De Schakel. no. 352

januari - februari 2004Kapel Dongen


Van de provinciaal Piet Kramer

Lage grauwe luchten. De regen komt in vlagen neer. Een treurige grijze morgen. Mensen weren zich: met het hoofd tussen de schouders en de kraag omhoog. Of schuilen onder een paraplu.

Zo zit ik ook wel ooit in de kerk. Het begint allemaal opgewekt. Lichten en kaarsen aan. De klok, die luidt: Zondag. Het lijkt warempel een zonnige morgen te worden.

Maar dan: van kruisteken in het begin tot laatste zegen aan het eind komt er een ononderbroken stroom woorden over je heen. Als een regenbui. Je trekt je hoofd maar een beetje in. Je schouders een beetje omhoog. Je laat het maar wat over je heen komen. Het is toch niet te stoppen. Een genadeloze wolkbreuk van woorden. Geen moment respijt. Er wordt in zo¹n uur wat afgepraat en uitgelegd en voorgelezen en opgebeden.

Allemaal met de beste bedoelingen. En vaak ook nog duchtig voorbereid en fraai verwoord. Maar te veel. Veel te veel. Je krijgt geen moment om even op adem te komen. Om het gehoorde te verwerken. Om zelf iets te bedenken. Of om mee te bidden. Je komt niet aan bod. Het plenst allemaal over jou en over de gelovige gemeenschap heen. Als regen op glazuren dakpannen.  

Overdreven ? Ja. Wel een beetje. Trouwens; ik ben zelf ook zo¹n "regenmaker". Ik heb U al wel eens verteld dat ik uithelp in een "pastorale eenheid" van zeven dorpsparochies. Ik preek dus regelmatig en bereid dat duchtig voor. Zo¹n preek sprokkel je in een paar uur wel bij elkaar. Maar dan moet je gaan trimmen en bijsnoeien, inkorten en weglaten. Daar gaat soms nog meer tijd inzitten. Want ook ik neig tot uitleggerij en wijdlopigheid en ingewikkelde volzinnen. Maar wat niet eenvoudig gezegd kan worden, kan maar beter ongezegd blijven. Wat je goed begrepen hebt, moet je eenvoudig kunnen zeggen. Eenvoud en helderheid gaan samen. Het beste compliment dat ik ooit kreeg was: "Eindelijk een retraite waar je geen woordenboek bij nodig had".

We zijn misschien wat overbezorgd om in de liturgie alle gebedsvoorschriften stipt na te komen. En om alles van a tot z voor te lezen en uit te leggen wat voorgedrukt staat. Maar dan ontaardt gebed gemakkelijk in woordenbrij, in schools beleren, in lippendienst. Een koude regenbui, die gestaag en onbarmhartig over onszelf en over de goegemeente heen komt. Onvruchtbaar.

Soms raken voorgeschreven gebeden helemaal los van de werkelijkheid. Zoals een van onze mensen opmerkte:"Na een vroom tafelgebed over delen met de armen en voeden van de hongerigen gaan we naar de keuken en gaat de rest van de soep door de goot". Ik vraag me wel ooit af na een gebedsdienst: "Heb ik het er weer opzitten of heb ik er ook wat aan beleefd ?"

Daarbij hoeven we dan niet meteen aan Verlichting of zielsverrukking, aan Nirwana en Extases te denken. Maar gewoon: aan de ervaring van een moment van vrede misschien. Aan een moment van echt verlangen naar God, van vertrouwen dat Hij in onze levens aanwezig is. Of van diepe verbondenheid met onze wereld, die we- alleen al door onze aanwezigheid- biddend naar Gods ontferming toe tillen.... Maar daar heb je wel wat stilte bij nodig.

