Zalig Kerstfeest !
CONTACTBRIEF
no. 158 - December 2005
Beste
medebroeders,
Een
krantenberichtje: De verlichting en het dennengroen in de winkelstraten van Londen
mag geen kerstversiering meer genoemd worden, maar "winterversiering".
Kerstversiering is een woord dat
andersgelovigen en niet-gelovigen discrimineert !!! Hoe komen ze erop:
“Christmas” zonder “Christ”. Volgend jaar heet het feest waarschijnlijk “Midwinter
festival”.
Maar je wordt natuurlijk nog steeds aangemoedigd om de boom elk jaar met nieuwe kerstballen op te tuigen
in de modekleur van dat jaar. En de kerstman zal wel niet vervangen worden.
Want de kerst- of wintermarkt moet wel doordraaien..In eigen land verschuiven
meer en meer mensen de pakjesavond naar kerstmis. Ofschoon…..De kerststalletjes
hebben nog wel aftrek; vooral die uit Latijns Amerika. Ook mode. En toch ook
wel lief: dat oude verhaal: dat kindje, de engeltjes en de “herdertjes lagen
bij nachte”.
Lief ? Dat oude verhaal gaat echter niet
allereerst over huiselijke gezelligheid.
Eigenlijk meer over mensen onderweg. Er moet belasting geheven worden en dus
moeten mensen worden geteld. Mensen zonder onderkomen die hun heil zoeken in
schuren en grotten. Vreem-delingen. Armoedzaaiers waar weinig aan te verdienen
valt. Onverschillige overheden en afwijzende hoteliers. Toch het wonder
van de geboorte van een kind als een belofte van nieuw leven.
En van vrede onder mensen van goede wil. (Luc. 2,1-14). Maar onmiddellijk
daarna de donkere dreiging van een
heerser die voor geen kindermoord terug deinst. Machtswellust leidt tot
geweld.(Mt. 2,1-12) Een mooie legende ?
Meer een herkenbaar verhaal in onze wereld vol armoede en oorlog, vol vluchtelingen
en onwelkome illegalen. Het kerstkind één met “de minste der zijnen”.(Mt.
25,40): Mens geworden zoals wij.
Het
verhaal van kerstmis gaat allereerst over
het geheim van de menswording. Je kunt er over mediteren en dan beginnen
met de oorsprong uit God van dat mensenkind. Johannes zegt:”Het woord is vlees
geworden”. Of in de nieuwe bijbel vertaling:’Het Woord is mens geworden en
heeft onder ons gewoond” (Joh.1, 14). Lucas vertelt over het kind dat in de
moederschoot al vervuld werd door God’s Geest.(Luc.1, 34-35).
Het evangelie van
Marcus vertelt eigenlijk het-zelfde: Dat begint met de doop van Jezus, de
timmerman van Lazaret: Hoe de hemel open ging en God’s Geest op Hem neerdaalde.
God vervulde de ziel van Jezus met zijn eigen Geest: Zijn Geest van goedheid en
mededogen. Zijn Geest van vreugde om de schepping. Een Geest van waarachtigheid
en helder inzicht. De Geest van rechtvaardigheid en vrede. Heel zijn manier van zien, heel zijn droom
voor onze samenleving, heel zijn mentaliteit stortte Hij uit in Jezus’hart.
Heel zijn innerlijk leven (als je dat van God kunt zeggen) deelde Hij met die
kleine Jood in de Jordaan. En toen keek God als het ware op hem neer en zei:
”Nu lijk je in alles op mij: je denkt zoals ik. Je wil wat ik wil. Je deelt
mijn Geest, mijn leven: Nu ben je waarachtig mijn zoon : Ik houd van je. In jou
vind ik vreugde.” (Mc.1,9-11). God met ons in Jezus: In dat kind in Maria’s
schoot. In die man van Nazaret.
Menswording.
Heel Jezus levenswijze, al zijn woorden , heel zijn omgang met mensen
weerspiegeling van wat er leeft in God.
In zijn menselijkheid het Woord van God, Gods heilige Geest.. En zo kon Jezus
zeggen: “Wie mij ziet, ziet de vader”.
(Joh.14,7-9. 17,6.)
Of
je begint van onderop: Zoals Paulus, die
aan de Christenen van Rome schrijft over zijn “evangelie over Gods
zoon: een mens voort-gekomen uit het geslacht van David “. Wat een gave mens
was Hij : In zijn hartelijke omgang met
de mensen. In zijn omgang met God. Geregeld trok Hij zich terug in de nacht, of
in de eenzaamheid van de heuvels. Als het dan helemaal stil was rondom
en in Hem, dan heeft Hij blijkbaar ervaren hoe God met heel zijn aandacht op
Hem gericht stond. En Hem liet voelen: ”Je bent mijn Zoon.
