DE SCHAKEL
MISSIONARISSEN VAN AFRIKA
(Witte Paters)
No.372 november 2007
WOORD VAN DE PROVINCIAAL
BETROKKENHEID
Woensdag 17 oktober was het WERELDARMOEDEDAG.
Iedereen werd uitgenodigd die dag OP TE STAAN tegen armoede, mee te doen met
een ware OPSTAND tegen wereldwijde ARMOEDE.
Iets daarvoor hadden we nog WERELDVOEDSELDAG
gehad. En zo zijn er tal van speciale dagen, weken , maanden en zelfs jaren her en der
uitgeroepen om bijzondere aandacht te schenken aan een of ander probleem of
vraagstuk.
Binnen de kerk kennen wij ze ook: we hebben het dan over de VREDESWEEK
of over MISSIEZONDAG .
Onlangs zat ik in de trein op
weg naar Heythuysen, en las toen per toeval in een van de gratis verspreide
dagbladen dat het die dag nationale ACTIVISTENDAG is om aandacht te
schenken aan de vele activisten die zich overal inzetten voor het MILIEU.
Ja, er zijn veel speciale werelddagen of
nationale dagen her en der uitgeroepen, zodat ik er moeite mee heb om er steeds
maar weer aandacht aan te geven.
En daarbij komt dan vaak nog al
de literatuur en reclame die we erover in de brievenbus vinden, te veel om
allemaal door te lezen. We worden er een
beetje nerveus van en moedeloos.
En als er dan ook nog rond die thema’s speciale liturgische vieringen worden
aangereikt, dan hebben we het wel helemaal gezien. Er gaat bijna geen dag of
week voorbij of er wordt alweer een nieuwe speciale actiedag of week via
kranten of TV aangekondigd . Te veel om op te noemen en dus
hebben we vaak de neiging er totaal niet op in te gaan. En toch…….
ÓNZE BETROKKENHEID
Als ik me dan
de moeite geef om al die informatie wat door te nemen, dan merk ik al heel gauw
dat het steeds gaat over werkelijke en ware problemen binnen onze maatschappij
die duidelijk om een menselijke oplossing vragen en een inzet van iedereen. Ik vind
die vraagstukken ook op mijn lijstje van dingen waar ik als mens, als christen
en ook als missionaris bij betrokken behoor te zijn, of in ieder geval me
niet zomaar aan kan onttrekken.
Ze hebben te maken met mijn inzet voor wat wij
in kerkelijk taalgebruik de WAARDEN
van het KONINKRIJK noemen, EVANGELISCHE waarden. Het gaat dan om
zaken die vallen onder mijn veronderstelde inzet voor GERECHTIGHEID – VREDE en HEELHEID van de SCHEPPING.
Het heeft heel vaak ook te maken
met een andere prioriteit die wij ons als missionaire
Sociëteit hebben gesteld, namelijk ons in te zetten vanuit het Evangelie voor het bijeenbrengen
van mensen, van verschillende “naties, rassen en talen“ om gemeenschap te
bevorderen en me zo in te zetten als missionaris voor interculturele en interreligieuze
DIALOOG, met de Moslim, met de mens die leeft volgens de traditionele
Afrikaanse godsdiensten, met mensen aan de zelfkant van onze samenleving Kan ik
daar wel met een gerust geweten aan voorbijgaan?
Het komt zeker allemaal wel
steeds zeer overdonderend over, het is te veel en gebeurt te vaak, maar het
geeft niettemin een juist beeld van wat er zo al mis gaat in onze huidige
maatschappij, op plaatselijk en ook op wereld niveau. Zo zit nu eenmaal de
wereld van vandaag in elkaar en zo daagt ze ons steeds weer uit, elke dag
opnieuw.
Het gaat natuurlijk niet over
dingen of over gebeurtenissen, maar over mensen zoals ik, die hun nood uitschreeuwen,
die om begrip en waardering vragen, die in onmenselijke omstandigheden leven,
die om erkenning smeken van de meest fundamentele menselijke waarden. Ik kan en
mag daar niet omheen lopen, zoals de leviet en de priester uit het
evangelieverhaal van de barmhartige Samaritaan. Nee, ik word steeds opnieuw uitgedaagd stil te staan, op te staan en
naaste te willen worden van hen allen.
