DE  SCHAKEL

No. 362. Oktober 2005.

Beste medebroeders.

In september komen we weer bij elkaar voor een zgn. “ provincie dag”. Weer  over de Islam. Maar deze keer zullen de inleidingen zich niet beperken tot de belangrijke wetenswaardigheden die de Islam typeren: overgave en trouwe dienst aan Allah; de Koran als God’s openbaring en de Sharia als leefregel; de vijf  “pilaren”:  de geloofsbelijdenis dat God één is en barmhartig; en Mohammed zijn profeet.... Het dagelijks gebed.... Aalmoezen geven.... Vasten.... De bedevaart naar Mekka….

Deze keer nodigen we twee  Moslims  uit om van hen te horen hoe zij reageren op alle publiciteit en de felle discussies over  hun geloof  en cultuur op  televisie en in  kranten.

Want na de aanvallen door El Kaida terroristen  in New York, Madrid en Londen heeft de houding ten opzichte van de Islam zich in Nederland verhard. (We vergeten gemakshalve dat die fanatiekelingen ook onschuldige Moslims in Istanbul, Turkije, Bali, Casablanca en Sharm el Sheik vermoordden. En dat er in Irak  al bijna dertigduizend mensen omgekomen zijn in brute aanslagen.) Mensen hier zijn angstiger geworden en wantrouwend. Dat bevordert de goede verstandhouding tussen Christenen en Moslims niet.

Hoe beleven Nederlandse Moslims dat ?  Wat voelen zij als terechte kritiek en wat als vooroordelen. Kunnen we de groeiende kloof tussen hen en ons helpen overbruggen en hoe dan ? Daar zal het  op de provincie dag over gaan, hopen we.

KORAN

In deze hele discussie  speelt tekst en uitleg van de Koran een grote rol. Spoort de koran aan tot geweld, tot heilige oorlog  of niet ? Moet de letterlijke uitleg van wat er in de koran staat niet veranderen in een meer soepele benadering ?  Ik heb ooit in de koran gelezen. Maar te weinig om hier een oordeel over te kunnen vellen. Wel doen deze vragen me  denken aan de manier waarop wijzelf met de bijbel omgingen en vaak nog omgaan. Hoeveel Christenen zijn er niet, die de Bijbel net even letterlijk nemen als de meeste  Moslims de Koran. ?  En wat zijn daar in de loop van de geschiedenis de gevolgen van geweest ? En nog...

 

BIJBEL


Jaren geleden preekte ik een retraite aan zusters. Een van hen kwam een praatje maken. Ze was keukenzuster geweest in een groot sanatorium. Terwijl haar medezusters de kans kregen om allerlei cursussen te volgen,  had zij er nooit tijd voor gehad. Maar nu was ze gepensioneerd.. Ze wilde graag wat meer weten over de bijbel. Ze  besloot die eerst maar eens te gaan lezen voor aan een cursus te beginnen.

Maar ze was helemaal geschokt. “Pater” zei ze, “dat is een vreselijk boek !!!”. Ik, braaf opgeleid met het idee dat de bijbel het woord Gods was, keek haar verbluft en lichtelijk geschandaliseerd aan: ”Wat bedoelt u, zuster ?” “Nou” , zei ze ”neem de zondvloed:  God, die in zijn kwaadheid, al die mensen maar laat verdrinken. Of het ongewenste katjes zijn. En dan al die eerstgeboren kinderen  in Egypte die Hij in één nacht ombrengt alleen omdat de koning niet toegeeft aan Mozes’eisen. En al die gewone soldaten van het Egyptische leger die in de Rode Zee omkomen op een wenk van God. Dat alles met excuus Israel vrij te krijgen….!!! “. Ik zat met mijn mond vol tanden, want het daagde me dat ze gelijk had. Had ik het onaanvaardbare in die verhalen over God  dan tot nog toe verdrongen ? Had ik al die tijd een vrome bril op gehad die me verhinderde goed te lezen wat er stond. Die oude zuster opende mijn ogen.

De God van die verhalen bleek inderdaad soms een stammengod die kennelijk alleen rekening hield met zijn eigen volk  En  voor hen vocht zonder enig mededogen met andere volkeren. Zo zag Israel hem en zo werd hij dus ook beschreven. Maar dat godsbeeld was precies hetzelfde als dat van de stammengodjes van de volkeren rondom: humeurig en wreed, kortzichtig en meedogenloos. Meer dan duizend keer moedigt God in de bijbel aan tot geweld !!! Veel keren vereist hij zelfs de dood van Israel’s vijanden: mannen, vrouwen en kinderen. En in het Nieuwe Testament liegt het “ buitenwerpen in de duisternis waar geween is en geknars der tanden.” er ook niet om.

