12-7-07
Bij gelegenheid van de laatste keer dat
studenten promoveerden in de Mil (Missionary Institute London)
gaf Pater Thomas
Ryan SMA de volgende homilie:
“Als we over een geloofscrisis spreken in de wereld van
vandaag,
is het erg afhankelijk van waar we ons in die wereld bevinden.”
In 1900 was het aantal Katholieken wereldwijd 459
miljoen, 392 miljoen leefden in Europa en Noord Amerika.
100 jaar geleden was christendom voornamelijk een verschijnsel in de eerste wereld.
In het jaar 2000 was het aantal katholieken in de wereld
1.1 biljoen, waarvan 350 millioen in Europa en Noord Amerika, en de rest, 720
miljoen in de zuidelijke helft van het
aard oppervlak. Als
we dan spreken van een geloofscrisis in de hedendaagse wereld, is de waarde van die bewering
afhankelijk van waar we ons op dat moment bevinden.
Alleen al in Afrika nam het aantal katholieken
toe van 1.9 miljoen in 1900
naar 130 miljoen in 2000.
Een Toename van 7.000 %! Dit
is de snelste en grootste verandering van katholiciteit in zijn
geschiedenis van 2000 jaar. Sao Paulo, Jakarta en Nairobi zullen de grootste centra van pastorale
en intellectuele invloed worden,
vergelijkbaar met wat Leuven, Milaan en Parijs waren in de tijd van de contra reformatie.
Heel verschillende ervaringen en prioriteiten zullen de
kerkelijke agenda bepalen naarmate dat er kerkelijke leiders uit Afrika, Azië
en Latijns Amerika naar
voren treden.
De missionarissen, afgestudeerd op het MIL, zijn ondergedompeld in deze snelle en
grote veranderingen van het Katholicisme en er daadwerkelijk bij betrokken.
De laatste jaren
zoekt de Kerk intenser naar haar eigen identiteit,, De
nadruk op identiteit blijkt uit allerlei discussies. De huidige Paus benadrukt
dat katholieken zich niet zo maar aanpassen aan de huidige seculiere
mentaliteit.
Grote zorg heeft men over de opkomst van de Islam. Het
schijnt dat Islam de plaats inneemt van het communisme als de grootste
ideologische rivaal van katholiciteit.
Dit blijkt uit de discussies over de christelijke
identiteit van Europa, de grenzen van de
dialoog met andere godsdiensten, de betekenis van missionering, het lot van de
christenen in de Arabische wereld. Over deze zaken is het laatste woord nog niet
gezegd.
De ontwikkelingen op bio-technisch gebied daagt de kerk
uit een standpunt te zoeken in allerlei
ethische kwesties. Waar
liggen de grenzen van genetische manipulatie van mensen? Waar liggen de grens
tussen gewone en buitengewone maatregelen om mensen in leven te houden? Deze vragen
en nog vele andere, komen
af op moraal theologen, leken, pastores en bisschoppen, en sleuren de discussie
in tot nu toe onbekende terreinen.
De kerk probeert
in het reine te komen met de communicatie mogelijkheden van
vandaag.
Het monopolie van
de geestelijkheid in zaken van katechese,
geloofs vorming en opvoeding, -
kortom in alles wat de katholieke verbeelding aansprak- dat monopolie ebt weg.
De blogo sfeer staat bol van de katholieke offers:
“Teruggevallen Katholiek”, “” Het café is dicht”, en “” Fluisteren in de
wandelgangen” zijn er een paar voorbeelden van.
Bloggers doen soms meer om katholieke reacties op te
wekken dan verklaringen van
bisschoppen al of niet in conferentie.
Dit zijn nog maar een paar van de uitdagingen aan de Kerk van vandaag.
Dit is de wereld, waar jullie gaan werken en waarvan je de dienaren zult
zijn. Deze wereld is jullie terrein waarin je gaat missioneren. Je staat in een wereld zonder vooropgezet plan,
maar je hebt de capaciteit mensen te begrijpen en te dienen met integriteit.
Denk er aan dat als je niets meer waard lijkt, God iets van
plan is.
vert.H.van de Paverd m.afr.
Webmaster-NL |
![]() |