Kapel Dongen


Misschien vragen we ons na het morgen- of avondgebed allemaal wel eens af: "Nou heb ik drie psalmen gebeden en nog een hymne vooraf en een lofzang erna... Kan ik me ook maar iets herinneren van wat ik allemaal tegen God gezegd heb?" En: "Wilde ik dat ook echt wel tegen Hem zeggen?" "En de voorbeden dan? Weet ik nog voor wie of wat ik werd uitgenodigd te bidden?" We hebben het allemaal keurig opgezegd: het een na het ander. Maar ging het van harte? Kwam ons hart eraan te pas?

"Het regent. Het zegent". Zegen is als "dauw op dorstige grond". Niet als een stortvloed van hemelwater dat door de riolen wegspoelt. Ons gezamenlijk gebed lijdt, vind ik, vaak aan een teveel. Overmaat schaadt. Overlading wordt belastend. Gebrek aan wat rust en stilte, aan enkele ogenblikken van overweging, maakt gezamenlijk gebed tot een plensbui. Maar ook persoonlijk gebed gaat niet altijd beter. Iedereen kent soms lange perioden van dorheid en droogte. Maar nog afgezien daarvan, worden we afgeleid door de zorgen van iedere dag. Of door onze lichamelijke ongemakken. Maar als we trouw proberen aanwezig te zijn MET die zorgen, MET onze pijn, dan is het toch goed ? Gewoon aanwezig zijn voor zijn aangezicht: zoals we zijn: met alles wat ons bezig houdt, met onze diepste verlangens en onze alledaagse bekommernissen, met ons geloof en onze vragen, met onze kracht en onze pijn, in vreugde en verdriet.

We hoeven daarbij echt niet te proberen om Hem iets wijs te maken, Hem voor te lichten, óm te praten..... Dus we kunnen Hem onze woordenbrij wel besparen. Alleen maar rustig aanwezig zijn. Misschien wat geholpen met een zinnetje uit het evangelie, uit de brieven, de psalmen..... Ook hier is eenvoud kenmerk van het ware. Soms zijn een paar woorden genoeg om onze gedachten wat bij elkaar te houden: " Ontferm U over ons.... Geef ons dat levend water, Heer, dat ik zien moge... God bewaar ons... God, waar ben je...? Uw wil geschiede: Uw rijk kome...." We zijn gewone mensen: we hebben dus misschien helemaal geen goeroe nodig om goed te bidden. Een abt zei: "Bidt zoals je kunt". Gewoon maar proberen en het gewoon trouw doen: Op de duur kunnen en willen we niet meer zonder.

We moeten het maar gewoon doen: Ik was aanwezig op de oprichtingsvergadering van de nieuwe Konferentie van Nederlandse Religieuzen. De pas gekozen voorzitter, de Carmeliet Tjeu Timmermans, probeerde in het kort aan te geven wat de inhoud zou kunnen zijn van ons religieuze leven:
         1) Door onze inzet solidair en bewogen aanwezig zijn temidden van de mensen.
         2) Door ons gemeenschapsleven getuigen zijn van liefde en saamhorigheid in onze verdeelde               wereld.
         3) Door ons biddend en schouwend leven Gods aanwezigheid voelbaar maken in onze wereld. En onze wereld vertegenwoordigen bij God " (Tenminste, zoiets heb ik ervan begrepen.) Kunnen we van onszelf zeggen dat gebed belangrijk is in onze levens ? En dat het belangrijker wordt naarmate onze inzet door ziekte en de beperkingen van de ouderdom minder wordt. Zit er zo toch nog groei in ons leven? Naar schouwen, beschouwing toe ?

"Het regent. Het zegent.....". Gebed: niet als een plensbui op harde dakpannen. Maar als een verkwikking: Levend water op dorstige grond. "Dauw van omhoog". Vruchtbaarheid schenkend.
Ik wens U allen een goede vastentijd en een zalig Pasen.
Met broederlijke groet,
Piet Kramer, Provinciaal..

Het komende kapittel.
Door Jo van de Ven m.afr.