ONMACHT?
Het is normaal dat ons vaak een
gevoel van onmacht overvalt.
Wat kan IK er aan doen? De problemen zijn zo ingewikkeld en zo talrijk dat ze
ons afschrikken. Maar dat neemt niet weg dat we er zomaar aan voorbij kunnen gaan.
En dan zien we ook weer al die vele honderden en duizenden mensen, mannen
en vrouwen, jongeren en ouderen, die zich met enthousiasme, dag in en dag uit,
inzetten voor deze geweldige vraagstukken van onze moderne wereld, voor mensen
in de knel. En iedereen
zien we dan zich inzetten op zijn eigen manier. Zij lopen ze niet uit de
weg of lopen er niet omheen. Het zijn mensen van allerlei geloofsovertuigingen
en gedachten- werelden. Waarom zij wel en ik niet? Had ik er geen levenskeuze voor mij
zelf van gemaakt? Soms
voel ik me een beetje beschaamd.
ADVENT
We beginnen over enkele weken de
Advent. Deze heilige adventstijd biedt zich aan als een tijd van voorbereiding,
een tijd van verwachting en hoop. Wat verwachten wij eigenlijk
? Gaat het alleen om de komst van het kind in Betlehem, of om iets veel
groters waarvan het kind van Betlehem een hoopvol voorteken is. Gaat het niet
om het Koninkrijk Gods, een Rijk van vrede en gerechtigheid, van liefde
en medemenselijkheid. God zet zich zelf ook in, als mens, voor het tot stand
komen van dat Rijk Het
is al onder ons maar het moet groeien en tot volwassenheid komen. Ieder van ons
kan daar een bijdrage aan leveren, ieder volgens eigen mogelijkheden en gaven.
Geloven we dat werkelijk, dat ook ik mijn bijdrage kan en moet geven. In ieder
geval kunnen we er niet aan voorbij gaan, ook al word het vaak te veel en te
zwaar.
Dus ga ik maar weer aan de slag,
met frisse moed. Echt iets voor die tijd van ADVENT.
“Uw Rijk, van vrede en
gerechtigheid, kome”, niet alleen als gave die we verwachten en willen
ontvangen, maar ook als resultaat van ieders inzet, elke dag opnieuw.
Ik wens een ieder een vruchtbare
advent toe.
Jan Mol
VAN DE
PROVINCIALE TAFEL
BEZOEK VAN HET ALGEMEEN BESTUUR
Op zondag 18 november komen James Greene en Raphaël
Deillon op werkbezoek aan de Nederlandse provincie.
Programma voor James
Greene en met engelssprekenden:
Zondag18
nov. Dongen, aankomst
Maandag19
nov. Dongen
Dinsdag20
nov. Dongen
Woensdag 21 nov. Lage
Mierde. Jacob de Wit is jarig.
Donderdag22
nov. Heythuysen
Vrijdag 23
nov. Heythuysen
Zaterdag24
nov. Heythuysen en terug naar Dongen
Zondag 25
nov. Vrije dag en in de avond naar Den Haag
Maandag 26
nov. Den Haag
Dinsdag 27
nov. Den Haag en Den Bosch: Vrede en Gerechtigheid
Woensdag 28
nov. Vrede en Gerechtigheid
Donderdag29 nov. Den Bosch
Vrijdag 30
nov. Dongen,
het provincialaat
Zaterdag1
dec.
Vrije dag
Zondag2 dec. Vrije dag en
gesprek met provinciaal
Maandag 3 dec. Provinciale
raad
Dinsdag 4 dec. vertrek.
Programma voor Raphaël
Deillon en met franssprekenden:
Zondag 18
nov. Aankomst
Maandag 19
nov. Dongen
Dinsdag 20
nov. Den Bosch
Woensdag 21 nov. Sterksel en Fr.
Vd. Weijst en W. Schaar
Donderdag 22
nov. Heythuysen
Vrijdag 23
nov. Heythuysen
Zaterdag 24 nov Dongen en vertrek.
