Midden in de Schilderswijk: de woning van de Missionarissen van Afrika. Zuster Elsy uit India, toeverlaat van veel hindoestaanse families

Missionair Project Den Haag 2006

 

 De Missionarissen van Afrika, op initiatief van hun Generaal Kapittel van 1991, hebben ingespeeld op het besluit van de Kapitulanten, om in de West-Europese landen een “Afrikaanse Antenne” op te zetten.

 

Europa is - om zo te zeggen - een “verlengstuk” van Afrika geworden: veel migranten komen naar Europa toe, om de armoede te ontvluchten, of een werkplek te vinden om familie en vaderland te ondersteunen met ontwikkelingsprojecten, maar ook om de levensstandaard van de bevolking te verbeteren.

 

De Witte Paters hebben zich in januari 1995 gevestigd in de Haagse Schilderswijk, om het Missionair Pastoraat onder de Migranten, en in het bijzonder de Afrikanen, een gezicht, handen en voeten te geven.

Pater Gerard Groenewegen (ex-Zambia en Mali), samen met een Missionaris van het Goddelijk Woord, en later enkele Zusters van de H.Geest, is in de loop van 1994 al begonnen met de wijk te verkennen.
In januari 1995 kwam Pater Carol Vismans vanuit Burkina Faso zijn confrater ondersteunen; en in oktober 1995 was de communiteit kompleet met de komst van Pater Hans Pauwels, vanuit Tanzania.
Rond het jaar 2000 kwam Pater Sjef Kuppens vanuit de USA zijn intrek nemen in Den Haag, gevolgd door Islamoloog Johan Miltenburg m.afr. in 2003, nadat C.Vismans Den Haag moest verlaten vanwege andere activiteiten.
Maar laten we Geert Groenwegen aan het woord, om de geschiedenis van 12 jaar Missionair Pastoraat te beschrijven:


EEN TERUGBLIK

 

 

Geert groenewegen m.afr.

Inleiding: Het is onmogelijk om in een kort bestek het ontstaan, de ontwikkelingen en de huidige stand van zaken van het Missionair Project te belichten. Ik volsta met een beschrijving van de actuele gang van zaken.

 

Uitgangspunten:

 

De volgende prioriteiten kwamen naar voren toen we enige tijd geluisterd en rondgekeken hadden:

 

-1- Vluchtelingen: Deze groep was zeker in 1995 nog in zeer grote nood. Toen we het pand van de Katholieke Arbeiders Bond aan de Stationsweg 62 (op 5 minuten lopen van het Station Hollands Spoor) tot onze beschikking kregen, was het duidelijk dat activiteiten voor de vluchtelingen / asielzoekers zich daar zouden ontwikkelen.

 

Niemand heeft een duidelijk idee hoeveel goed werk er is verzet door slechts enkele vrijwilligers die dag en nacht klaarstonden om schrijnende en minder schrijnende gevallen van mensen te ontvangen, te beluisteren, te adviseren en te bemoedigen.

Antilliaanse huiskamer-viering

Tientallen advocaten, artsen, tandartsen, politici en andere invloedrijke personen zijn via PRIME (Participating Refugees in Multicultural Europe) benaderd en geïnteresseerd in mensen met grote problemen.

 

Na ruim 11 jaar dag en nacht gefunctioneerd te hebben,  neemt deze activiteit  nu wat af. Ook vanwege andere redenen denken we langzaam te moeten afbouwen. Interne verdeeldheid, veranderende problematiek, toenemende kosten en afnemende energie spelen hierbij een rol.

 

 -2- Buitenlandse Geloofsgemeenschappen: In de tijd van de “Cura Migratorum”, die de zorg voor katholieke buitenlandse geloofs- gemeenschappen op zich had genomen, (o.a. de Antilliaanse Gemeenschap, voor wie wij de pastorale zorg op ons namen) werden deze groepen binnen de kerk echter gemarginaliseerd, dikwijls zelfs niet gastvrij ontvangen. Wij boden een luisterend oor, soms vergaderruimte, of ook kerkruimte, maar vooral bemiddelden wij naar de plaatselijke kerk toe om  hen een plek aan te bieden waar deze mensen langzaam naar de Nederlandse samenleving konden toegroeien. Op deze manier hebben we vele groepen kunnen helpen zich een beetje thuis te voelen.

 

 -3- Oecumene: Oecumenisch koor, pinksteren 2003 in de Marthakerk van Den Haag Omdat ons diaconaal gerichte werk uitging van de evangelische raden, ontmoetten we vanzelf onze christelijke geloofsgenoten. Zij hadden - nog meer dan wij - grote problemen naar protestantse groepen toe omdat deze traditioneel zo sterk “Hollands” gericht zijn.

 

Binnen de Haagse Raad van Kerken hebben we veel bewustzijn kunnen scheppen en hen op weg helpen om de nieuwkomers beter te begrijpen en te ontvangen. Ook in de Schilderswijk zelf hebben we uitstekende relaties opgebouwd met de protestantse Lukaskerk.