Ik herinner me nog heel goed de motieven die mij (en waarschijnlijk veel anderen) er in 1959 toe brachten om me aan te sluiten bij de Sociëteit van de Missionarissen van Afrika. In mijn mening waren de Missionarissen van Afrika zich bewust van hun doel: doelstelling, duidelijke criteria en prioriteiten. Bovendien hadden zij een bepaald gebied om er deze doelstelling, criteria en prioriteiten uit te werken: in Afrika.

Er was verschil met een aantal andere congregaties die ik kende en, volgens mij, vis noch vlees waren. Wij hadden een doel: het Goede Nieuws van Jezus verkondigen waar het nog niet gehoord was en naar de grensgebieden gaan van het gevestigde christendom - de voorhoede zijn van de evangelieverkondiging. Gebruik werd gemaakt van aanmatigende uitdrukkingen zoals "pioniers" en "voorhoede", of meer militaire woorden zoals "stoottroepen" en "commando's". Maar de uitdrukkingen zijn niet belangrijk - het gaat om de betekenis.


Ik heb nooit enige twijfel gehad over de identiteit en het charisma van de Missionarissen van Afrika. Maar wat is nu gebeurd in de voorbije twintig of zo jaren? Tot mijn verbazing lees ik in de Kapittel Document van 1998: Wij, Missionarissen van Afrika, hebben vandaag de dag geen duidelijk en algemeen inzicht op onze identiteit en onze missie. Dit werd gezegd nadat de encycliek Redemptoris Missio gepubliceerd was in 1990. In deze encycliek stond duidelijk vermeld dat er drie soorten missies zijn:
         1- missie naar de volkeren in de eigenlijke betekenis van het woord.
         2- pastorale zending: de Kerk vervult haar werk binnen de christelijke gemeenschappen met geschikte en gedegen kerkelijke structuren.    
         3- nieuwe evangelisatie in landen met van oudsher christelijke wortels.

Ongetwijfeld vinden wij onze plaats onder nummer -1-, namelijk de missie naar de volkeren. Wie zijn die "volkeren"? Dit wordt in dezelfde encycliek uitgelegd met verwijzing naar het document Ad Gentes van het Tweede Vaticaans Concilie, "Volkeren of groepen die nog niet in Christus geloven; die ver af staan van Christus; bij wie de Kerk nog geen wortel heeft geschoten en van wie de cultuur nog niet is beïnvloed door het Evangelie".

Waar, zo vraag ik me af, komt al die twijfel en dat gebrek aan duidelijke visie omtrent onze identiteit, ons charisma en onze prioriteiten toch vandaan? Maar laten we de moed niet zakken en pessimistisch worden want in het ``ideale beeld`` van het Kapittel van 1998 formuleren we onze visie: We trekken er op uit om het Evangelie van Jezus Christus te verkondigen daar waar het nog niet gehoord is.

Ik zou willen dat ze hier een grote punt hadden gezet want het is kort en krachtig !
Maar nee: in de tekst, onder de titel ``doelstellingen`` komt het woord MISSIE. Daarna volgen hele bladzijden over Gerechtigheid, Vrede en Heelheid van de Schepping; over ontmoeting en dialoog; over oecumene en  samenwerking met andere godsdiensten, vnl. islam; verplichtingen ten aanzien van de armen en mensen aan de zelfkant van de maatschappij; Afrikaanse Traditionele Godsdiensten, enzovoorts enzovoorts.....

Als wij uittrekken om het Evangelie van Jezus Christus te verkondigen waar mensen er nog niet van gehoord hebben, ontmoeten we dan niet de armen en de mensen aan de zelfkant, mensen van de islam en van de traditionele godsdiensten? Is er dan niet genoeg werk te doen voor Gerechtigheid en Vrede, voor Behoud van de Schepping enz.?