EERSTE CONSULTATIE
VOOR EERSTE EUROPESCHE PROVINCIAAL
RESULTS of the STRAW POLL giving names of possible candidates to
become PROVINCIAL SUPERIOR of the future
Out of a total of 131 confreres, 75 did cast their
vote.
54 different
names came forward: ask the secretary.
REGIOBIJEENKOMSTEN 2008:
Den Bosch 17 januari 13 maart 15 mei
Dongen 23 januari 12
maart 14 mei
Kempenland 24 januari
27
maart 22 mei
Den Haag 25 januari 14 maart 16 mei
Heythuysen 29 januari 28 maart 20 mei
CONFRATERS OP VERLOF:
Piet Verkley kwam op 2 november voor
medisch onderzoek. Hij logeert bij zijn zus,
P. Potterstraat 16,
2182 VG Hillegom.
Tel: 0252- 518 254.
Kamperfoeliestraat 32,
5241 XS te Rosmalen.
Tel: 073- 521 2001.
FEEST VAN DE SOCIETEIT
8 december Dag van de Sociëteit te Heythuysen. Alle confraters zijn
uitgenodigd. Even melden aan het huize St Charles alsjeblieft.
NIEUWS OVER CONFRATERS
Onze
confrater JACOB de WIT, de nestor
van onze Nederlandse provincie met zijn bijna 92 jaren, heeft, na veel wikken
en wegen, dan eindelijk
besloten met rust te gaan. Sinds 2000 was hij woonachtig bij de
broeders van Johannes de Deo in Nuenen, waar hij verantwoordelijk was voor de
priesterlijke bediening van de gemeenschap. Hij heeft inmiddels
indicatie aangevraagd en ons verzocht naar Heythuyzen te mogen gaan. Officieel
neemt hij afscheid op 6 januari 2008 . Hopelijk komt er dan een kamer vrij voor
hem in St. Charles. Wij bewonderen Jacob voor zijn wijs besluit en wensen hem nog
een mooie tijd toe in Heythuysen. Jacob viert op 21 november in Nuenen zijn 92ste
verjaardag. Ad multos annos!
Aan
onze confrater WILLY SCHAAR, pastoor
deken van Valkenswaard, werd zeer onlangs door de medici meegedeeld dat hij
kanker had aan de lymfklier. Dat was geen goed nieuws. Maar Willy bleef niet
bij de pakken neerzitten en onmiddellijk werd er medisch ingegrepen:
chemokuren. Hij heeft er al een paar ondergaan. De resultaten zijn tot nu toe
zeer bevredigend. De gezwellen zijn verdwenen en het bloed is weer 100 % in
orde. Men gaat nog wel even door met de behandeling. Willy verdraagt de kuren
zeer goed, alhoewel hij de eerste dagen vreselijk moe
is. Hij heeft goede moed en die wensen wij hem ook van harte toe. Wij hopen met
hem op een spoedig en volledig herstel.
We
kregen telefonisch bericht uit Zambia, van PIET
VERKLEY in eigen persoon, dat hij met spoed naar Nederland komt vanwege de
slechte toestand van zijn ogen. Met één oog ziet hij niets meer en het andere
heeft ook problemen. Dus was de normale conclusie zo spoedig mogelijk naar
Nederland voor behandeling. We weten nog niet de datum van aankomst, want hij had zijn vliegreis nog niet
kunnen regelen. Hij is natuurlijk van harte welkom en we wensen hem alle goeds
toe en spoedig beterschap
IN MEMORIAM
Op 7 september 2007 is
overleden
Frans Roeloffzen, Franciscus,
Wilhelmus, Missionaris van Afrika
Frans werd geboren op 15
december 1917 te Enschede, waar zijn vader een autozaak had. Zijn moeder was de
eerste Nederlandse die haar zoon in Afrika ging bezoeken in 1953. Hij volgde 5
jaar de opleiding op het klein seminarie van het
aartsbisdom Utrecht te Culemborg. Vandaar zijn goede contacten met de clerus
van het aartsbisdom en zijn pastoraal werk aldaar.
Maar omdat hij
missionaris wilde worden volgde hij verder onze opleiding in Sterksel, St.