En dan was er die zuster, die onder de Eucharistie viering in kleine kring het lezingenboek in haar handen gedrukt kreeg. Bereidwillig maar onvoorbereid begon ze voor te lezen. Het bleek een stuk uit een brief van Paulus, waarin hij zegt dat vrouwen in de kerk hun mond moeten houden.. Je zag de zuster rood aanlopen.. Aan het eind klapte ze het boek dicht en flapte eruit: ”Dit is het woord van God. En ik geloof er niets van !!!”.

HET WOORD VAN GOD ?

Ik heb mijn leerlingen soms aangeraden na een lezing niet altijd klakkeloos te zeggen: “Dit is het woord van God”. Is dat altijd zo zeker ? Ik houd het zelf op:  Dit was de eerste lezing” Want misschien lezen we de bijbel  te letterlijk als een boek dat rechtstreeks uit de hemel is komen vallen. Misschien is het  toch ook een mensenboek. Als we het nu eens niet zouden lezen  als een handboek vol onwrikbare regels, ooggetuigen verslagen  en glasheldere dogmas ?  Maar als  de neerslag van de zoektocht van een religieus begaafd volk naar God ? Als het verslag van het zoeken van Israel naar antwoorden op de grote vragen waar alle mensen mee worstelen: Waar komen we vandaan en waar gaan we heen ? Wat is de zin van ons leven op aarde ? Waarom  pijn en lijden. ? Waar komt het kwaad vandaan.?  Hoe leven we in vrede en saamhorig…? 

In de bijbelboeken vinden we de verhalen, de wetten, de raadgevingen en de gebeden waarin de mensen tastend zochten naar antwoorden en ze ook meenden te vinden.. Soms zaten ze er naast en bleken die antwoorden op de duur onhoudbaar. En dan begon het zoeken opnieuw naar betere inzichten, naar meer helderheid.  Soms was het raak en dan was  het wel God’s Geest die hen verlichtte: dan kwamen ze op een godsidee met een levenswijsheid, die eeuwen later nog geldig blijkt. Dat was dan een openbaring: Woord van God.

PELGRIMSTOCHT

Misschien zijn de bijbelboeken, al die kleurrijke verhalen, die dichterlijke profetieën, die verstandige wetten, die soms hartverscheurende gebeden, maar ook al die afwijkingen en dwalingen, die bekrompen visies….  het eindeloos boeiende verslag van een zoektocht van een heel volk naar God en naar het ware leven. Een pelgrimstocht  naar het licht. Mensen op zoek. “God’s volk onderweg”. En God begeleidt  rustig en respectvol dat zoeken, stuurt bij en voedt geduldig op… Maar Hij forceert die voortgang nooit.        Zo komt het op mij over.

GOD IS LIEFDE

Het beeld van de  bekrompen stammengod is er. Maar al gauw ook de God die zegt “ik heb de nood van mijn volk gezien en hun schreeuw om hulp gehoord. Ik weet van hun lijden en ben gekomen om hen te redden….Ik ben Yahweh:  "Ik zal er altijd zijn voor U”. Israel beleefde God soms als een toornige God voor wie alles beeft: en beschreef hem dus zo. Dat doen wij overigens nog te vaak. Maar dat godsbeeld veranderde: Al in het Oude testament heeft  God  Israel lief zoals een moeder haar kind lief heeft, zoals een bruidegom zijn bruid. Het Lucas evangelie tekent hem als de Vader van de verloren Zoon.  Johannes als de Liefde.

De bijbelboeken; ook een mensenboek  Met alle beperktheden en soms waan- ideeën van dien. Neerslag van een eeuwenlange worsteling om inzicht. En van groei. Want telkens breekt het licht door: Het  licht van waarheid. En blijkt de bijbel ook  wegwijzer ten leven.