Moeten we zonodig naar Brussel gaan, of naar Keulen of Washington om dat soort apostolaat uit te oefenen? Is het ons charisma om de achterbuurten in te trekken, de straatkinderen op te zoeken, te specializeren in retraitewerk, belast te zijn met charismatische hernieuwing? Zijn er niet genoeg andere congregaties wier charisma veel meer die richtingen opgaan?
En kijk naar onze aantallen!
Wij zijn een kleine sociëteit en in de komende twintig jaar zullen onze aantallen omlaag gaan tot misschien zo een zes- of zevenhonderd.

Waarom naar plaatsen gaan als Marseille of Den Haag om er te zorgen voor Afrikanen en andere immigranten? Als zij zich werkelijk in Europese landen willen vestigen, dan moeten de bisschoppen van die landen naar wegen zoeken om die mensen bij te staan, hen te helpen uit de getto¹s te komen en zich volledig te integreren in het land dat ze hebben aangenomen. Wij hebben gewoon de mensen (en misschien ook de deskundigheid) niet om dat allemaal te doen. Deze slapte is niet alleen in onze sociëteit te voelen, maar is ook voelbaar in een congregatie als die van de Verona Missionarissen. St. Comboni had als strijdkreet Afrika of de dood. Maar nu zijn de Verona Missionarissen aan het overwegen om naar China te trekken terwijl ze in Karamoja, waar zij uitstekend werk verrichten, de missieposten eenvoudigweg niet meer kunnen bemensen. Niemand schijnt meer geïnteresseerd te zijn er te gaan werken. Niettemin is dit deel van Oeganda wel degelijk een
voor eerste evangelisatie.

Ik voor mij heb grote bewondering voor onze oudere medebroeders. Velen van hen hebben het ´t hardst te verduren gehad bij het oprichten van nieuwe missieposten in verafgelegen plaatsen. Zij ontplooiden nieuwe initiatieven en probeerden allerlei pastorale methodes uit. Het waren mensen van hun tijd en mogen niet steeds beoordeeld worden volgens de criteria die wij nú hebben aangenomen. Wat gaan we de mannen van 65 jaar nu nog vragen? Sommigen zijn nog gezond en sterk, anderen zijn het niet. Zouden we ze geen kans geven om voor zichzelf uit te zoeken wat voor soort  bediening zij nog kunnen uitoefenen? Sommigen van hen, toegenomen in rijpheid en wijsheid, kunnen misschien uitstekend retraitewerk doen, of een helpende hand bieden aan de jongeren in missies waar ze geen andere taal hoeven te leren. Of misschien ``networking`` en ``lobbying`` zoals sommigen al aan het doen zijn.

Mijn opinie is: laten we hun de vrijheid om in samenspraak met hun oversten te kiezen wat ze in staat zijn te doen. Velen van hen doen nog heel nuttige dingen waar wij allen in Afrika of in de thuisprovincies profijt van hebben.

Het provinciaal economaat.
Het is wenselijk dat men zich moet realiseren dat het Economaat Provinciaal in Dongen niet onbeperkt open is.
            
De kantooruren zijn van maandag t/m donderdag van 8.30 - 12.30.
De secretaresse Mw. Thea van Dongen is iedere dag aanwezig;
De Heer Bert Oprins is er ook iedere dag.
De Heer Dick Schopman is er alleen op maandag en dinsdag.

Interview met Kardinaal Danneels voor wie te maken hebben met aidspatiënten
In een interview met het franse katholieke dagblad ``La Croix`` zegt de kardinaal-aartsbisschop van Mechelen-Brussel dat in bepaalde omstandigheden condooms geoorloofd zijn. Hij benadrukt het belang van huwelijkstrouw. Maar als mensen, die met het aidsvirus besmet zijn, buiten het huwelijk sexueel contact zoeken, dan beperken ze het kwaad door condooms te gebruiken. Ook binnen het huwelijk: als een van de partners hiv-positief is, dan is het gebruik van condooms aangewezen.