Charles in Boxtel, en ‘s Heerenberg, waar hij zich op 28 mei 1942 door
een eed van trouw verbond aan onze sociëteit, en op 19 juni 1943 priester werd
gewijd. Tijdens de oorlog kon hij niet naar Afrika, en werkte
hij in de parochies Borculo, Ruurlo, en Driel. In oktober 1946 vertrok hij met een jeep op de boot naar
Tanzania, en ging werken in het bisdom Kigoma. Van die aankomst is er
een fantastische foto: Frans in vol ornaat achter het stuur, omgeven door 7
Witte Zusters, ook in vol ornaat, en enige jongeren !
Hij werkte als leraar Godsdienst
en Engels, als pastor, bruggenbouwer, ziekenverzorger, auto monteur; in
plaatsen als Ujiji (waar Stanley Livingstone ontmoette), Marumba, Kasumo,
Makere, Nyaronga, Kibondo, Kiganza. Hij zei er zich thuis te voelen, en nooit
heimwee naar Nederland gehad te hebben. Hij was muzikaal aangelegd, had een goed
verstand, een gezond oordeel, en een goed hart. In de beginjaren 50 vroeg de
bisschop, Mgr. van Sambeek, hem om kerkgezangen uit andere landen en talen te
vertalen in de taal van het bisdom, dat samenviel met de etnische groep, de Ha.
Daarvoor behield men de bestaande melodieën.
Na 27 jaar moest hij in maart
1972 vanwege zijn gezondheid terugkeren naar Nederland. Bij zijn gouden
jubileum zei hij over die periode: “In Afrika is men echt op elkaar aangewezen.
Als je daar je ogen en oren open houdt, kun je veel leren”. En ook: “De andere
kijk op de wereld die ik daar kreeg, komt me nog steeds van pas. Je krijgt meer
begrip voor de gewone man”. Met deze visie werd hij missionaris in Nederland
als pastor in Enschede, en later in Lierderholthuis. Het was de tijd na het Vaticaans Concilie toen de veranderingen in de samenleving
en in de kerkgemeenschap duidelijke vormen begonnen aan te nemen. Bij zijn
emeritaatviering in december 1987 typeerde men Frans zijn functioneren als
mis-sionaris: Een oudere broer in onze rumoerige, soms lijdende dan weer
feestvierende uitgebreide familie van de kerk. Een missionaire kerk. Met ramen
en deuren open, maar soms ook weer dicht.
Vanuit zijn karakter en vanuit
zijn ervaring in Afrika had Frans geleerd dat lichtplekken te vinden zijn in
mensen om hem heen. Zoals een Bantu spreekwoord daar zegt: “Wie vrienden heeft,
wordt nooit door duisternis overvallen.” Hij was de mensen nabij, hield niet
van lange vergaderingen, wel van pastorale gezinsbezoeken, liet in goed
vertrouwen veel over aan werkgroepen, en kreeg de kerkgemeenschap aan het
zingen.
Op verzoek van het kerkbestuur
bood mevrouw Dora Kloppenberg hem een gastvrij thuis en haar goede zorgen, voor
bijna 25 jaar. Dat groeide uit tot een heel bijzondere relatie tussen beiden, waarvoor
wij haar zeer dankbaar zijn. Zij bleef hem “de pastoor” noemen, zoals allen in
het dorp, ook na zijn emeritaat. Hij legde toen de verantwoording voor de
parochie neer, maar bleef zijn diensten aanbieden. Het feit dat hij in
Lierderholthuis bleef wonen werd zeer gewaardeerd. Dat hij er tussen zijn
parochianen wilde begraven worden is wel een teken hoe hij zich één voelde met
zijn mensen. Hij ruste in vrede !
ONZE OVERLEDENEN:
12 Sept. De Heer Jacobus van der Linden, broer van
pater Piet van der Linden.
22 Okt. De Heer Amand Verberk,
oud-confrater.
26 Okt. De Heer Louis Rieter, broer van
pater
31 Okt. De Zeer Eerwaarde Heer Mies Kuppens,
priesterbroer van pater Zef Kuppens.
Mogen zij
rusten in vrede.
26 november: Een belangrijke datum.