Ik houd van je’. (Luc. 3,21-22. 9,35.) En dan kwam als vanzelf als antwoord in
Jezus omhoog: ”Als ik Uw zoon ben dan
bent U “Abba” = mijn geliefde Vader” (Luc.10,21-22. 11,1. Gal.4,6)
Vanuit
die ervaring trok Hij dan weer naar de mensen toe: Vol erbarmen en liefde.
Zonder veroordeling maar bemoedigend. Uitdagend tegen onrecht en
machtsmisbruik. Krachtig opkomend voor armen en zieken, voor zondaars en
verloren mensen. Helend en troostend. En met woorden over zijn Vader die Hij
in gebed leerde kennen. Kijk naar Jezus: zo is God.
Nooit
meer één van ons dan toen Hij ons
mensenlot deelde tot in het lijden en de dood toe. Tot in het gevoel toe dat
ook ons soms overvalt: Dat we door God in de steek gelaten worden (Mc.15,34). Mens
geworden zoals wij. Tot in de dood toe. “Maar” zegt Paulus, juist “toen werd
Hij aangewezen als Zoon van God door de
verrijzenis uit de doden”(Rom.1,4) . En “Als mens verschenen heeft Hij zich
vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood: de dood aan het kruis. Maar daarom
heeft God Hem hoog verheven en Hem de naam gegeven die elke naam te boven
gaat…”(Fil. 2,8-9). Menswording: een
mens in wie we iets van God zien. (Joh.1,18; 8,19. 12,45. 14,9; 17,6;
Col.1,15). In Hem: een God die ons trouw blijft tot in de dood toe. En leven
schenkt. (Joh.14,9.)
Alles
wat ik hier zo bij elkaar sprokkel zijn maar mensenwoorden. Benaderingen. Maar
ook de woorden uit de Schrift geven aan
dat we in Jezus toch iets van God’s geheim op het spoor kunnen komen. Er wordt
vaak beweerd dat we niets van God kunnen weten. Hij is immers ongrijpbaar,
onvatbaar, onkenbaar. Veel mensen zeggen dan ook: “O, Ik geloof wel in IETS.
Een oerkracht of zo”. Dat is zo wijd verbreid dat er boeken geschreven worden
over “Ietsisme“: Ze geloven niet in een persoonlijke God tegen we je U kunt
zeggen. Maar in IETS. Er zijn ook zoekende mensen die zich “solo
religieus” noemen: Vaag gelovig op hun
eentje. Jezus komt in hun beleving nauwelijks of niet voor. Maar voor ons Christenen geldt dat God
in Jezus, in Hem, in mensengestalte dus, onder ons is gekomen op Kerstmis. Dat
we toch wel iets van Hem weten. Want in de aantrekkelijke, gave persoon van
Jezus heeft Hij zich laten kennen. Is Zijn Woord Mens geworden.
Maar
wat betekent dat voor ons ? Wat betekent Kerstmis voor ons ?
Wat
aan Jezus gebeurde op uiterst gave manier gebeurt ook aan ons. Jezus hield Gods
Geest niet voor zichzelf alleen. Hij gaf ons diezelfde Geest. Hij riep ons op
om ons ook voor die Geest open te stellen. Net zoals Hij. In navolging van Hem.
Door in zijn Geest te leven: In de Geest
van het evangelie. Dan worden we “aan Hem gelijkvormig” (Rom.8,29). Dan worden
we zoals Hij: Mens met hart voor
anderen. Mens die zich inzet voor
medemensen. Rechtvaardige en eerlijke mensen. Vredestichters. Mensen die kunnen
vergeven. Biddende mensen die tot God ook “Onze Vader” zeggen: zonen en
dochters van God ( Rom. 8,14); zoals
Jezus.
Doe
als Jezus: wordt volop mens: Medemens. Mensenkinderen van God.
U
zult wel zeggen: “Nou nou...!!! “ Er zat
inderdaad geen “mooi kerstverhaaltje” in mijn koker. Of het wou er niet uit.
Maar in ieder geval: Allemaal een zalig kerstfeest toegewenst. Ook namens alle
bewoners van onze gemeenschap in Dongen, van Dick Schopman en onze medewerk(st)ers.