JUBILEA in 2004

60
   jaar missionariseed
Eduard van Rijckevorsel 11.09.1944 in Boxtel,

           

50
jaar missionariseed
Léon Gadet 27.06.1954 Thibar, Tunesië
Henk Kager 21.07.1954 ¹s-Heerenberg, Nederland
Joop Kocken 21.07.1954 ¹s-Heerenberg, Nederland
50 jaar priesterwijding
Rob van Iterson 18.04.1954 in Carthago, Tunesië
Theo de Jong 10.06.1954 in Galashiels, Schotland
Harrie Vernooij 10.06.1954 Galashiels, Schotland

 
40
jaar missionariseed
Marten Bloemarts 26.06.1964 Vals, Frankrijk
Rini van Broekhoven 29.06.1964 Totteridge, Engeland
Gerard Derksen 01.05.1964 Totteridge, Engeland
Marien van den Eijnden 25.06.1964 Eastview, Canada
Jan Franse 28.06.1964 Heverlee, België
Cor de Visser 25.06.1964 Eastview, Canada
40 jaar priesterwijding
Piet Bongers 04.07.1964 Kaatsheuvel, Nederland
Gerard Derksen 04.07.1964 Kaatsheuvel, Nederland
Piet van Hulten 04.07.1964 Kaatsheuvel, Nederland
Rini van den Oord 04.07.1964 Kaatsheuvel, Nederland


Onze Overledenen

PATER MIEL GEURTS
Geboren op14 januari 1914 te Echt, kwam Miel na zijn middelbare studies bij de Witte Paters. Een groot deel van zijn grootseminarie opleiding kreeg hij in Algerije en in Tunesië. Omdat in 1937 de Witte Paters een grootseminarie openden in 's-Heerenberg, kwam Emiel terug om er zijn laatste jaar theologiestudie te maken en daar werd hij op 11 juni 1938 priester gewijd. Hij was altijd een heel goed student geweest, had een duidelijke en tevens praktische kijk op zaken, en was zeer ondernemend. Hij was een plezierig en hartelijk mens in de omgang.

Een klein jaar na zijn priesterwijding vertrok hij naar Tanzania waar hij in het bisdom Sumbawanga negen jaar werkzaam was in het basis apostolaat in de parochies Mamba en Uwira (1938-1947). In de loop van 1947 werd hij teruggeroepen naar Nederland om docent te worden aan het grootseminarie te 's-Heerenberg, en in juli 1948 werd hij er rector van. Hij bleef dit acht jaar lang. Maar Emiel was blij toen hij dit werk aan een ander kon overdragen, en binnen de kortste keren was hij onderweg, terug naar Tanzania om er weer pastoraal te werken. Zijn tomeloze energie kon hij vooral kwijt in de parochies Nyamanyere, Chala en Laela. Veel van de feestgaven die hij kreeg bij zijn veertigjarig priester- en missionaris-jubileum, werden omgezet in cement, deuren, ramen en daken voor een drietal kerken in buitenposten van achthonderd tot twaalfhonderd inwoners.
Miel Geurts
In juni 1979 besloot hij terug te keren naar Nederland, niet om al te gaan rusten want begin december 1979 nam hij het pastoraat op zich in het kerkdorp Azenray nabij Roermond. Hier heeft nog bijna vijf jaar uitstekend pastoraal werk verricht. Maar op een gegeven moment was het genoeg: begin juli 1984 trok hij zich terug naar ons bejaardenhuis ŒSt. Charles¹, waar hij zeventien volle jaren heeft mogen genieten van zijn oude dag. Met de jaren namen zijn krachten af en zijn leven werd daardoor ook moeilijker. Op zaterdag 27 december had hij bezoek van familie, voelde zich daarna vermoeid en niet lekker, en in de loop van de avond kreeg hij koorts. Omdat Emiel niet reageerde op medicijnen en omdat zijn huidkleur veranderde werd later op de avond de huisarts gebeld. Toen deze kwam, was Emiel al naar de Heer gegaan. Een rijk en zeer actief missionarisleven was ten einde.