Charles-Martial Lavigerie werd
in 1825 geboren. De laatste jaren van zijn leven leed hij aan zware reumatische
aanvallen en hij kon zich maar met veel moeite verplaatsen. Ook de gewrichten
van handen en vingers waren aangetast en hij had veel moeite met schrijven. De
26ste november 1892 kon hij ’s morgens niet meer opstaan getroffen
door een beroerte en in de avond van dezelfde dag is hij overleden. Hij was
slechts 67 jaar oud. Vergeleken met de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse
Provincie nu zou hij bij
de jongeren horen!
Heel veel informatie is
natuurlijk te vinden op de website van de Witte Paters te Rome. Gaat u naar
www.africamission-mafr.org en
kies in het engels of frans voor Archives. Daar is een
overvloed van artikelen en fotoseries, ook over het overlijden van Kardinaal
Lavigerie en het overbrengen naar Tunis en begraven in de basiliek van
Carthago.
VERKLARING INZAKE DE VRIJHEID VAN RELIGIE
EN LEVENSBESCHOUWING.
Vorige maand kwam de Haagse Raad
van levensbeschouwingen en religies bijeen en stelde de volgende verklaring op:
1. Elke inwoner van Den Haag
heeft het recht op vrijheid van denken, geweten en religie. Dit recht omvat
tevens de vrijheid om naar eigen keuze een religie of een levensbeschouwing te
hebben, ongeacht welke, evenals de vrijheid om, alleen of met anderen, zowel in
het openbaar als in zijn particuliere leven, zijn religie of levensbeschouwing
tot uiting te brengen in erediensten en bijeenkomsten, het onderhouden van de
geboden en voorschriften, door praktische toepassing en het onderwijzen
ervan.
2. Op niemand mag dwang worden
uitgeoefend die een belem-mering zou kunnen betekenen van de vrijheid om naar
eigen keuze een religie of levensbeschouwing te hebben of om geen religie of
levensbeschouwing aan te hangen.
3. De vrijheid om een religie of
levensbeschouwing naar eigen keuze aan te nemen omvat mede de vrijheid om van
religie of levensbeschouwing te veranderen. Als levensbeschouwelijke en
religieuze gemeenschappen accepteren wij deze realiteit. Bovendien roepen wij
iedereen op om respectvol met dit gegeven om te gaan.
4. De vrijheid
om religie of levensbeschouwing tot uitdrukking te brengen mag slechts in die
mate worden beperkt als wordt voorgeschreven door de wet en als noodzakelijk is
ter bescherming van de openbare veiligheid, de openbare orde, de
volksgezondheid, de goede zeden of de fundamentele rechten en vrijheden van
anderen.
5. Niemand mag worden
gediscrimineerd door de staat, door een instelling, groep of persoon op grond
van zijn religie of levensbeschouwing.
6. Discriminatie van mensen om
redenen van religie of levensbeschouwing betekent een aantasting van de
menselijke waardigheid. Discriminatie is ook een ontkenning en een schending
van de rechten van de mens en van de fundamentele vrijheden, zoals deze zijn
verwoord in de ‘Universele Verklaring van de Rechten van de Mens’. Bovendien
belemmert zij de vriendschappelijke en vreedzame betrekkingen tussen burgers,
groepen en gemeenschappen.
7. Ouders,
verzorgers of voogden hebben het recht om, binnen de grenzen van de wet, het
gezinsleven te organiseren in overeenstemming met hun religie of
levensbeschouwing en met inachtneming van de zedelijke normen volgens welke de
kinderen naar hun oordeel dienen te worden opgevoed tot goede burgers. De
practische toepassing van een religie of van een levensbeschouwing waarmee
kinderen worden opgevoed, mag niet schadelijk zijn voor hun
lichamelijke of geestelijke gezondheid of voor hun sociaal-emotionele
ontwikkeling.
8. Ieder kind heeft het recht om
op het gebied van religie of levensbeschouwing een brede educatie te ontvangen,
waardoor het kind kennis kan nemen van de eigen traditie en die van de andere
religies en levensbeschouwingen in de stad.
9. Het is van groot belang dat
de inwoners van Den Haag bruggen bouwen tussen de religies en
levensbeschouwingen, omdat bouwen aan de stad een verantwoordelijkheid is van
alle inwoners tezamen. Door alle kinderen breed
religieus en levensbeschouwelijk onderwijs aan te bieden, wordt al vroeg een
basis gelegd voor goed burgerschap. Dat is tevens een voorwaarde om Den Haag
daadwerkelijk het karakter van nationale en internationale stad van recht en
vrede te kunnen verlenen.