 

Ik ben geen bijbel geleerde maar een gewone bijbellezer. Net zoals die oude zuster. U moet zelf maar zien of U het herkent of niet . Maar  alleen zo is de bijbel voor mij verrijkend en bevrijdend. Als reisboek op de tocht door het leven: Als verslag van een zoektocht waar ik me bij aan kan sluiten: de zoektocht naar God. “Het beste boek voor de weg” naar het beloofde land van hier en later. Zo verbindt de bijbel  me met het oude Godsvolk van Israel en het Christelijk kerkvolk met wie ik op reis ben door de eeuwen heen. Met hun en mijn vragen. Met  hun en mijn antwoorden. Ook gewaarschuwd voor hun en mijn dwalingen en afgoden. Want het staat er allemaal in. Maar moet ik het allemaal letterlijk  nemen, dan wordt het voor mij beklemmend en benauwend. Hier en daar onbegrijpelijk, onleefbaar, onaanvaardbaar. Dan kom ik er niet  verder mee. En wordt het een gesloten boek.

Maar, bevrijd van dwang om alles letterlijk te nemen, ontdekte ik de dichterlijke wijsheid van de scheppingsverhalen.  God’s scheppende Geest over de wateren. Licht uit het aardedonker.  God, hoog boven alles  en toch bron van alle leven en nabij. Zijn vreugde om al wat leeft. En de Mens naar zijn beeld: man zowel als vrouw. En zij; samen één. In hun waardigheid. En hun gebrokenheid. Het gaat niet om het hoe. Het gaat om wie. Wie God is, wie wij mensen zijn.. Adam en Eva zijn wij.

 

BEVRIJDING

Rond Pasen lezen we het Boek van de Uittocht. Dan hoor ik  hoe God kiest voor slaven en armen. En hun bevrijding wil. Dat geldt nog altijd en het  bemoedigt ontelbaren. Maar het beeld van de  stammengod, die alleen oog heeft voor eigen volk, lijkt me tijdgebonden. Helaas is dat niet zo voor wie het allemaal letterlijk nemen:  want dat godsbeeld bezielt nog  altijd terroristen en andere gelijkhebbers: Zowel Christenen als Moslims.

Als ik de psalmen bidt dan herken ik in die oude gebeden de noden en verlangens  van ons mensen. En ik verenig me ermee. Ofschoon er op onze aarde nog genoeg heel concrete schobbejakken rondlopen, vertaal ik de concrete vijanden van Israel meestal toch maar netjes  naar  alles wat meer in het algemeen mensvijandig is: haat, onrecht, oorlog, armoede….En ik maak van “Israel” en “Sion” het hele godsvolk, de hele mensheid. En  in David zie ik de Messias: Jezus Christus. Het vergt allemaal echt niet veel denk- en  vertaalwerk. En zo bleken de psalmen voor mij een reddingsboei in een moeilijke periode. Maar als ik ze  letterlijk moeten nemen, dan  wordt  het plichtmatig opzeggen van muffe oude gebeden uit een ver verleden: opgelegde lippendienst.…..

 

VIER  EVANGELISTEN

Er zijn duidelijke verschillen in hoe de vier evangeliën Jezus zien. Dat verrijkt en verdiept mijn eigen kijk op Hem. Ook al is het door die verschillende zienswijzen wat minder glashelder hoe Jezus nou precies was. Hij blijft zo een levende mens en verstijft niet tot een dogma. Elke mens blijft een geheim voor een ander. Mensenwoorden en -gedachten  laten altijd  iets te raden.  Dat gaat dus zeker op voor Hem, die Mensenzoon en Zoon van God genoemd wordt.

Zo probeer ik te lezen en te geloven. In het spoor van veel getrouwe bijbelkenners. Erkent u daar iets van? Is het zo goed? Niet te vrijzinnig ? Misschien is het wel ouderwets. Want Christelijk fundamentalisme is in opkomst:  In Amerika. In Afrika.   Moslim fundamentalisme ook !!!  Is dat dan toch misschien een betere  manier om met de Bijbel om te gaan?  Of met de Koran ? Is letterlijke uitleg meer getrouw aan de zin van Bijbel en Evangelie ? Doet die letterlijke manier van lezen meer recht aan die oude woorden. ? Of toch niet? Of leidt fundamentalisme telkens  weer tot verkettering en veroordeling. Of zelfs tot kerkscheuring en “heilige” oorlogen?  Ik denk het en ga dus voorlopig toch maar mijn eigen gang. Met het evangelie in mijn rugzak. Niet met de wijsheid in pacht. Maar op zoektocht.  En gesterkt door de belofte:”Wie zoekt die vindt”... Ik ben benieuwd wat  onze Moslim gasten over hun beleving van de koran te vertellen hebben.

Piet Kramer.

