Missionaires intenties voor juni 2004.

Algemene maandintentie:
Dat alle christenen zich meer bewust worden van hun persoonlijke en gemeenschappelijke verantwoor-delijkheid om de liefde van God voor ieder en voor allen te verkondigen en te tonen.
Missionaire maandintentie:
Om meer respect voor de godsdienstvrijheid, als fundamenteel recht van ieder mens in Azië.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De week na Pinksteren:
- Dat de Geest van Jezus ons vernieuwt ondanks onze angst en vrees voor het nieuwe. Juni-maand, toegewijd aan het Heilig Hart van Jezus: dit is een zuid-amerikaanse voorstelling van Apocalyps 3,20
- Dat de Geest, stuwende kracht van de missie, alle missionaire instituten vernieuwt in hun streven naar trouw aan het evangelie en hun charisma.
(Kapittels M.Afr. en Zusters-Missionarissen van de Jacht’ C.I.M.)
- Dat de Geest van wijsheid en inzicht onze nieuwe Algemene Raad (M.Afr.) mag bijstaan.
- Dat de profetische Geest van Jezus ons helpt alle geknoei met de waarheid door valse profeten te ontmaskeren.
- Dat de Geest van sterkte ons inspireert in onze inzet voor rechtvaardigheid en vrede ondanks de vloedgolf van het kwaad en de neerslachtigheid.

1 juni: sterfdag (2001) van de 12 jarige Nkosi Johnson, geëngageerd in de strijd tegen AIDS
Voor alle weeskinderen waarvan het aantal steeds stijgt omwille van de AIDS-plaag in zuidelijk Afrika.

3 juni: Heilige Martelaren van Uganda
Dat op de tussenkomst van de heilige Martelaren van Oeganda de vuren van oorlog en geweld doven door de ijverige inzet van trouwe gelovigen vandaag.

4 juni: ontmoeting van de paus met Bush
Dat de profetische kerk door de stem van de paus en de plaatselijke gezagsdragers gehoord en gevolgd mag worden voor een rechtvaardiger wereld zonder arrogant geweld van machtigen’.

4 juni: dag van onschuldige kinderen, slachtoffers van geweld
Dat er overal voor de verkrachters van kinderen een nul-tolerantie wordt toegepast. Dat de onschuldige slachtoffers geholpen en ondersteund mogen worden.

5 juni: wereldmilieudag (UNESCO)
- Dat de Derdewereldlanden niet de slachtoffers worden van de wilde consumptiedrift van rijken die hun ondergrond plunderen en in ruil hun afval naar die weerloze landen sturen.
- Dat de gehele Kerk in navolging van haar herder (paus in Zwitserland) moedig en volhardend de pelgrimsstaf neemt voor de verkondiging van het evangelie van de vrede.

6 juni: feest van de heilige Drievuldigheid
- Dat de openbaring van Gods liefdesmysterie voor christenen geen abstracte formule blijft, maar hun dagelijkse naastenliefde steunt.
- Dat de concrete naastenliefde het trouwste beeld en het echtste getuigenis van ons geloof moge blijven.

Nog op 6 juni:
- Voor de Norbertijnen die hun stichter vieren. Dat hij voor de Kerk een grote heiligheid van de priesters bekome door de devotie tot de Eucharistie waar hij zo voor ijverde.
- Voor de
Orthodoxe Kerk (die vandaag het Pinksterfeest viert): dat zij niet verbrokkelt door inwendige conflicten. (Spanning tussen het patriarchaat Constantinopel en de Grieks-orthodoxe kerken.)
- Voor alle vaders, bij gelegenheid van "Vaderdag", over de hele wereld: dat zij hun volledige verantwoordelijkheid als vaders opnemen.

9 juni: heilige Efrem (diaken en kerkvader)
Voor alle mannen en vrouwen die, zonder grote theologische studie te hebben gedaan, ons hebben gevormd en zijn voorgegaan op de eenvoudige’ weg van Jezus’ evangelie.

10 juni: feest van het Heilig Sacrament - feest van de zalige priester Edward Poppe
- Dat een beter verstaan van de Eucharistie, toppunt van Christus’ liefde, voor ons een levende bron van vindingrijke naastenliefde moge zijn.
- Voor een groeiende heiligheid van de priesters door de Eucharistie die zij vieren en waarvan priester Ward Poppe een voorbeeld was.

11 juni: feest van Barnabas, apostel
- Voor een oprechte samenwerking en wederzijdse steun in het missionair apostolaat. Voor hen die ons altijd een levende bemoediging zijn in dienst van het evangelie. Met speciale vermelding van de "Missionaire Beweging van Afrika", die in België(Leuven), in Nederland (Den Haag), en Duitsland (Keulen) zich inzetten voor Afrika.

13 juni: (Europese) verkiezingen (en in Malawi)
- Voor grotere politieke verantwoordelijkheidszin ondanks veel onverschilligheid en ontmoediging. Dat allen de hoop en openheid bewaren voor een vernieuwende werking van de Geest.
- Dat Europa Afrika niet laat vallen en niet verder neerdrukt in hopeloze onmacht en zonder dat Afrika zelf kan meebeslissen over zijn toekomst.
- Dat verantwoordelijke christenen als
Cyreneeërs’ het kruis helpen dragen dat de Derdewereld dreigt te verpletteren.
- Dat verkiezingskandidaten niet verleid worden tot macht in eigen of clanvoordeel maar het opnemen voor gemarginaliseerden.
- Dat alle burgers met kennis van zaken deelnemen aan het politieke leven van hun land zonder ontmoediging of onverschilligheid.
- Voor hen naar wie men nooit luistert, aan wie men nooit hun mening vraagt; dat ze niet, tegen hun rechtmatige verlangens in, het slachtoffer worden van beslissingen zonder hun medeweten genomen.
- Dat politieke leiders zich met verantwoordelijkheidzin inzetten voor het algemeen belang vooral voor kleinen en gemarginaliseerden.
- In de wereld worden veel bekwame mensen systematisch uitgesloten aan elk debat. Bidden we voor rechtvaardiger regeringsvormen.