 

 -4- Wijkbewoners: We wilden in de wijk waar we wonen het Evangelie uitdragen. Dit vereiste dat we bekend werden en daarvoor namen we zitting in diverse wijkorganisaties die de belangen van alle bewoners onderling en naar de stad toe uitdragen.

We zijn nu dan ook een bekend verschijnsel in de wijk en wel onder de specifieke naam van “pater”! In de loop van de jaren zijn we voor wijkbewoners en de verantwoordelijken van de stad, een vertrouwd begrip geworden.

 

 -5- Pastorale dienstverlening: We werden in het begin door de plaatselijke katholieke kerk min of meer gewantrouwd, en dit vooral bij de clerus.”Wat kunnen die paters, wat wij niet kunnen?”, werd er soms schamper opgemerkt. Ook van de kant van de oude kern van katholieken in de Wijk, het Kerkbestuur inbegrepen, bestond er wantrouwen. We zijn dan ook vanaf de straat toegegroeid naar de plaatselijke kerk: en hebben deze volkomen omgeturnd in deze tien jaar.

 

Onze manier van omgaan met de mensen, onze frisse kijk vanuit de realiteit en niet door de gebrandschilderde kerkramen, heeft  langzaam maar zeker de weerstand veranderd in bewondering en oprechte ondersteuning.

 

Oecumenische Pinksterviering in de Marthakerk.

Vanaf het begin hebben we ons loyaal opgesteld naar de bestaande kerkstructuur, onze sacramentele diensten aangeboden waar deze door de pastoraal verantwoordelijken gevraagd werden, maar steevast geweigerd om onderdeel te gaan uitmaken van de diocesane gezagsstructuur. En dat is onze grote kracht geweest: trouw te kunnen blijven aan onze missionaire uitgangspunten zonder inmenging door diocesane autoriteiten.

 

MISSIONAIRE  IMPULS  NAAR  DE  LOKALE  KERK

 

Dit waren dus de ijkpunten rondom welke ieder van ons, naargelang zijn of haar kwaliteiten en voorkeuren, invulling probeerden te geven. Hadden sommigen nog lang het idee dat wij een groep elders uitgerangeerde of teleurgestelde missionarissen waren, allen hebben dit standpunt grondig moeten herzien, en moesten toegeven dat de lokale kerk deze impuls nodig had om weer wat zelfvertrouwen terug te winnen.

 

We waren vanaf het begin een hechte groep Witte Paters, Paters S.V.D. en  Zusters S.S.P.S. die regelmatig samenkwamen om de ontwikkelingen te analyseren. De diaconaal / pastorale uitdagingen zijn legio en van alle kanten wordt er beroep op ons gedaan.

 

De jongeren nemen een voorname plaats in: zij kunnen de ouders beïnvloeden.

Onze uitgangspunten waren bepalend, en de beschikbare tijd die nog over bleef kon ieder naar eigen inzicht invullen. We vermijden steeds om “gatenvullers te worden. En waar we ook actief zijn, op welk gebied dan ook, overal “verkopen” we ons project en onze visie. Trouw aan de uitgangspunten alleen kan onze visie beschermen tegen verwatering en misbruik door derden van onze personele beschikbaarheid.

 

SAMENWERKING

 

Deze samenwerking tussen drie missionaire organisaties is ook zeer vruchtbaar gebleken omdat de wederzijdse charisma’s elkaar verrijken en  bevruchten. Ondanks het feit dat we uit verschillende werelden en spirituele tradities komen, verstaan we elkaar in onze missionaire bevlogenheid.

 

Sommige van onze activiteiten zijn duidelijk geprofileerd in de publieke sfeer, andere zijn van minder openlijke zichtbaarheid, maar alle activiteiten passen binnen de bovenvermelde prioriteiten. We zijn nog steeds dwarsliggers en dat willen we ook blijven in de wetenschap dat de rails zonder dwarsliggers niet dragen.

 

CONTACTEN OP HOOG NIVO

 

In de loop van de jaren zijn de activiteiten natuurlijk aangepast en verder ontwikkeld naargelang de maatschappelijk/kerkelijke situatie evolueerde. We hebben hier en daar onze activiteiten wat teruggedraaid en andere verder ontwikkeld of opgepikt.

 

Ook het Bisdom Rotterdam veranderde; en omdat er in Rotterdam Zuid een soortgelijk project zich had ontwikkeld, kwamen er in de laatste jaren voorzichtige toenaderingspogingen, die uitmondden in September 2006 in een ontmoeting van de gehele bisdomstaf, de bisschop inbegrepen, met vertegenwoordigers van ons Haags project en dat uit Rotterdam.

 

De staf was onder de indruk, en heeft de bedoeling om deze ingeslagen weg van uitwisseling voort te zetten. De Bisschop zelf is zeer goed op de hoogte van wat er hier gebeurt. Het Bisdom heeft ons echter nooit, en op enigerlei wijze financieel geholpen. Dat is uiteindelijk ook beter voor onze onafhankelijke benadering. Het verplicht ons wel om zelf naar financiën te zoeken; en door het getuigen van onze armoede andere christenen in staat te stellen ons ook financieel te hulp te komen. De bekendheid van ons project helpt daarbij, maar we moeten de hulp wel durven solliciteren.