Overledenen:

5  mei          Riet Broers-van Bragt, dochter van mevr. van Bragt uit Boxtel.

11 mei         Nico Wijffels,  overleden te Breda op 11 mei 2005, broer van pater             

                   Tom Wijffels in Jerusalem.

29 juni         Riek van der Steen- Govaars,70 jr, schoonzus van pater Henk van

                    der Steen.

9  juli           Hans Truijen, zwager van overleden confrater pater Herman-Paul

                    van Hasselt.

23 juli          Theo Schuur, broer van pater Herman Schuur. 

26 juli          Rika van Erp-Schopman, echtgenote  van ex-confrater Ger van  

                    Erp.

26 juli          Jan Pals, zwager van broeder Kees Akkermans.

28 juli          Floor Franssen, achternichtje van  pater Harrie Franssen, door

                    een noodlottig ongeval op het water.

30 juli          Pieter van Lier, zwager van pater Piet van der Pas.

5  aug          te Sunne in Zweden, Mevr Riet vd Laak- van Berkel, schoonzus

                    van pater Ad van de Laak.

15 aug         Marinus Roelofsen, zwager van broeder Kees Koning.

"Mogen zij in vrede rusten en nieuw leven vinden bij God."

Zoals elk jaar is er ook dit jaar weer een viering ter nagedachtenis van onze overleden medebroeders. Vooral ook van hen die in het afgelopen jaar zijn gestorven: Jan de Bekker, Toon Goes, Jan vd. Geest, Nico Kragten en Omer Dierikxs. Maar óók alle familieleden van eerder gestorven Missionarissen van Afrika zijn van harte welkom!

De Eucharistie viering is om 3 uur in de namiddag op 5 November. Huize St. Charles, Heythuysen.

EMAIL ADRES SECRETARIAAT

Nieuw e-mail  adres voor het  Secretariaat Witte Paters te Dongen is nu:  provsecr@planet.nl  

En van het "Afrika Steun Fonds":     afrikasteunfonds@planet.nl   

                                                                                                                                                                                                                       

Confraters op verlof:

 

Jozef de Bekker: Jan Steenlaan 16, 5591 AJ Heeze. Tel: 040 – 22 62 742.

                             Vertrek uitgesteld wegens ziekte van broer Piet.

Hugo Hinfelaar:    Kadelaan 67, 2725 BC  Zoetermeer. Tel: 079–34 10 250

                    Email: cckrullaars-hinfelaar@wanadoo.nl

Toon van Kessel:  Kantje 21, 5388 XB Nistelrode. Tel: 0412 – 61 12 86.      .

Piet de Bekker:     Jan Steenlaan 16, 5591 AJ Heeze. Tel: 040 22 62 742.   

                             Wegens ziekte.

André Schaminée: Bredestraat 93,   6543  ZT  Nijmegen. Tel: 024-3774187.

Kees Maas:          Modestusstraat 20, 5101 BP Dongen. Tel: 0162- 313845.

Wim Kerkhof:       Moeder wordt 90 jaar in september. Tot 7 okt. 05.   

                             Eindhovenseweg 104, 5661 NB  Geldrop. Tel 040- 286 24 27.

Maarten Bloemarts: aankomst  begin oktober voor familie reunie.    

                              Verlorenland 83, 6596 CL   MILSBEEK. Tel: 0485- 516669.

Van de vergader tafel

Heythuysen.

In de vorige “Schakel” hebben we duidelijk gemaakt dat de Gemeente het bestemmingsplan voor ons bezit (St Charles en de tuinen en boomgaard ) niet zal wijzigen. Maar dat er wel meegewerkt zal worden met  de verbouwing van ons huis en de uitbreiding ervan tot 60-80 woon-zorg eenheden. Op 4 october komen de architecten met een schets voor de verbouwing en uitbreiding van St. Charles.

Tegelijk met de vernieuwing van de gebouwen komt ook de grondige verandering in de wetgeving voor bejaardenzorg naderbij. We horen ervan of lezen erover in de kranten en denken dan wellicht dat het anderen betreft. Maar we zijn allemaal ouderen en dus gaat het ook over ons.

Tot nu toe  werden onze mensen die dat nodig hadden geïndiceerd (ze  ondergingen een soort onderzoek naar hun gezondheidstoestand en dan werd er beoordeeld of zorg en verpleging inderdaad nodig waren.) Viel dat oordeel positief uit, dan konden bejaarden een bejaardenkamer betrekken en werd zorg grotendeels betaald door de Staat en deels uit een eigen bijdrage.

