forum. De migrant
die accepteert om terug te keren, moet deze route in bijna dezelfde richting
afleggen, maar dan wel te voet! In het vliegtuig durfde ik nauwelijks door het
raampje naar beneden te kijken! Ik vroeg me af of het werkelijk de moeite waard
was om zoveel geld uit te geven terwijl talrijke mensen van dorst en
vermoeidheid sterven in dat onmetelijke gebied van de woestijn waar ik over
heen ging vliegen.
Maar tegelijkertijd moest ik ook denken aan al die vrouwen die we al sinds
twee jaar proberen te helpen in een opvangkamp met noodhulp op veertig
kilometer van Algiers. Sinds zeven maanden nu wordt er door sommige
traditionele of opportunistische stromingen druk op ons uitgeoefend, we worden
zelfs bedreigd, om te stoppen met het functioneren van dit project.
Vrouwen, gesluierd en soms opgesloten gehouden, kunnen zich daar vrij
uitdrukken. Ondanks het officiële document dat we eindelijk hebben kunnen
verkrijgen bij de betreffende minister, dat ons toestaat onze activiteiten
voort te zetten, vertrok ik toch me angstig afvragend of ik bij mijn terug keer
dit kleine centrum nog wel weer terug zou vinden.
Gezien mijn lengte van twee meter zat ik niet al te gemakkelijk in het
vliegtuig. Het werd dus een dubbele marteling voor mij, vooral toen de vlucht
nog zes uur vertraagd werd omdat het vliegveld van Nairobi gesloten was wegens
dichte mist. Wat zou ik in de verschillende seminars gaan zeggen over
immigratie, over de waardigheid van de vrouw, over het fundamentalisme, over de
dialoog tussen de godsdiensten?
En daar sta ik dan aan het loket van de grenspolitie in Nairobi. Zonder een
enkel probleem krijg ik mijn inreisvisum tegen betaling van veertig euro. Ik
vind dit verbazingwekkend, want diezelfde afrikanen worden meestal hardhandig
weggestuurd van onze grenzen. Ik schaam me dus opnieuw over mijn afkomst.
De volgende dag is het groots opgezette begin van het Forum met een
fantastische toespraak van de Zuid-Afrikaanse bisschop Monseigneur Desmond Tutu. “JA, Black
is beautiful”, zei hij, “de armen en de onderdrukten hebben het recht om te leven en verdedigd te
worden.”
Met die boodschap ging ik daarna deelnemen aan de seminars om het uit te schreeuwen en
bij iedere gelegenheid te laten horen over de enorme ellende van al die
bevolkingsgroepen op weg naar een betere wereld. We waren allemaal heel erg
onder de indruk toen Aminata Traore
uit Mali het woord nam en het slechte beheer en de corruptie in talrijke landen
van het Afrikaanse continent aan de kaak stelde. Zij sprak ook over de velen die onderweg omkomen of op zee verdrinken.
Zij vroeg ook aan de afrikanen zelf meer interesse te tonen voor hun eigen broeders die “ergens in dit werelddeel
ronddwalen.” Ik vroeg me bij mezelf af: “En wij, Missionarissen van Afrika, hoe
staat het met onze solidariteit? Wat doen wij voor deze afrikanen die in nood
verkeren?”
Voor de zoveelste keer werd de situatie van de vrouw “op die trektocht van
de ellende” ter sprake gebracht, tegelijkertijd met die van de kinderen die
later geen identiteit of nationaliteit zullen hebben en natuurlijk helemaal
geen schoolopleiding krijgen.
In verschillende seminars sprak men met grote nadruk over de belangrijke
kwestie van vergeven en verzoenen. Want, inderdaad, vrede kan niet opgebouwd
worden zonder rechtvaardigheid. Dan gaat het niet alleen over de onafhankelijk
geworden Afrikaanse landen, maar tegelijkertijd en met dezelfde strengheid en
nadruk over de oude koloniale mogendheden. We zijn allemaal verplicht ons dit
te herinneren!
In het seminar over de invloed van onze
godsdienstige overtuigingen op ons sociaal handelen was er een levendig maar
zeer diepgaand debat waarin tenslotte iedereen
accepteerde dat het geloof in God niet als een etiket opgeplakt hoeft te
worden, maar vertaald wordt door de waarachtigheid van ons handelen.
God manifesteert zich in wat we zijn en niet door
wat we pretenderen te zijn. De erkenning van het goede in het handelen van
iemand anders, zelfs als hij andere godsdienstige overtuigingen heeft, maakt
het juist mogelijk die vrijheid en vrede te scheppen waarin het goed is te
leven.
De laatste dag van het Forum werd gemarkeerd door
het bezetten van een restaurant door een grote groep Keniaanse
jongeren, arm en min of meer uitgesloten van het Forum. Zij eisten, en met
reden, een gratis maaltijd. Op die manier verjoegen zij ons, “de rijke
deelnemers aan het Forum”. Ik moest meteen denken aan die beroemde woorden van
Martin Luther King “We shall
overcome…”.
Een andere generatie van Kenianen
zongen, niet ver vandaar en tegelijker tijd, met overtuiging en enthousiasme,
“een Requiem voor de Armoede”. Op die manier werd de band gelegd met de
plaatselijke werkelijkheid van extreme armoede, waarin een groot deel van de
bevolking van dit land leeft.
Het sluitingsfeest was grandioos met een mooie
toespraak van de vroegere president van Zambia, Kaunda.
Maar in een hoek van het park stond ik ineens tegenover twee jonge Kenianen van een jaar of zestien mager en ondervoed. Ze
aten de resten van het voedsel in de vuilnisbakken. Dit gaf me een enorme
schok. Ik voelde me net als Saul toen die van zijn
strijdros geworpen werd, terwijl een stem uit de hemel hem vroeg: “Wat ben je
aan het doen?”
Een ander beeld kwam me ook voor ogen: Het proces,
waar Pontius Pilatus de
gegeselde en gewonde Jezus toont aan een woedende menigte. Hij zegt dan: ”Ecce Homo” Hier heb je de mens zoals hij wordt na een
volkomen mislukking.
Ja, de tijd dringt om aan de slag te gaan voor een
andere wereld, want het is deze wereld van nu die deze verworden menselijke
situatie veroorzaakt heeft en blijft veroorzaken!
Ik ben van dit Forum
teruggekomen meer dan ooit gemotiveerd om me nog meer in te zetten in deze
wereld van uitgestotenen, om oplossingen te zoeken die in een min of meer
nabije toekomst resultaten geven en het mogelijk maken een “andere wereld” op
te bouwen, rechtvaardiger, eerlijker.
En is dat ook niet
“bouwen aan het Rijk van God”?
Nairobi 26 januari 2OO7.
Webmaster-NL |