Piet Kramer, Provinciaal.
Onze
Overledenen:
Laus
Doedens. Een lange lijdens-weg. Hij werd
er met liefde verzorgd door het personeel en trouw bezocht door familie,
medebroeders en verplegend personeel van St. Charles. We zijn daar heel
dankbaar voor. Lees verder:
Carel
Coenraad Swennen is op 27 oktober in Heythuysen gestorvenWe zijn heel dankbaar
voor de toegewijde zorg en het respect waarmee Carel in Heythuysen verzorgd en
verpleegd werd. Wij verliezen een goede, attente broer en oom en een bekwame,
hartelijke medebroeder. Lees verder:
Andere overledenen:
26
mei 05 Zr Auxiline Schoemaker, zus van overleden pater Wolter
Schoemaker.
16 06 05 Dora van Asten-Kanters, schoonzus van pater Frits
van Asten en van overleden broeder Piet van Asten.
16
07 05 Toon van Broekhoven, 91
jaar. Vader van Rini van Broekhoven.
16
09 05 Mieps Reusing-Senden, uit
Esch, vriend van de sociëteit.
Zij is op ons kerkhof in Heythuysen begraven.
04
10 05 Mio Visser- de Vos, zus van
overleden pater Toon de Vos.
12
10 05 Jan Wijffels, broer van Tom
Wijffels.
06
11 05 Henriëtte van de Ven, zus
van Jo van de Ven, Oeganda.
25
10 05 A.G. Brekelmans, zwager van
Bart van Laarhoven.
12 11 05 Anthonius
Pennings, broer van Frits Pennings.
18 11 05 Zuster Teresa
Thomasse, zus van overleden pater Sjef Thomasse.
23 11 05 Ben de Boer, broer van broeder Willy de Boer.
Mogen zij allen in vrede rusten.
Confraters
op verlof:
Over
Piet de Bekker werd in de vorige Schakel
bericht dat hij na een ernstig hartinfarct naar Nederland kwam. Hij is
nog geregeld onder controle. Maar na een periode van grote vermoeidheid maakt
hij het nu toch een stuk beter. Hij kan zonder problemen weer aan de wandel. En
is op de fiets een paar keer naar Sterksel gegaan. Hij is weer vol goede moed.
Toon
van Kessel moest na zijn operatie (zie vorige Schakel) weer leren lopen: eerst
op twee krukken. Toen met één. En ook hij stapte weer op de fiets.
Dat ging zelfs beter dan lopen. Hij vond dat hij in Zambia wel verder
kon oefenen. En is dus weer naar Zambia vertrokken op 11 november om zijn werk
als econoom van het bisdom Chipata weer op zich te nemen. Al die tijd was hij thuis bij zijn Moeder. Voor haar had
het revalidatie proces wel wat langer mogen duren. Maar ze liet hem toch maar
gaan met haar zegen.
Hugo
Hinfelaar is - na onderzoek in de bibliotheek van de MIL in Londen- op 19
november naar Rome vertrokken om daar in de archieven te duiken. Hij wil een
boekje schrijven over Bisschop van Sambeek. Zoals u weet is hij verbonden met
het nieuwe centrum voor dialoog en ontmoeting in Lusaka, waar ook de rijke Afrika/ Zambia bibliotheek
is ondergebracht. Hugo denkt 9 januari a.s. te vertrekken.
Kees
Maas had zijn thuis in Dongen gedurende zijn vacantie-periode. Maar hij
was ook in Frankrijk en in België om confraters te bezoeken.
De vrijlating van confrater Guy Theunis uit hechtenis in
Rwanda doet hem en ons allen verheugd zijn.
Kees houdt zich in Rwanda bezig met catechese en
kursussen over verzoening voor jonge
mensen. Met een opgewekt hart is hij weer naar Rwanda vertrokken op 12 december.
Ferdinand van Campen is op 29 november aangekomen uit
Brazilië voor zijn verlof.
Cor de Visser kwam op 2
december even terug uit India om weer een verblijfsvergunning voor daar aan te
vragen. Zo gaat dat.
Aan allen een goed
verblijf hier gewenst!
Uit
het werkveld.
Piet
van de Pas is terug in Tanzania. Als gastenmeester en econoom in Atiman House,
Dar es Salaam. Hij schrijft: “Het gaat me hier heel goed, alleen zweet ik nogal
(zachte vertaling)”. In Nederland vond hij het meestal te warm maar nu is een
douche enkele malen per dag verfrissend.