De regering voorziet dat dit op de duur te kostbaar gaat worden. In 2007 zullen mensen daarom opnieuw geïndiceerd worden en wordt zorg alleen verleend en bekostigd naar de zorgbehoefte.

Dus iemand die zichzelf nog goed kan behelpen, maar  zijn kamer niet langer kan schoon houden, krijgt voortaan alleen voor dat schoon houden betaalde hulp  Iemand die nog wel zelf kan eten, maar een steuntje nodig heeft bij het wassen, krijgt alleen voor die wasbeurt die hulp……In het jargon dat nu  gebruikt wordt gaan we van “intermurale zorg” naar een individueel “Intramuraal Zorg Arrangement (IZA)” !

Het lijkt erop dat de meeste ouderen gemakkelijk geïndiceerd zullen worden voor huishoudelijke hulp. Hopelijk houden de instanties ook rekening met het verleden van communiteiten als de onze bij het toepassen van nieuwe wetten.  Maar dat is lang niet zeker. Dat is van belang want het zal wellicht  moeilijk worden om  mensen die helemaal niet in aanmerking komen voor enige indicatie in een “Woon en Zorg Centrum” geplaatst te krijgen. En het toekomstige St Charles zal een “woon en zorg centrum” zijn. We zullen dus oplossingen moeten vinden voor het verblijf van overste, econoom en mantelzorgers…

ONZE IDENTITEIT

Een andere vraag voor de toekomst is: hoe behouden we onze identiteit als Missionarissen van Afrika in een centrum waar meer en meer mensen “van buiten” zullen wonen. Kunnen we ook in de toekomst nog samen bidden, samen eten, samen vergaderen en feest vieren ? Zal daar de mogelijkheid voor geboden worden en zullen er ruimtes daarvoor ter beschikking blijven ? Zullen we als gemeenschap  niet “ondergesneeuwd” raken. Kunnen we onze eigen broederlijke levensstijl handhaven ondanks de noodzakelijke veranderingen ?

De provinciale Raad heeft besloten om over deze vragen verder in beraad te gaan  met  de eigen Stuurgroep en adviseurs, met de directie van het "Land van Horne" en de directeur van St. Charles. En ook het advies in te winnen van de “Vereniging ouderenzorg Religieuzen (V.O.R)”; een commissie van de “Konferentie van Nederlandse Religieuzen (K.N.R)”. En ook van religieuzen die al  met deze vragen bezig zijn (geweest). Op 16 September en op 4, 10 en 18 October zijn hierover vergaderingen.

Eenwording van de Europese Provincies.

In de komende weken zullen we ons in de regio vergaderingen nogmaals beraden over de  eenwording van de 9 Europese provincies. De brieven daarover - van de Provinciaal en van de Raad van Europese provinciaals (CEP: Council of European Provincials) zijn U allemaal toegestuurd. Met de voorstellen van de onze eigen Provinciale Raad, die Jacques van Nieuwenhove had voorbereid en - na onze raadsvergadering - duidelijk bij elkaar heeft gezet. Daarover zal het dus gaan.

Wij hadden voor een meer geleidelijke overgang naar één provincie gekozen.Maar de CEP, in hun vergadering in Madrid, besloten bij meerderheid van stemmen toch sneller over te gaan tot fusie: Zij erkenden de bezwaren van een Mammoet provincie wel. Maar ze oordeelden dat een langere  overgangsperiode met een voorlopige structuur met een meer bevoegde Raad van Provinciaals, zoals wij die voorstelden,  toch van voorlopige aard zou blijken te zijn. Want de vergrijzing staat niet stil en onze aantallen lopen snel terug. De  nadelen zullen dus van tijdelijke aard zijn. En langer dralen zou de mogelijkheden van een zekere vernieuwing bemoeilijken omdat we ouder en minder worden. Dus werd besloten  toch  te streven naar een fusie rond het jaar 2008. Wel werden sommige van onze voorstellen overgenomen voor de tussenliggende periode van twee jaar.

Het beraad van de komende weken richt zich dus op de voorstellen hoe die ene provincie eruit moet zien. En op de bevoegdheden en taken die toch plaatselijk- in de toekomstige nationale sectoren- gehandhaafd zullen blijven. Zoals de zorg voor onze bejaarden, animatie van alle medebroeders, opvang van zieken en vacantiegangers…. Ook de financieen kunnen vanwege de grote verschillen in sociale en belastings wetgeving niet centraal beheerd worden……

De confraters in de provincie zijn betrokken bij het hele denk- en beslissingsproces. Uit de buitengebieden (Afrika, India, Latijns Amerika, Rome) hebben we zegge en schrijven maar één reactie ontvangen. Toch gaat de hele opzet U allen aan!