PATER LEO VENHUIZEN
Leo, geboren te Volkel op 10 april 1933, werd op 10 juli 1958 lid van de Sociëteit en op 02 februari 1959 in Rotterdam priester gewijd. Korte tijd daarna was hij onderweg naar Zambia om er als missionaris te werken in het bisdom Mansa. Hij was pastor in Twingi en in Kashikishi, en in 1972, werd hij belast met het godsdienstonderricht op de scholen. Dit deed hij goed en zodoende was het niet verwonderlijk dat hij in 1976 gevraagd werd godsdienstleraar te worden aan de scholengemeenschap te Stevensbeek hier in Nederland.

Maar twee jaar later keerde Leo met een blij hart en vol goede moed terug naar Zambia om leraar te worden aan het kleinseminarie te Lubushi en tegelijkertijd econoom. Voor het pastorale werk ging hij in 1980 terug naar zijn allereerste parochie, namelijk Twingi waar hij heel gelukkig was alhoewel het een moeilijke plaats was vanwege de lange afstanden die dikwijls per boot moesten worden afgelegd. Leo was pastoor in Samfya, later ook in Lubwe, en hij deed het goed.  

Leo was een fijn mens in de communiteit, een harde werker, en de bisschop apprecieerde hem ten zeerste. Dit bleek toen hij hem in 1986 tot pastoor benoemde van Lubwe, de grootste parochie in het bisdom wat betreft het aantal christenen. Tegelijkertijd was hij voorzitter van de diocesane priesterraad. Maar zijn gezondheid kon niet uitstekend genoemd worden. Keer op keer had hij problemen, maar hij zat nooit bij de pakken neer - telkens weer wist hij die te overkomen.
Leo Venhuizen
Dit gebeurde ook in november 2003 toen hij hierom naar huis kwam. Hij had iets met zijn zenuwen en spieren en werd ervoor onderzocht in het ziekenhuis, maar zijn retour naar Zambia had Leo al vastgesteld. Maar de Heer had andere plannen. Leo had een afspraak met de specialist in het ziekenhuis te Weert voor vrijdag 9 januari. Terwijl hij daar was, kwam de Heer hem onverwachts roepen. We verliezen in Leo een fijne medebroeder met veel capaciteiten die met een opgeruimd humeur altijd klaar stond anderen te helpen. Dat hij nu mag rusten in vrede nabij van de Heer die hij vele jaren in Afrika heeft gediend.




ONZE OVERLEDEN FAMILIELEDEN
24.11.2003 - Mw. Odilia Brekelmans, te Oegstgeest
          
van overleden pater Paul Brekelmans.
03.12.2003 - Dhr. Henricus Tuerlings, te Rotterdam
          
van de overleden pastoor Jan Simons.
30.12.2003 - Mw. Lucia Bedaf  v.d.Bosch, te Oudenbosch  
        zus van overleden paters Etienne en Cees v.d. Bosch
21.12.2003 - Mw. Johanna de Wit - Weyers, in Canada
          
van pater J. de Wit.
28.12.2003 - Dhr. Rien Heesbeen, te Œs-Hertogenbosch
           zwager van overleden pater H. van Hoften.
30.12.2003 - Dhr Leonardus M. Lucas, te Maastricht
          
van broeder Karel Lucas.
12.01.2004 - Mw. Petronella van Arnhem-van Breugel, te Vlaardingen
           zus van pater Hans van Breugel.
18.01.2004 - Dhr. Leonardus Geerdes, te Schiedam
         
van de overleden paters Geerdes
         
van pater Paul van Thiel.

Medebroeders op vakantie.