 

De ontwikkelingen over deze laatste tien jaar zijn overweldigend.

 

Tien jaar geleden kwamen er ongeveer dertig mensen naar de kerk op zondag en dat waren uitsluitend blanke mensen. Op Willibrordzondag jongstleden 7 november 2006  waren er 365 mensen.

 

We hebben nu een “gekleurd” kerkbestuur en een koor waarvan de leden uit acht landen komen.Een lid van ons  missionair team is bij toerbeurt  een jaar lang lid van het kerkbestuur.

 

De Internationale vieringen zijn al sinds 2001 een groot succes terwijl ze elders opgeheven werden.

We zijn echt een “gemeenschap van gemeenschappen” aan het worden. We zijn het in feite al; maar het is een groeiproces waarvan de uitkomst nog niet vaststaat.

 

STATIONSWEG 62: EEN BEGRIP!


Stationsweg 62, het werkhuis van de Witte Paters

In de plaatselijke en nationale pers is ons werkhuis op de Stationsweg een begrip geworden als het de asielzoekerproblemen betreft. Alle bekende programma’s, NOVA, Rondom 10, Netwerk, De Volkskrant, TROUW, en andere bladen weten ons altijd te vinden. We zijn er tweemaal mede aanleiding of oorzaak van geweest dat ministers dan wel staatssecretarissen moesten opstappen vanwege verkeerde informatie over de vluchtelingen.

 

De Heer Ahmed Pouri, de leider van PRIME is nationaal bekend om zijn standpunten; en PRIME is ook gevreesd omdat we nooit enige subsidie aanvaard hebben en dus volkomen onafhankelijk hebben kunnen werken. De meeste andere organisaties hebben van Justitie of Binnenlandse Zaken direct of indirect gelden aanvaard en dat werd hun einde: omdat de sponsor dan de lakens ging uitdelen. We zijn er zeker van dat de telefoon wordt afgeluisterd door de Veiligheidsdienst en weten hoe vaak de ministeries onze website bezoeken.
Open de website van PRIME hier

 

WERKMETHODE

 

Het is wel zó dat onze strategie bepaalde dat we zelf géén prominente leidersfunctie zouden accepteren. Overal ondersteunend aanwezig zijn zonder het roer over te nemen. Geen pastoorsfunctie, geen voorzitter van een bewonersorganisatie ook al waren we jarenlang wel het oriënteringspunt; geen eigen projecten naar buiten toe waarvan we de exclusieve verantwoordelijkheid wilden dragen en het eventuele succes koesteren!!

 

Er zijn voor anderen is het uitgangspunt vanuit onze eigen katholieke identiteit en onze missionaire visie.

 

Op het nivo van de bewonersorganisatie kwam dit het duidelijkst tot uiting: inspireren, samenbrengen, suggereren en waar nodig, provoceren ( dit vooral naar de gemeentelijke instantie toe die zich vaak paternalistisch gedragen in onze wijk).

ISLAM

 

Ook de contacten met de Islam hebben onze permanente belangstelling. Langzaam beginnen de moslims zich hier thuis te voelen en durven de ontmoeting met christenen aan. Eerst moeten zij zich onderling verstaan vanuit hun diverse culturen, en ontdekken dan dat men op vele manieren een goed moslim kan zijn.

Als deze onderlinge verstandhouding groeit komen er mogelijkheden naar buiten toe. Het moet vanaf de basis gebeuren en  langzaam groeien. Dit toont ook het grote belang van een langdurige persoonlijke aanwezigheid waarbinnen langzaamaan onderling persoonlijk vertrouwen groeit. Een wisselend personeelsbestand zou voor ons project fnuikend zijn. Continuïteit alleen kan zo’n proces succes bieden. We zijn dan ook gelukkig dat de meesten van ons meerdere jaren hier al werken.

 

CONCLUSIE

 

Mijn indruk is dat dit project zeer goed gewerkt heeft. Een doctoraalscriptie over het Missionair Pastoraat in de Schilderswijk, door een buitenstaander geschreven, duidt daar ook op. Of we precies beantwoorden aan wat de z.g. presentietheologie beoogt weet ik niet. We hebben een integraal plan van aanpak, een compleet pakket van inzet en we hebben nog niemand beluisterd die ons duidde op een lacune in onze benadering.

 

Te weinig is er gezegd over onze integratie in de plaatselijke situatie, over de overlegstructuren waarvan we deel uitmaken. Ieder van ons is zeker vier avonden per week afwezig naar een of andere bijeenkomst. Maar we gaan door en juichen iedere kritiek toe.


Geert Groenewegen m.afr. 

 Den Haag, 13-11-2006


Webmaster-NL

Vorige pagina