In de
Haagse Schilderswijk is langzamerhand een "interculturele parochie"
ontstaan van Antillianen en Polen, Latijns Amerikanen en Afrikanen, Indonesiërs
en Nederlanders. De grootste godsdienst in de wijk is de Islam, en er wonen óók
veel Hindoes. Ontmoeting staatin deze
parochie centraal. Gerard Damen van Missio sprak met Jan Eijken, de
verantwoordelijke Pastor van de Martha kerkgemeenschap. Hier een bewerking van
het intervieuw gepubliceerd in de Missionaire Agenda no.3 van 2005.
Partner zijn wil zeggen: niet bang
zijn voor elkaar. Er wordt door de politiek en de media momenteel een
angstpsychose gekweekt tegen allochtonen. "Ik
wil de problemen van de multiculturele samenleving niet bagatelliseren, maar
met hekken zetten los je niks op. En juist dat zie je nu gebeuren, letterlijk.
We moeten uitkijken dat we geen apartheidssituatie krijgen."
Dat zegt Jan Eijken, pastor in de
Schilderswijk van Den Haag. Hij heeft er twee halfttime banen. Sinds 2000 is
hij pastoraal coördinator van de Willibrordparochie. De parochie is een fusie
van 4 voormalige parochies. Samen metDiaken Jan van Os leidt Jan Eijken nu het pastoraal team dat de
pastoraal van de 4 kerken in de Schilderswijk verzorgt.
Voor de andere halftime baan is
Jan Eijken pastor voor de Portugees sprekenden. In de pastoraal en met name
voor de Eucharistievieringen, wordt Eijken bijgestaan door de Paters en de
Zusters van het "Missionaire Migranten Pastoraat" van de
Missionarissen van Afrika en de SVD (m/v), die in de Schilderswijk wonen en
werken.
Aanvankelijk waren deze
congregaties gericht op "Derde Wereld" landen, en voor de Witte Paters met name op Afrika; maar sinds andere culturen en
religies ook in ons land uitgebreid aanwezig zijn, heeft zich hun beleid ook naar de Afrikanen in Europa, en andere migranten uit derdewereldlanden uitgestrekt.
Vanaf 1994 zijn zij hier in elgen land meer en meer ook diaconaal werk gaan
doen, vooral in wijken waar veel Afrikaanse allochtonen wonen.
Secularisatie geen item
“Van de bewoners hier is slechts 10 tot 20%
autochtoon. De laatste jaren ziet men een steeds grotere interculturalisering,
een overgang naar intercultureel parochie-zijn (de z.g.n. "Gemeenschap van
Gemeenschappen" waar iedereen zijn of haar plaats heeft, óók de autochtone
minderheid.) We hebben hier grote groepen Antilllianen, maar ook Latijns
Amerikanen, Afrikanen en Indonesiërs; en laatstelijk een groep Polen. Mensen
zijn hier op alle mogelijke manieren naartoe gekomen. Er zijn Afrikanen die bij
Tanger de oversteek gemaakt hebben. Latijns-Amerikanen komen hier werken in de
hoop een ticket voor de terugreis te kunnen verdienen, maar komen vaak in het
illegaal circuit terecht, zoals prostitutie en drugs-courriers. Zo hebben we
hier een mix van legaal en illegaal.
Gemeen hebben ze dat ze vrijwel
allemaal gelovig en sterk kerkbetrokken zijn. De grootste godsdienst hier is de
Islam. Ook wonen hier veel hindoes; en van de christenen is het merendeel óf
katholiek of
lid van een pinksterkerk. Maar er is hier ook nog een
groep autochtone parochianen, die zeer actief zijn in het kerkelijk werk.
Secularisatie is hier nauwelijks een item."
Dialoog, enige uitweg
“Ik zie een kloof groeien tussen
Europeanen en mensen uit het Zuiden, dwars door de samenleving heen. We hebben
hier die verharding meegemaakt: eerst 11 september, daarna de affaire Fortuin
en vervolgens de moord op van Gogh. Moslims voelen zich in de verdediging
gedrukt en jongeren radicaliseren.
De verharding is niet zozeer
tussen godsdiensten, maar tussen de cultuur van de Islam en de cultuur van de
vrije westerse samenleving, waarin religie een privezaak is in de marge. Geloof
wordt gedoogd, niet ondersteund. Maar voor mensen uit het Zuiden werkt dat
anders. Voor Afrikanen bijvoorbeeld is de kerk ook de plek waar men elkaar
ontmoet, adviseert en hulp verleent; waar je je eigen taal kunt spreken en de
laatste nieuwtjes vanuit je land van herkomst opvangt.
Integratie en kerkbetrokkenheld
lijken echter in spanning met elkaar te staan: hoe meer iemand geïntegreerd is,
hoe minder kerkbetrokken. Maar dat geldt lang niet voor iedereen: er zijn er
ook velen die goed geïntegreerd zijn en toch óók kerkbetrokken.”
“Ik denk dat de enige uitweg uit
die verharding de dialoog is.
Recentelijk hebben wij hier een ontmoetingsbijeenkomst gehad van pastores,
dominees en imams. Het was een goede samenkomst, we zijn vastbesloten daarmee
door te gaan. Ontmoeting staat voorop, niet het uitpraten van geschillen.
De banden die gesmeed worden
kunnen afstralen op onze afzonderlijke gemeenschappen. Ik vind dat een belangrijke vorm van partnerschap. Kerkopbouw in
onze wijk is per definitie inter cultureel. Ze moet ruimte bieden aan alle
nationaliteiten die deel uitmaken van onze samenleving.
De missionarissen die hier werken
- Witte Paters en SVD'ers (m/v) kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Ze
brengen een hele hoop knowhow mee hoe de dialoog met andere culturen en
godsdiensten gaat. Als bijvoorbeeld het debat met de Islam op scherp wordt
gezet, kunnen zij relativeren, ze zien de valkuilen in de samenleving. Zo
kunnen zij stemmingmakerij helpen voorkomen, zodat men zich niet wederzijds
ingraaft in standpunten.
Ontmoeting
Ontmoeting staat ook centraal bij
onze jaarlijkse "Internationale
Eucharistieviering". Die viering is vijf jaar geleden ontstaan (in
2000) toen er hier een congres van Europese migrantenpastores gehouden werd.
Het congres werd met een eucharistieviering geopend. ledereen was daar zo
enthousiast over dat we besloten jaarlijks zo’n viering te houden. Vele
culturele geloofs gemeenschappen uit heel Den Haag participeren in die viering.
Lezingen, liederen, processies, dans en gebeden worden afwisselend in de
verschillende talen met elkaar beleefd en gedeeld.
“Het is ieder jaar weer een
bijzonder mooie viering”, zegt de Antilliaanse Maritza Poulina, “die eigenlijk
meermalen per jaar zou moeten plaatsvinden. Een Nederlandse viering is soms zo
koud. Alsof Jezus nog in het graf ligt! Maar bij deze viering is zoveel te
beleven aan muziek en dans. De Afrikanen die de offerande in processie dansen:
dat maakt dat alle knopjes van de bloemen in zo’n viering opengaan.”
“Het is voor ons wel aanpassen”,
zegt de Ghanees Peter Abrefah. “Wij zingen en bidden spontaan mee en maken van
de vredeswens een vrolijk gebeuren. Bij de internationale viering wordt minder
gedanst en korter gepreekt.Toch vind ik het goed zo’n viering. Als Katholieke
Kerk laat je zien dat je samen actief bent.. Samen één kerk!"