16 juni: 30 jaar ACAT-Vlaanderen
- Dat alle christenen geïnspireerd door het evangelie zich daadwerkelijk inzetten tegen foltering en doodstraf.
- Voor beulen en misdadigers: dat zij niet ongestraft blijven maar zich wel bekeren.

16 juni: dag van het Afrikaanse kind
Bidden wij nog eens voor de Afrikaanse kinderen in deze troebele tijd: dat zij actief deelnemen aan de uitbouw van hun toekomst.

17 juni: werelddag tegen verwoestijning
Dat water, bron van alle leven op aarde, beschermd en deskundig aangewend wordt. Dat men doeltreffend tegen de groeiende verwoestijning moge vechten.

18 juni: feest van het Heilig Hart
- Voor de Missionarissen van het Heilig Hart (en de Dochters van O.-L.-Vr. van het H. Hart) die sinds 150 jaar in 53 landen werken: dat zij Jezus en de God van liefde voor alle mensen blijven verkondigen.
- Dat wij ons echt bekeren tot de evangelische boodschap en overweldigd door de liefde van God ze tastbaar maken voor anderen.

19 juni: priesterwijding van Abeledo Yago
Voor onze confrater Abeledo Yago die vandaag in Spanje priester wordt gewijd voor de Kerk in Tanzania en Kenya. Vragen we de Heer veel priesters te roepen om de Familie van God met het eucharistisch Brood dat de Kerk maakt te voeden.

20 juni: werelddag van de vluchtelingen
Dat men echt werk maakt van de dringende problemen van miljoenen vluchtelingen, daklozen en thuislozen.

21 juni: feest van Aloïsius Gonzaga.
Bidden wij op het feest van Aloïsius Gonzaga voor de seminaristen en priesters: dat zij naar echte heiligheid streven.

22 juni: feest John Fisher en Thomas More
Dat het feest van de twee heilige vrienden van vandaag (John Fisher en Thomas More) ons een rechtschapen geweten en een grote trouw in vriendschap en geloof bekomen.

23 juni: dag van de mantelzorg
Voor en grotere waardering en menselijker aandacht voor terminaal zieken en bejaarden. Voor hen die ze met tedere toewijding omringen.

24 juni: geboorte van Jan de Doper
Dat wij zoals Jan de Doper, voor velen de weg naar Jezus mogen bereiden en de vreugde smaken Hem met hen in dialoog te weten.

26.6 : dag van slachtoffers van foltering
Bidden we in deze gewelddadige wereld zonder veel gewetensbezwaren of ethische normen: dat alle mensen van goede wil zich verenigen en doeltreffend ijveren tegen wilde barbaarsheid en absurde geweldplegingen.

26 juni: internationale dag tegen handel en gebruik van verdovende middelen
Dat men doeltreffend drugtrafikanten zou uitschakelen die anderen de dood injagen door verslaving. Voor de ontwenningscentra.

28 juni: feest van de heilige Ireneüs
Dat de Geest enthousiaste mensen tot bewerkers van vrede opwekt, bereid om er hun leven voor te geven.

29 juni: feest van de heilige Petrus en Paulus
Bidden we op het feest van de kerkpijlers voor solide verantwoordelijken in de Familie van God: mensen van geloof en heiligheid.

30 juni: nationale feestdag R.D.Congo
- Dat alle verantwoordelijke instanties en levende krachten van Congo volharden in het werk van heropbouw van de natie.
- Voor rechtvaardige, duurzame vredesregelingen in Irak en Palestina-Israël.


- Voor allen die in de massmedia werken: dat zij objectief en eerlijk berichten zonder sensatiezucht. Dat ze de echte redenen van conflicten zoeken en weergeven en het positieve niet vergeten.

- Dat de
media informatie geven volgens een orde van belangrijkheid. Dat zij tegenstrijdigheden niet aandikken en geen haat onderhouden maar zoeken naar begrip en concrete oplossingen.

- Dat zelfs in uitzichtloze absurde situaties
kinderen nooit gebruikt worden als soldaten of als levende bommen. Voor respect van het onschuldige leven, heilig en onaantastbaar.

- Voor een groter respect en opwaardering van de
internationale instellingen: dat kleine, minder machtige, landen niet slaafs en kritiekloos de rijken en machtigen achternalopen.

- Voor een echte ethiek van het
bankwezen: dat het geïnvesteerde geld niet gebruikt wordt voor wapenproductie, voor vervuilende industrie of blinde verspilling van grondstoffen die aan állen toebehoren.

- Voor de
wereld van reclame en publiciteit: voor een groter respect van de mens (vooral van de vrouw); dat men de lage instincten en het gemis aan nadenken van de eenvoudigen niet uitbuit; dat men mensen niet misleidt in het scheppen van onnodige behoeften; dat men integendeel creatief en vindingrijk zou zijn voor het oplossen van de echte problemen en de dringende noden van de 3de Wereld.

Webmaster-NL

Vorige pagina