Hij vindt zijn werk zinvol en bekijkt
het als een dienstverlening. Het is een druk gastenverblijf waar maandelijks
ongeveer 50 mensen komen. Voor hen verzorgt Piet vliegreizen, visas en
verblijfsvergunningen e.d. Piet merkt op dat de verscheidenheid aan
nationaliteiten is toegenomen mede door kandidaat witte paters uit m.n. west
Afrika. Hij heeft er geen spijt van in Dar te zijn maar wel heeft hij
rheumatische pijnen. René vd Mast heeft
zijn werk in Dongen overgenomen. En hij
bakt even goede pannenkoeken als Piet.
Sjef
Donders stuurde ons “John Paul II. The encyclicals in everyday
language” (Orbis Books. Maryknoll, New York 10545). Dat maakt die 13 pauselijke werkstukken heel
wat toegankelijker. Hij schrijft:
Ik
kan me voorstellen dat je dat boek niet op je nachtkastje legt. Toch heb ik
zelf de ervaring dat je er goed van inslaapt. Het is wel interessant dat het
boek goed verkoopt en dus ook financieel de wp goed doet. Je, (Piet Kramer),
vroeg je af hoe het met me gaat. Dank zij wat medicijnen en zo, eigenlijk wel
goed, gezien mijn leeftijd.
Als
”professor emeritus” ben ik weer les aan het geven aan de Washington
Theological Union, een van de Graduate
Scholen die verbonden is aan het Washington Theological Consortium. Ik heb een
25 studenten in de klas, meer vrouwen dan mannen, en veel meer leken dan a.s. “geestelijken”. We verwachten een
controle bezoek vanuit de Kerk op onze orthodoxie en sexuele interessen.
Voor
de rest ben ik nog druk bezig met wat schrijfwerk en spreekbeurten. Orbis Books
is er van overtuigd dat “missie”een beetje vastgelopen is in de ontelbare
specialiserende studies en de daaraan Gepaard
gaande voetnoten. Ze hebben me gevraagd of ik niet iets kan schrijven dat daar
doorheen breekt. Ik ga dat proberen. Dan verschijnt er over een maand of wat
het laatste boekje in de serie “Seven Days with…”etc. Dat alles betekent ook
dat ik nogal eens gevraagd word voor retraites en zo.
De vorige week was ik nog
net een weeklange retraite over het evangelie van Markus aan het geven in
Pueblo in Colorado Springs, hoog in de bergen met zelfs waarschuwingen tegen
een zwarte moeder beer die daar met twee kleintjes de prullenbakken leeg kwam
plunderen. Er waren 75 priesters en diakens met hun bisschop. Heel interessant.
Eind
november ga ik denkelijk weer voor een zes weken of zo - tussen de semesters in
- naar Australië, waar ze me vroegen mee te doen aan een National Justice
Festival. Mijn ervaring is dat ik daar gemakkelijker aan het schrijven kom dan
hier. Ik word er niet lastig gevallen. Je ziet dus denkelijk zo wel waarom ik
nog wat hier blijf.
Ik heb bijvoorbeeld ook ieder weekend twee of drie
eucharistie vieringen etc. Enkele dagen geleden was Dirk Zwetsloot hier. Hij is
volop gepensioneerd, werkt nog wat als tuinman. Hij was hier met zijn vrouw die
nogal hoogop in de verpleegsters diensten zit, en daarom af en toe voor
vergaderingen naar Washington komt. Hij is dan chauffeur (hij woont in
Philadelphia). Het was goed hem weer eens te zien.
Martien
vd Ven te Nyegezi, Tanzania, is sterk bezig om met een stel medewerkers documenten te verzamelen over de cultuur en
geschiedenis van de Basukuma. Dat voert hem regelmatig naar het museum en de
parochie van Bujora: “Alle priesters van het bisdom zijn op retraite. Father
Sandu, de pastoor, vroeg me om een huwelijk in te zegenen in Bujora.
Gisterenmorgen belde de catechist: of het huwelijk ingezegend kon worden in het
kleine kerkje van het dorp waar het bruidspaar woont, want de bruid vond het te
moeilijk om helemaal naar de parochiekerk van Bujora te komen omdat ze
gisterennacht een baby had gehad! Ik zei tegen de catechist dat er geen bezwaar
was en dat we geluk hadden dat de bruid niet bevallen is onder de
huwelijksmis.”