De Haagse Raad van
Levensbeschouwingen en Religies
In de raad zitten:
S.H.I.P. Stichting Haags Islamitisch Platform
H.G.K. Haagse Gemeenschap van Kerken
Joodse Liberale Gemeente
(Soetendorp)
Bahai Gemeenschap
Arya Samadj, Hindoe gemeenschap
Humanistisch Verbond en anderen.
CONFRATERS
SCHRIJVEN
Riny van Broekhoven.
Gewijd in 1965 ben ik tot 1977
in Mbarara (Oeganda) werkzaam geweest. Ik werd door Idi Amin uit het land gezet
en ben toen neergestreken in Tanzania tot 1997. Daarna heb ik in Nairobi en
Nederland gewerkt en sinds 30 november 2006 ben ik terug in Nairobi. Het bevalt
me uitstekend.
Ondertussen ben ik terug geweest
op bezoek in Mbarara. De reis op zich is al een belevenis; het beste deel van
de reis is nog per vliegtuig. Daarna een klein busje pakken om als een sardien
een plaatsje te krijgen. Ik heb op een zeker moment 25 passagiers geteld in een
busje voor 14 personen. Aan de grens liep alles voorspoedig. Ik kreeg een lift
aangeboden naar Jinja. Daar heb ik onze jonge filosofen gezien uit Malawi,
Zambia, Oeganda, Tanzania en Kenya, allen tezamen 28
candidaten. Na 9 jaar training geeft dat hopelijk nieuwe paters en broeders. Ik
was blij die jonge kerels te zien. Wat een tegenstelling met onze mensen in
Heythuysen die zich na 40-50-60- jaar in Afrika…..nog
maar moeilijk kunnen verplaatsen. Deze jongeren lopen snel, zingen uit volle
borst, roffelen op de trommel en zitten in een kring rond het altaar.
In Jinja heb je een prachtig
uitzicht op het Victoriameer. Ik zag onze candidaten langs het meer samen met
Jezus die hen opdraagt van wal te steken, hun netten uit te werpen en
mensenvissers te worden.
In Kampala in ons Lourdel-huis,
genoemd naar onze eerste franse Witte Pater in Oeganda
rond 1880, heb ik twee nachten gelogeerd. Mijn grote vriend, Broeder Majella
van de Brothers of Christian Instruction, heb ik opgezocht. Ik vond hem in een
klaslokaal waar hij biologieles gaf aan jonge aspiranten. Ik vroeg hem hoe oud
hij was . Hij is nu 85 maar levensvreugde en vitaliteit dropen van zijn
gezicht. Ik vroeg hem ook waar Zr Cecilia Nibyobyonka was. “Hier is ze“,
zei hij.
We zijn er direct naar toe gestapt.
Ik wilde vooral de oudere
zusters zien. Wat een hartelijke ontvangst telkens, van jong en oud. Hun
congregatie telt nu 800 leden verspreid over het hele land, maar ook
daarbuiten. Zusters van dezelfde congregatie wonen ook op de Ngong road in
Nairobi waar ze studeren op de universiteit of andere colleges. Dat is echt
vooruitgang. Ik zie ook hoe de jonge zusters zich inzetten voor de noden van
hun medemensen.
De volgende dag komen we juist
voor het middagmaal in Mbarara aan in het huisje waar ooit mijn vroegere
bisschop woonde. Ik kreeg meteen mijn kamertje aangewezen. In de eet-zit kamer zie ik een oudere dame binnen komen.
“Specioza”, riep ik. Ze kon haar ogen niet geloven; eerst herkende ze me niet
maar langzaam daagde het toch. Ook ben ik mijn eerste taalleraar tegengekomen,
John Barugahare die Pastoor is (was) in de oude wijk van de stad. Even ben ik
nog bij de arme Clarisssen, een franse stichting uit
Nancy, op bezoek geweest.
Daarna ging het verder naar
Ibanda waar ik 6-7 jaar heb gewerkt en vanwaar ik ook uit het land ben gezet.