Aangekomen zijn:
Wim Schakenraad op 08. 12 vanuit Mali;
Cor de Visser        
11. 12 vanuit India;
                        weer vertrokken op 20.01.2004
Wim Wouters      
22. 12 vanuit Zambia
    
te vertrekken op 22.02.2004.
Worden verwacht:
Frans Balemans   15. 02 vanuit Burkina Faso;
Piet de Bekker       
01. 04 vanuit Ghana.
Willem Kerkhof  
14 . 04 vanuit Malawi.

Onze zieken.
Dominic van der Voort in Heythuysen is weer in dokters handen en heeft het er niet gemakkelijk mee.
Anton Mettrop heeft weer een paar dagen gelogeerd in het ziekenhuis, maar is nu weer thuis in de communiteit te Sterksel die wordt gevormd door hem, Harrie Franssen en Joop Witjes.
Wim Schakenraad werd onderzocht en onderzocht door doktoren om toch maar te vinden waar zijn problemen door werden veroorzaakt. Tenslotte werd hij doorverwezen naar het Radboud ziekenhuis in Nijmegen. Hier werd hij onderzocht door de specialist en deze besloot Wim onmiddellijk een bed aan te bieden. Laten we hopen dat hij nu écht geholpen gaat worden en niet alleen maar onderzocht.
Nico Kragten bleef alsmaar hoesten en besloot daarom de dokter te vragen om een longonderzoek. Het resultaat hiervan is dat hij op 26 januari de eerste van vijf bestralingen heeft gekregen. Echt genezen zit er echter niet in voor hem. Vergeten we hem niet in ons gebed.

UIT HET VELD.

De Werken van Barmhartigheid.

Er zullen niet veel katholieken meer zijn die nog weten hoeveel lichamelijke werken van barmhartigheid er zijn, (er zijn er zeven!) en vermoedelijk zijn er nog minder die ze alle zeven kunnen opsommen. Een van die zeven is het begraven van de doden. In voorbije eeuwen waren er altijd doodgravers totdat het in hand werd genomen door ondernemingen die er hun beroep van maakten. Doodgravers verdienden er een kale cent aan als de gestorven man of vrouw tenminse niet "van den arme" ter aarde besteld werd.
Onze confrater Jan Reimert heeft zowat zijn zaligheid verdiend met de verzorging van onze overleden medebroeders. Na zijn missiewerk in Zambia kwam hij naar "St. Charles" in Boxtel waar hij in de groentetuin werkte, maar hij werkte ook op het kerkhof. Hoeveel graven hij daar gedolven heeft, moet hem persoonlijk maar gevraagd worden, maar op "St. Charles" in Heythuysen heeft hij voor 172 medebroeders hun laatste rustplaats bereid. Een van de aantrekkelijkste plaatsen op ons terrein is het kerkhof waar tot bewondering van veel bezoekers de graven, keurig verzorgd, netjes op een rij liggen: twee bisschoppen, twee zusters en de trouwe leek Lambert van der Lee uit Boxtel hebben hier ook hun plaats tussen de oud-missionarissen waar ze allen op de verrijzenis wachten

kerkhof Heythuysen Toen Jan met hartklachten naar de dokter moest, heeft niemand zijn taak over kunnen nemen. Wat tot nu toe zijn handwerk was, en waarvoor het "God lone het u" zijn dank was, is nu al tweemaal gedaan door een graafmachine. Jan heeft eer van zijn werk ook al vergeten wij gemakkelijk die lovende woorden aan hem over te brengen. Maar nu doen we het dan op deze manier in deze aflevering van de Schakel:
Jan, bedankt voor al dit werk!


Jubileum : Jozef de Rooij  
Jozef vierde op 18 januari het heuglijke feit dat hij twaalfenhalf jaar pastoor van Haelen is. Hij begon er als pastoor op een leeftijd dat de meeste mensen aan pensioen gaan denken. Hij is heel mens-nabij en dat wordt door de parochianen erg gewaardeerd. De burgemeester van Haelen spelde hem na de hoogmis de eretekenen van Ridder van Oranje-Nassau op. Jozef wilde die wel in stukjes knippen om uit te delen aan de vele mensen die de kerkgemeenschap van Haelen levend helpen houden.                                                                  
Proficiat, Jozef!!