Willem
Kerkhof. Willem komt regelmatig in een
dorp, Dickson, waarover de journalist
Dick Wittenberg, in het NRC Handelsblad
een boeiende en navrante reportage maakte. Dat riep nogal wat reacties op bij
de lezers. Een reactie van dhr. Wittenberg: “Afrika dreigt een vergeten
continent te worden. We worden zo in beslag genomen door alle andere, ook
belangrijke gebeurtenissen, zoals Irak, Afghanistan, Amerika , ons nieuwe
zorgstelsel, terrorisme enz, zodat we aan Afrika met zijn problemen bijna niet
toekomen.
We
kunnen heel Afrika niet op ons nek nemen, maar misschien wel het dorp Dickson
op weg helpen. Een aantal lezers van NRC Handelsblad heeft me laten weten dat
ze een belangrijk initiatief wil steunen.
Voor
de meeste mensen in het dorp is het erg belangrijk hun waardigheid te behouden.
Zij willen niet afhankelijk zijn. Zij zorgen bij voorkeur voor zichzelf. Maar
dat kan alleen als de opbrengst van hun oogst toereikend is. Dat was dit
voorjaar niet het geval. In veel gezinnen wordt nu al honger geleden, terwijl
de volgende oogst pas in maart is. Zoals het er nu uitziet, zal ook die oogst
slecht zijn, zelfs al valt er regen in overvloed. Mensen hebben geen geld voor
zaai- en pootgoed of kunstmest. De meeste mensen hebben de komende maanden ook
geen tijd om het land te bewerken, omdat ze voortdurend op zoek zijn naar
voedsel of tijdelijk werk.
Het dorp is in een negatieve spiraal terecht gekomen
waar het zich op eigen kracht niet aan kan ontworstelen. Elke hulp zou er dan
ook op gericht moeten zijn om die negatieve spiraal te doorbreken. Dat kan door
mensen op korte termijn aan zaai- en pootgoed te helpen. Verder is het nodig
dat de dorpelingen tot de volgende oogst voldoende voedsel hebben, zodat ze niet
in de verleiding komen de kunstmest voor voedsel te ruilen en zodat ze ook in
de gelegenheid zijn de eigen akker te bewerken.
Als dat zou lukken,
betekent dit dat er de komende maanden in Dickson geen
honger wordt geleden, dat er geen verzwakte kinderen en volwassenen onnodig
streven, dat kinderen niet hoeven te verzuimen van school. Vanaf de volgende
goede oogst zou er in de meeste huishoudens geld genoeg zijn om zo nodig naar
dokter te kunnen gaan, om kinderen naar school te kunnen sturen en om ze te
helpen aan de nodige schoolbehoeften, zoals pen en papier. Misschien zou er
zelfs geld zijn om nieuwe onderdelen voor de dorpspomp te kopen. Het dorp zou
nog altijd arm zijn, maar de situatie zou niet meer uitzichtloos zijn.
De
dorpelingen hebben nog nooit iemand van de overheid gezien. Ze hebben ook nog
nooit een ontwikkelingswerker of hulporganisatie op bezoek gehad. De hulp
zou mijns inziens het beste kunnen
worden gegeven via de Nederlandse Witte Pater Willem Kerkhof en zijn
Malawiaanse medewerker Epifano Chifumbi, die ongeveer 60 km verwijderd wonen
van het dorp. Zij kijken waar de nood het grootst is, ongeacht geloof.
Samuel
vd Sloot, ex confrater en nu Broeder in de congregatie van Moeder Teresa is
overgeplaatst van Mexico naar Guatamala. Hij schrijft dat hij weer een fase van
zijn pelgrimstocht in deze wereld afsluit.
“Ik
heb hier in Mexico, altijd met plezier en voldoening gewerkt dank zij de steun
van velen in en buiten Mexico.
Hartelijk
dank aan allen voor alles.” Vanaf 1 okober jl. is zijn adres:
Br
Samuel van der Sloot M.C.
Missioneros de la Caridad.
6A.
Avenido. 3-24
Colonia la Florida. Zona 19
Guatamala City, GUATAMALA.
Telefoon : 00 502 24 328 448.
Harrie
van de Ven schrijft uit Bunia-Ituri/ Congo: Mijn doorreis naar Congo-Bunia verliep
volgens plan. Weer thuis. Warm onthaal van personeel en van bekenden op het
vliegveld. De maandag daarop weer volop aan het werk met catecheten van de
parochie: programma van activiteiten en verslag van de laatste drie maanden.
Ook weer contact met hulporganisaties. Woensdag naar mijn missiepost om de
toestand te evalueren. Enkele deuren en ramen zijn weer hersteld.