Op de parochie ontmoet ik een van de diocesane priesters die me herkent. Hij was
op weg naar een feestje en ik mocht mee met hem. Ter plaatse aangekomen was de
hele familie en buurt bijeen. Veel van deze mensen kende ik nog., en zij kenden ook mij.
Pas om 11 uur ’s nachts waren we
terug op de parochie na onderweg in de modder vastgezeten te hebben. Op mijn
kamer vond ik dezelfde foto’ s en schilderijtjes van 30 jaar geleden terug. In
het ziekenhuis gaf een van de zusters mij een rondleiding, heel hartelijk en
vakbekwaam. In de namiddag werd ik door een diocesane priester nog naar een
gebouw gebracht waar zusters die hulpbehoevend zijn geworden worden verpleegd.
Tenslotte naar
de emeritus bisschop, John Baptist Kakubi met wie ik 8 jaar heb samengewerkt.
Hij zag me en ik moest meteen bij hem komen logeren.
Op zondag werd ik gevraagd om voor te gaan in de eucharistie viering van 7 uur
maar dat durfde ik toch niet aan na zo’n lange periode
van afwezigheid. Wel hebben we met de jeugd in de kerk gedanst. De viering
duurde 3 uur maar ik heb me niet verveeld.
Ik kan niet anders zeggen dan
dat Mbarara me versteld heef doen staan. Naast de
Afrikaanse priesters en zusters zijn er nog 4 missionarissen van Afrika in het bisdom.
Maarten
Bloemarts
Net als met andere goede wensen
heb ik pas in de loop van de week de internet
verbinding op gang weten te krijgen om er van te kunnen genieten. Heel veel
dank!
Alles is nog niet helemaal
voor elkaar. Maar sinds een maand ben ik met twee confraters voor het IFIC in
een nieuw huis getrokken waar alles opgebouwd moest worden. Kranen die niet of
te goed werkten, deuren die maar met een enkele schroef op hun plaats konden
blijven hangen maar niet voor open en dichtgaan te vinden waren.
Nu is er
eindelijk een beetje orde op zaken en kunnen we met het Institut de
Formation Islamo-Chrétienne op 15 oktober van start gaan met de 7 studenten,
afkomstig uit de buurlanden.
We vormen een plezierig team en
hopen dit project wortel te zien schieten in de komende jaren.
Het was weer even wennen om
terug te zijn in Mali, deze keer in de stad. Nogmaals dank voor jullie wensen en de
verbondenheid in gebed.
Dat is wederkerig. Groeten aan alle huisgenoten in
Dongen,
Kees Akkermans
Het is en mooie verjaardagsfeest
geworden, we vierden het samen met Father Adelarde Munishi onze
Overste van het huis.
Ofschoon ik nu 78 geworden ben
voel ik me nog gezond en wel, ik slik geen enkele medicijn zelfs voor malaria
niet. Het is een teken dat God me onder zijn hoede heeft.
Het was dan ook een speciale dag
van dank geworden, en we weten dat ons verdere leven in Zijn handen is.
Willem Kerkhof
Hier is alles best. We hebben
net de eerste regens gehad en de mensen zijn druk op
hun akkers bezig, want niemand had de regen zo vroeg verwacht, dus haast
niemand was er klaar voor.
Het ziekenhuis was ook zowat
half leeg, wat haast nooit voorkomt. Geen tijd om ziek te zijn!
We zijn nog steeds bezig met de
bouw van de school in Dickson, maar de tweede fase is zowat klaar. Er zijn nu 6
klaslokalen en 4 onderwijzers’ huizen.
Waarschijnlijk gaan we
binnenkort de mensen helpen met het verstrekken van kunstmest..maar
dat moeten we nog even bekijken.
WIJSHEID UIT HET KLOOSTERLEVEN
RELIGIEUS LEVEN
VINDT WEER WEG NAAR BOVEN
De
K.N.R. organiseerde een mega-ontmoetingsdag
op 3 oktober in “De Vereniging” te Nijmegen
Tjeu Timmermans CSSP is voorzitter van de "Konferentie Neder-landse
Religieuzen".