Benoemingen:

Piet van der Pas Over een paar dagen vertrekt Piet vd Pas weer naar Tanzania: als gastenmeester en econoom van Atiman huis. Piet heeft in Dongen als econoom heel goed werk gedaan. Er is uitstekend voor ons gezorgd. Bovendien was het op zijn creatieve voorstel dat onze kapel anders werd ingericht wat de vieringen zeer ten goede kwam. René vd Mast was bereid om zijn taken op zich te nemen. Beiden van harte bedankt.

René van der Mast

Gerard Derksen is voorgesteld als overste van St. Charles, Heythuysen. Hij zal in Dar es Salaam zijn werk afronden. Daar zullen ze hem missen. Maar Henk van de Paverd’s termijn als Overste loopt af. Ook hij zal gemist worden: door bewoners, directie en  personeel van St. Charles. Ook door de staf van de provincie. Maar na overleg zal hij nog aanblijven tot Gerard Derksen kan overnemen: in augustus 2006.

Eind van dit jaar, begin volgend jaar zullen er ook verkiezingen uitgeschreven worden voor een nieuwe provinciaal !!!!

UIT HET WERKVELD

Jan Rademaker schrijft:   Bij ons in het oosten van de republiek Congo is het nog altijd geen rust. In de stad GOMA gaat het nog wel, zo nu en dan een fusillade wanneer verschillende groepen soldaten met elkaar slaags raken, maar in de “bush“ zitten nog van allerhande bandieten, gewapend met het nieuwste materiaal.  Die vallen dorpen aan, branden ze plat en verdwijnen met de buit weer in het bos. Wanneer dan de Monuc komt zijn ze allang ergens anders bezig. Onveiligheid troef. En dat zal nog wel een hele tijd zo voortduren, want niemand is in staat ze volledig uit te roeien! Maar dat zal in Europa en elders met die terroristen wel hetzelfde geval zijn: ze zijn daar ook niet uit te roeien.

Nieuws over onze Belgische Confrater Guy Theunis:

Velen kennen Guy Theunis, belast met voortgezette vorming. Hij  was naar Rwanda vertrokken om sessies te geven over Geweldsloze Weerbaarheid. Daar is hij gearresteerd op beschuldiging van deelname aan de genocide !! Zorgwekkend. Een e-mail bericht van Jean-Marie Gabioud vanuit Rome laat ons op 8 september weten dat Guy in goede gezondheid in een gevangenis zit. Hij kreeg een matras om op te slapen en wordt behoorlijk behandeld.  Er wordt nog over hem beslist en het kan worden: gevangenis, of bij de confraters wonen, ofwel vrijgelaten worden. Dit bericht werd ontvangen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Kigali. Onze confraters kunnen Guy bezoeken. Bidden wij voor Guy.

Piet van Hulten, de sector overste van Malawi, doet pastoraal werk in de gevangenis van Lilongwe:

"Maula Prison is een gevangenis in Lilongwe, de hoofdstad. Malawi is een langgerekt land en een deel van de grote slenk. Aan de oostkant een prachtig meer en de rest van het land heeft verschillende hoogvlaktes. Het land zelf is drie keer zo groot als Nederland met een bevolking van ruim 12 miljoen mensen. Ruim 40 jaar terug waren er ongeveer 4 miljoen mensen.

Sinds enige jaren ben ik bezig met het gevangenis wezen in Malawi. Toen ik overgeplaatst werd naar Lilongwe kon ik het niet laten om met een Canadese pater, Denis Paul Hamelin geheten, toch weer met gevangenen bezig te zijn. De gevangenis in Lilongwe heet Maula Prison, met rond de 1800 gevangenen. De meesten van hen zijn vrij jonge mannen, in voorarrest of veroordeeld voor twee tot en met 12 jaar met "H.L" ofwel "hard labour". In die gevangenis zijn ook vrouwelijke gevangenen maar hun aantal is aanzienlijk kleiner, n.l. 20 tot 30.