Ook zijn er
weer enkele stoelen. In het ziekenhuis is een organisatie begonnen met het
herstel van de kraamkliniek: nieuw dak, deuren en vensters. De bedden en
matrassen liggen klaar. Een verpleger verzorgt de zieken in het
gezondheidscentrum.
De scholen hebben goed gefunctioneerd het afgelopen jaar.
Een equipe was druk bezig met het inschrijven
van stemgerechtigden.
Moge het lukken om volgend jaar vrije verkiezingen
te kunnen houden. Het leven herneemt ondanks alle schermutselingen. De toestand
in de stad is veel verbeterd.
In het vluchtelingenkamp zijn er nog maar
ongeveer 2000 over van de 17.000. De meeste zijn teruggekeerd naar de plaats
van herkomst. Verder het binnenland in zijn er nog steeds opstandelingen die de
bevolking uitbuiten, het nationale leger aanvallen en wraakacties uitvoeren.
Moge het de laatste stuiptrekkingen zijn van een rebellenleger dat in het nauw
wordt gedreven door een beter georganiseerd nationaal leger, gesteund door
troepen van de VN.
Een ander positief punt is dat de nieuwe bisschop overal met
enthousiasme is ontvangen. De kerk blijft een teken van hoop voor vele mensen.
Het goede zal triomferen over het kwade. Dit weekend ga ik doorbrengen op onze
missiepost voor de eerste keer sinds februari 2002. Mijn bed staat klaar. Geen
luxe, maar inslapen in dankbaarheid.
Jan Franse schrijft uit
Heyhuysen:
Kroniek van St Charles: Tegen het eind van
het jaar maken we de balans op. Een van de mooiste dagen voor ”St Charles” was ongetwijfeld ons
jaarlijkse uitstapje. Het werd aangeboden (en geheel verzorgd) door W.P.’71. Dit is een vriendengroep, die dat jaar werd
opgericht t.v.v de
propagandisten van de Witte Paters.
Ons doel was het
missiemuseum in Steyl, dat hier ongeveer 25 km
vandaan ligt. De karavaan bestond uit tien auto’s. De toeristische route ging
gedeeltelijk langs de Maas. Bij aankomst konden we niet alleen de verzameling
kleurrijke vlinders bewonderen maar ook de tentoonstelling van schitterende
Afrikaanse foto’s. Voor de liefhebbers was er ook nog de botanische tuin.
De terugtocht ging via Roggel, waar we konden genieten van een heerlijk chinees
buffet met alles er op en er aan. Tenslotte zeiden we:
“heel hartelijk dank aan WP ‘71 en zo blijven doorgaan”.
Groetjes.
Zieken:
Piet Verkley in Zambia viel van zijn motorfiets en brak zijn been.
Wim
Settels in Heythuysen raapte een dubbeltje op, viel en brak zijn heup. Moedig
maar moeizaam probeert hij met de hulp van onze fysiotherapeut weer op de been
te komen.
Karel
Lucas in Roermond is geopereerd aan een breuk.
Jubilea
in 2006 :
70
jaar.
Missionaris Eed sinds
1936:
Chris Middelburg 12 april
60
jaar.
Missionaris Eed sinds
1946:
Louis Stultiëns 13
juni
Priester Wijding sinds
1946:
Ad van de Laak 22 april
Kees van de Wee 15 juni
50
jaar.
Missionaris Eed sinds
1956:
Frans Balemans 26 juni
Cor van de Brand 7 juli
Paul Donders 24 juli
Sjef Donders 24 juli
Rein Folst 28 januari
Jan van Harmelen 24 juli
Kees van der Meijden 28 januari
Hans Remhs 26 juni
Harrie van de Riet 28 januari
Lamb. van Zutphen 7 augustus
Priester Wijding sinds
1956:
Harrie Franssen 1 april
Louis Melis 2 april
Frits van Vlijmen 24 mei
Henk van de Ven 24 mei
40
jaar.
Missionaris Eed sinds
1966:
Piet van Heijst 27 juni
Sjef Kuppens 27 juni
Antoon Oostveen 27 juni
Piet van der Pas 18 juni
Priester Wijding Sinds
1966:
Jan Bruijns 2
juli
Henk Janssen 2 juli
Jan Somers 2
juli
Jo van de Ven 2 juli
Van harte wensen wij U allen een
mooie kerstviering.
Moge gezondheid en optimisme ons deel zijn
in het nieuwe jaar.