Nieuws uit Kongo.
De algemene toestand hier is veel verbeterd. De laatste tijd zijn er geen grote moordpartijen meer gesignaleerd. Je zou zeggen meer wraakacties en gewapende overvallen, soms met dodelijke afloop.  In de rebellenlegers heerst rivaliteit om de macht. De internationale interventiemacht is overal aanwezig. De mensen schijnen nu toch 'respect¹ te hebben voor de blauwhelmen. Er zijn steeds meer tekens van goede wil en verbroedering tussen de twee stammen. De markt is er voor iedereen. We hebben elkaar nodig om te overleven. De armoede wordt steeds groter. Het zijn nu vooral ongedisciplineerde soldaten die de streek onveilig maken. In de buurt van Bunia heeft de interventiemacht enkele kampen opgerold en vernietigd, zowel van de Hema als van de Lendu stam. De ontwapening van de rebellen komt niet op gang. De MONUC, afdeling 'Mensenrechten', heeft hier in Bunia een wielerwedstrijd georganiseerd voor jeugd tot achttien jaar en een tweede groep van boven de achttien. De tocht ging door twaalf wijken van de stad. De deelnemers waren van alle stammen. Groot succes. Na de middag afsluiting door een orkest met liedjes over vrede en verzoening. In een buitenwijk heeft de jeugd een voetbalwedstrijd georganiseerd tegen Nepalese soldaten van de MONUC en nog gewonnen ook. Tekens van hoop en vertrouwen op een betere toekomst.
Harry van de Ven.

Uit Nigeria.
Familie van Frits van Asten en van de overleden broeder Piet van Asten  zijn in december van het vorig jaar naar Nigeria gegaan waar Piet van 1968 tot 1984 gewerkt heeft. Hij overleed aan een hersentumor (te Geldrop, 27.06.1984). Vanuit Nigeria stuurden zij een e-mail waaruit het volgende stukje is genomen:-

Vanuit Oeganda, waar wij leven en werken, gingen we naar Nigeria om er deel te nemen aan een internationale conferentie Na afloop hiervan trokken wij naar Inisa, waar Ome Piet indertijd als missionaris heeft geleefd en gewerkt.

Wij hebben er de St. Joseph¹s workshop (houtbewerking) opgezocht door Ome Piet er opgezet. Het is een heel goed functionerend opleidingscentrum voor houtbewerking, dat erg mooie (kerk)meubelen maakt. Het aantal leerlingen bedraagt vijfenvijftig. Het draait dus nog volop! Er werken nog drie mensen die Ome Piet gekend hebben. Zij hebben ons rondgeleid en uitleg verschaft. Ter nagedachtenis van Piet hebben ze een heel mooie dubbele deur gemaakt en daarop in acht panelen in Yoruba stijl zijn levensverhaal uitgebeeld na aankomst in Ni-geria. Erg mooi! En heel leuk om te zien, zo 'n blanke met brilletje als onderwerp van Yoruba houtsnijkunst. Er hangt ook nog een grote foto van Piet. Zelfs zijn klompen staan nog ergens!! We bezochten ook Piets oude huis, dat nu niet meer bewoond wordt. We ontmoetten ook nog een oude vriend van hem, die nu zijn eigen meubelmakerij leidt. Daar werden wij extreem hartelijk ontvangen - lading fruit en drinken als lunch en ter afscheid kregen we nog een mooi houten spel in de vorm van een schildpad mee. Daarna bezochten we ook nog twee kerken, aan de bouw waarvan Ome Piet heeft meegewerkt.

St.Joseph's workschop van Br. Piet van Asten. Nigeria

Webmaster-NL

Vorige pagina