De mogelijkheden om iets voor de gevangenen te doen zijn er volop. Want eigenlijk zitten ze alleen maar vast met niets om werkelijk bezig te zijn.  Zij krijgen één maaltijd per dag bestaande uit een soort maïs pap, nsima genoemd, met bruine bonen. Dit menu is voor haast het hele jaar hetzelfde. Om 15.30 uur worden ze opgesloten in cellen die eigenlijk bestemd zijn voor 80 personen. Maar meestal zijn ze met 150 man in één cel. In een andere gevangenis, in Mzuzu, waren ze met 250 man in één cel. Om beurten kunnen zij op de grond slapen. ’s Morgens gaan de cellen open rond 7 uur. Van die tijd af moeten ze maar zien wat ze doen. Sommigen hebben wat werk in de groentetuin, maar eigenlijk is er niet veel te doen.

Denis Paul Hamelin en ik zijn begonnen met een lagere school en een middelbare school. Met de gevangenen zelf hebben we een school bestuur opgezet. Degene die les geven zijn ook gevangenen. Wij proberen dan om het nodige aan boeken en schriften en schrijfmateriaal bij elkaar te krijgen etc. Gelukkig hebben we de medewerking van het gevangenis personeel, van de Officer in Charge en van de Welfare Officer.Dit jaar met het staatsexamen zijn 24 van de 27 geslaagd en 4 er van met voldoende punten om naar de Universiteit te gaan!

Maar dat is voorlopig nog niet mogelijk. Wel zijn er 6 bezig met  schriftelijke cursussen om diploma’s te halen. Eind april, net voordat ik terug ging naar Nederland op vacantie, heeft een van die 6 zijn diploma voor Management gehaald en kan nu aan de slag. De andere vijf moeten binnenkort op examen.

Nu hebben we het plan om wat school lokalen te gaan bouwen want voorlopig zitten wze zomaar ergens buiten of onder een afdakje en in een afgedankte keuken. De autoriteiten van de gevangenis hebben hun fiat al gegeven. Die zijn er maar wat blij  mee dat er mensen zijn die proberen iets aan de omstandigheden binnen de gevangenis te verbeteren. Voor de bouw zelf zal een van onze broeders, Mattias Fohrmann, afkomstig uit Duitsland en lid van onze communauteit in Lilongwe, dienst doen als architect en de leiding hebben over de bouw. Onder de gevangenen zelf kunnen we er genoeg vinden die kunnen metselen en timmeren etc. Het financieren van materialen zoals stenen, hout, cement - en noem maar op, daar moeten we naar op zoek en bij mensen aankloppen. Als de Caritas op een of andere manier kan helpen wordt dat door ons zeer gewaardeerd.

Bij dit hele project proberen wij de gevangenen zo veel mogelijk te betrekken.  Ze zijn nu al betrokken bij het lesgeven, bij het schoolbestuur en zo wordt hun menselijke waardigheidsgevoel hersteld en zien we weer mogelijkheden voor de toekomst." 

Henk vd Paverd:

Al jaren is men bezig om van de wereld één grote markt te maken, waar niemand meer belemmeringen oproept voor invoer of uitvoer van goederen. Men zegt, dat dit nodig is om de wereld draaiende te houden.

Nu blijkt dat het ook zijn schaduwkanten heeft met name voor de derde wereld. Afrika, wat voor velen van ons een tweede vaderland is geworden, pleit dat zij toch hun eigen landbouw mogen beschermen en de invoer van het overschot uit de rijkere landen kunnen tegenhouden.
Niet toegestaan", zegt het Internationale Monetaire Fonds dat aan landen in Afrika leningen verstrekt, waaraan voorwaarden verbonden zijn. Dus moeten ze Henk van de Paverd maar toezien, dat de kippenvleugeltjes - en pootjes in Afrika gedumpt worden tegen prijzen die zelfs lager zijn dan wat de lokale boeren kunnen leveren.

Suiker: we hebben met name in Nederland miljoenen uitgegeven om suikerplantages te beginnen in b.v. Tanzania, maar die kunnen daar de suiker niet zo goedkoop produceren, dat ze kunnen concurreren met de gedumpte suiker uit Europa.

Katoen die in Afrika verbouwd wordt moet uitgevoerd worden, want er zijn niet voldoende fabrieken, om zelf de katoen te verwerken en kleding te maken. En op de wereldmarkt kunnen zij niet opboksen tegen de gesubsidieerde katoenexport uit Europa en de Verenigde Staten.