De K.N.R. moest meer dan 2000 mensen teleurstellen, die
zich had-den aangemeld voor deze manifestatie. Men kon slechts 1600 men-sen
ontvangen.
Een toegangskaart kostte echter wèl 49,50 Euro! Volgens de K.N.R. getuigt de
overweldigende belangstelling voor deze bijeenkomst van het toenemende verlangen naar zingeving en
spiritualiteit in de samenleving.
"We hadden wel het
vermoeden dat er van alles in beweging is en dat veel mensen op zoek zijn naar
zingeving, maar het was voor ons de vraag of het zou lukken die mensen ook te
bereiken. De grote belangstelling heeft ons blij verrast”.
Volgens Timmermans is het een
misvatting dat het kloosterleven zijn langste tijd zou hebben gehad. "In
de voorbije decennia is vooral de neergang van de kloostergemeenschappen in
beeld geweest. Veel gemeenschappen zijn zich gaan bezinnen op hun toekomst en
zijn volop bezig met verandering en vernieuwing. Dat heeft in sommige kloosters
geleid tot nieuwe intredingen, maar ook tot allerlei vormen waarin mensen zich
met kloostergemeenschappen kunnen asso-ciëren, bijvoorbeeld door deelname aan
activiteiten en vieringen. Een andere ontwikkeling is de opkomst van
lekenbewegingen.
"Voor mensen die op zoek
zijn, kan het religieuze leven een weg-wijzer zijn, die hen helpt hun eigen weg
met God in hun leven te vinden".
Tijdens de conferentie op 3
oktober 2007 in “De Vereeniging” te Nijmegen hebben we onszelf
laten verrassen door de wijsheid uit het kloosterleven. Het programma bestond
uit boeiende inleidingen, markante levensverhalen, meditatieve momenten en
artistieke bijdragen die iedere aanwezige raakten. Hiermee wilde de KNR
ons aanmoedigen onze eigen spiritualiteit in werk en leven vorm te geven. De
conferenties lieten een positief en eigentijds geluid horen. De teksten van
deze conferenties zijn te lezen op de internetsite van K.N.R.: www.bewogenheid.nl
In het programma stonden drie
contrast-begrippen centraal:
1.- Actie & Contemplatie - verlangen naar stilte
2.- Individu & Gemeenschap - verlangen naar verbondenheid
3.- Ontvangen & Geven - verlangen naar bezieling
RELI-MARKT
Tussen de bedrijven door, van 's morgens 09.00 uur tot laat in de namiddag was
er in een belendende zaal de z.g. "reli-markt",
waar 72 congregaties en missionerende gemeenschappen zich aanboden aan de meer
dan 1600 aanwezigen, met folders, boeken, tijdschrif-ten, filmpjes en
"powerpoint" presentaties, en "wat dies meer zij'.
De Witte Paters en Witte Zusters waren ook van de partij: zie de foto’ s op de
website www.lavigerie.org. Je
kunt daar ook een uitge-breid verslag vinden.
Al met al een zeer instructieve
en 'gezellige" bijeenkomst, waar we bij elkaar weer eens frisse
ideeën opdeden, en elkaar een hart onder de riem staken.
Carol Vismans.
HET KLOOSTER.
Dit was de titel van het “grootste openlucht
toneelspektakel in ’s
Heerenberg ooit” georganiseerd bij gelegenheid van het derde lustrum van het
“Mechteld ten Ham Weekeinde”.
Mechteld ten Ham werd vier eeuwen geleden in ‘s Heerenberg terechtgesteld.
Wegens vermeende hekserij belandde ze
op de brandstapel. Of ze nou echt heks of behekst was zal wel een eeuwige vraag blijven. Zeker
is wel, dat Mechteld ten Ham nog
steeds voortleeft in het grensstadje ‘s Heerenberg.
Zo ontrolde zich de werkelijke historie van dit immense
gebouw, dat later wereldbekend zou worden als “Gouden Handen”. ‘Het
Klooster’ was een waar spektakelstuk, waaraan 50 toneelspelers en meer dan 100 figuranten
deelnamen. Op de binnenplaats van het klooster was er plaats voor meer dan
700 toeschouwers. Drie dagen lang waren alle plaatsen volledig bezet!
Carol Vismans.
Webmaster-NL |