Afscheidspreek Missionary Institute London juni 2007

12-7-07

 

Bij gelegenheid van de laatste keer dat studenten promoveerden in de Mil (Missionary Institute London)
gaf Pater Thomas Ryan  SMA  de volgende homilie:

 

“Als we over een geloofscrisis spreken in de wereld van vandaag,
is het erg afhankelijk van waar we ons in die wereld  bevinden.”

 

In 1900 was het aantal Katholieken wereldwijd 459 miljoen,  392 miljoen  leefden in Europa en Noord Amerika. 100 jaar geleden was christendom voornamelijk een  verschijnsel in de eerste wereld.

 

In het jaar 2000 was het aantal katholieken in de wereld 1.1 biljoen, waarvan 350 millioen in Europa en Noord Amerika, en de rest, 720 miljoen in de zuidelijke helft van  het aard oppervlak.  Als we dan spreken van een geloofscrisis in de hedendaagse wereld,  is de waarde van die bewering afhankelijk  van     waar we ons op dat moment bevinden.


Alleen al in Afrika nam het aantal katholieken toe van 1.9 miljoen in 1900
naar 130 miljoen in 2000.

Een Toename van 7.000 %!   
Dit is  de snelste en grootste  verandering van katholiciteit in zijn geschiedenis van 2000 jaar. Sao Paulo, Jakarta en Nairobi  zullen de grootste centra van pastorale en  intellectuele invloed worden, vergelijkbaar met wat Leuven, Milaan en Parijs waren in de tijd van de contra reformatie.

Heel verschillende ervaringen en prioriteiten zullen de kerkelijke agenda bepalen naarmate dat er kerkelijke leiders uit Afrika, Azië en Latijns Amerika  naar voren treden.

 

De missionarissen, afgestudeerd op het MIL,  zijn ondergedompeld in deze snelle en grote veranderingen van het Katholicisme en er daadwerkelijk bij betrokken.

De laatste  jaren zoekt de Kerk intenser naar haar eigen identiteit,, De nadruk op identiteit blijkt uit allerlei discussies. De huidige Paus benadrukt dat katholieken zich niet zo maar aanpassen aan de huidige seculiere mentaliteit.

 

Grote zorg heeft men over de opkomst van de Islam. Het schijnt dat Islam de plaats inneemt van het communisme als de grootste ideologische rivaal van katholiciteit.

Dit blijkt uit de discussies over de christelijke identiteit van Europa, de grenzen van  de dialoog met andere godsdiensten, de betekenis van missionering, het lot van de christenen in de Arabische wereld.   Over deze  zaken is het laatste woord nog niet gezegd.

 

De ontwikkelingen op bio-technisch gebied daagt de kerk uit een  standpunt te zoeken in allerlei ethische kwesties.  Waar liggen de grenzen van genetische manipulatie van mensen? Waar liggen de grens tussen gewone en buitengewone maatregelen om mensen in leven te houden?  Deze vragen en nog vele andere,  komen af op moraal theologen, leken, pastores en bisschoppen, en sleuren de discussie in tot nu toe onbekende terreinen.

De kerk probeert  in het reine te komen met de  communicatie mogelijkheden van vandaag.

Het monopolie van de geestelijkheid in zaken van katechese,  geloofs vorming en opvoeding,  - kortom in alles wat de katholieke verbeelding aansprak-  dat monopolie ebt weg.

 

De blogo sfeer staat bol van de katholieke offers: “Teruggevallen Katholiek”, “” Het café is dicht”, en “” Fluisteren in de wandelgangen” zijn er een paar voorbeelden van.

Bloggers doen soms meer om katholieke reacties op te wekken dan verklaringen van  bisschoppen al of niet in conferentie.

 

Dit zijn nog maar een paar van de  uitdagingen aan de Kerk van vandaag.

Dit is de wereld, waar jullie gaan  werken en waarvan je de dienaren zult zijn. Deze wereld is  jullie  terrein waarin je gaat missioneren.   Je staat in een wereld zonder vooropgezet  plan, maar je hebt de capaciteit mensen te begrijpen en te dienen met integriteit.

Denk er aan dat als je niets meer waard lijkt,  God iets van plan is.

 

 vert.H.van de Paverd m.afr.

 


Webmaster-NL

Vorige pagina