Wat is het probleem? in Europa en de V.S. wordt de landbouw gestimuleerd door de regeringen en krijgen de boeren subsidies voor hun producten. Met de middelen die in Europa en de VS voorhanden zijn, wordt de productie steeds hoger opgevoerd, want tenslotte wordt men betaald voor die productie, ook al is het veel te veel voor de eigen omgeving en markt.

In Afrika moet de boer het maar zelf uitzoeken en is er geen subsidie of zelfs maar garantie, dat zijn producten gekocht worden. Hij is zijn inkomen kwijt, als overtollige producten uit Europa en de VS ingevoerd worden in zijn land, zelfs als het gaat om zogenaamde noodhulp. Europa maakte zich sterk om tegemoet te komen aan de klacht van de Wereld Handels Organisatie en beloofde zich in te zetten om de landbouwsubsidies in Europa af te schaffen.

De ministers van landbouw van de Europese Unie kwamen bij elkaar en toen dit onderwerp ter sprake zou komen, zei onze minister van landbouw, dhr.Veerman in de ministerraad dat hij zich zou terugtrekken, als dit voorgesteld en goedgekeurd werd.... Alles bleef bij het oude.

Vrijheid van handel komt ten goede aan de rijke landen. En zo moet het blijven. Niet verwonderlijk overigens als men ontdekt dat onze minister van landbouw zelf boerenbedrijven heeft (o.a. in Frankrijk) en daar bijna 2 ton subsidie voor krijgt van de Europese Unie. Om dan van een "slordigheidje" te spreken als blijkt dat ze nog op zijn naam staan, is wel erg slordig. "Ik doe niemand tekort en profiteer er zelf niet van", wordt er dan gezegd, en nog door de Kamer aanvaard ook! Geen belangenverstrengeling, alleen maar regeltjes vergeten. “Sorry, hoor” zegt de minister dan.

Ik begrijp het niet meer. En in goed Nederlands zegt men dan : “Nou breekt me de klomp”. Misschien kan ik subsidie aanvragen bij de Europese Unie om mijn klomp te laten repareren. Zou er iemand zijn, die mij wil helpen de juiste formulieren aan te vragen en te helpen invullen ?

Henk van de Paverd was jarenlang Missionaris van Afrika in Tanzania.

Onze zieken:

Wim Schakenraad is volledig hersteld van zijn hart problemen en is inmiddels terug in Kolongotomo, Mali: in de streek  aan de Niger rivier die het meest op Nederland lijkt: dijken, sluizen en sloten. Maar het groen is geen gras maar rijst.

Ad vd Laak is weer op de been. Hij moet nog wel naar de therapie. Maar hij gaat alweer op reis: Nog niet naar Tanzania, Zweden of Vlaanderen. Maar  per trein naar Mierlo voor familiebezoek.Toch niet slecht voor 84 !!!

Toon van Kessel  is behandeld aan zijn voet om de gevolgen van het ernstig ongeluk van meer dan een jaar geleden verder te keren. Nu nog een operatie aan de heup. Dan hopelijk kan Toon weer jaren mee als econoom van het bisdom  Chipata in Zambia.

Piet de Bekker was nog volop bezig om zijn taken over te dragen aan de nieuwe provinciaal van Ghana, om afscheid te nemen en zich voor te bereiden op een welverdiende vacantie, en op een jaar vervanging van een medebroeder in India die een sabbath periode aangevraagd had.                Toen trof hem een hartinfarct. Na opgenomen te zijn in het ziekenhuis van Tamale bleek dat het verstandiger zou zijn voor hem om terug te gaan naar Nederland. Gerard Smulders heeft hem vergezeld. Een korte periode van benauwdheid  deed de doktoren besluiten om verder onderzoek te doen (via katheterisatie) en zo nodig  verdere behandeling (dotteren of operatie).

Data:    September:     

21. Jubilarissendag Dongen:   Ad van de Laak, Harrie Schellen, Louis Melis, Henk van de Ven, Frits van Vlijmen en Jan Bruijns. Zij maken alle 7 deel uit van de Communiteit van Dongen.

22. provinciedag over Islam.

23. Breed beraad Den Haag.

24. Participantendag, Missie en Jongeren.

26. verg. van Economen van onze huizen.

27. K 2005, Den Bosch.

28. Regio bijeenkomst  den Haag

Oktober:

4. Stuurgroep Heythuysen.

8. Reunie oud-studenten.

10. Financiele Adviesraad.

12-14, CEP vergadering te Parijs.

18. Provinciale Raad vergadering.


Webmaster-NL

Vorige pagina