In de schaduw van het Kruis Heer, was niet alleen mijn voeten, maar ook mijn handen en mijn hoofd!

 

Missionaire gebedsintenties voor april 2007.

Voor de Goede Week van 01 - 07 april.
Klik hier.
Voor Pasen en de Paastijd, vanaf 08 april.
Klik hier.
Speciale intenties voor de maand april.
Klik hier
Intenties voor Afrikaanse landen.
Klik hier
Intenties ten behoeve van Europa.
Klik hier

Algemene Pauselijke intentie voor april 2007:
Dat iedereen die zich christen noemt, ook met enthousiasme aan de universele oproep tot heiligheid wil beantwoorden.

De Missionaire intentie voor april 2007:
Dat roeping voor priesterschap en religieuze staat in Noord Amerika en in de Pacific een veelvoudig gehoor moge hebben.

broederlijk delen BROEDERLIJK DELEN IN DE VEERTIGDAGENTIJD:

Engeland heeft 200 jaar geleden de slavernij afgeschaft. In Nederland is dat 139 jaar geleden. Ondanks dat is er nog slavernij in de gehele wereld!                                                                                                                                                                                                                                
Dat wij tegen de slavernij van vandaag blijven vechten: voor meer vrijheid in Afrika, en voor rechtvaardiger handelsbetrekkingen met heel de Derde Wereld.
Dat wij in onze bezinning over Jezus’ lijden ook eerlijk proberen te delen met onze broers en zussen die honger en dorst hebben, die ziek, naakt, vreemdeling of gevangen zijn… Dat wij deze laatste weken van de veertigdagentijd ons vasten ook concrete gestalte geven.

GOEDE WEEK: 01-07 april

·        Dat alle christenen standvastig hun geloof belijden en hun doopbeloften trouw blijven, midden in een steeds meer geseculariseerde wereld.
*  Dat alle christenen het hoogfeest van Pasen echt beleven, en vastberaden in het voetspoor van de Heer blijven treden.
*  Bidden wij voor de ongeveer 400.000 priesters over de hele wereld: dat zij volharden in hun roeping en zending en blijvend groeien in sterke     vriendschap met hun Heer Jezus.
*  Danken wij God voor het Sacrament van de Eucharistie, de bron van leven voor de Kerk. Dat de gelovigen er kracht in vinden om hun liefde voor God in concrete naastenliefde uit te drukken.
*  Dat God alle religieuzen die de godsvrucht tot het Heilig Sacrament bevorderen, overvloedig zegene: de Paters van het H.Sacrament - Zusters in voortdurende Aanbidding tot het Allerheiligste e.a.
*  Dat wij allen een grote verering mogen koesteren voor het mysterie van Gods immense liefde, dat wij troost en bemoediging mogen vinden bij Hem die altijd bij ons aanwezig wil zijn onder het zelfde dak, als onze meest intieme huisvriend.
*  Dat de Eucharistie de kern en het hoogtepunt van onze dag moge zijn: voorbereid, gevierd en beleefd.
*  Dat alle zieken, alle lijdenden en stervenden in verbondenheid met de Gekruisigde Heiland sterkte en moed mogen vinden, tot volledige overgave aan God en vertrouwen op zijn liefde.
*  Dat gelovigen niet door ziekte of tegenslagen van God vervreemden. Dat zij in hun geloof sterkte vinden om hun lijden op te dragen voor het heil van de wereld in verbondenheid met Jezus, onze Verlosser.

·        *  Bidden wij in de lijdensweek van de Heer in het bijzonder voor de Paters Kruisheren, Passionisten, Redemptoristen, de Kanunnikessen van het Heilig Graf en de Zusters van de Verrijzenis: dat zij die hun leven verbonden met Jezus’ heilswerk, rijke vrucht dragen in hun apostolaat.
*  Dat blind terrorisme en wrede dictaturen ophouden onschuldig bloed te vergieten; dat het kostbaar Bloed van Gods Zoon de wereld moge verlossen van alle haat en geweld.
Hosannah! Hosannah! Hij die komt in de naam des Heren! *  Dat de viering van Jezus’ heilsmysterie alle religieuzen en missionarissen moge behoeden voor lauwheid of verwatering van Jezus’ boodschap. Dat zij hun broers en zussen voorgaan in authentieke geloofsbeleving.
*   Dat de overweging van Jezus’ lijden en dood ons mag sterken in de strijd tegen alle onrecht onschuldigen aangedaan; dat wij ons inzetten tegen de doodstraf en elke vorm van fysische of morele foltering.
*  Dat onze confraters die zich inzetten voor Rechtvaardigheid en Vrede zich door allen gesteund weten in deze Kerk-opdracht en dat God hen behoeden mag voor alle moedeloosheid en elk deprimerend gevoel van onmacht.
*  Bidden wij voor allen die onverschillig voor het leed van anderen hun handen wassen in onschuld omdat zij alleen macht en eigen belangen nastreven. Voor allen die zonder scrupules anderen de dood injagen.
*  Dat wij die de Blijde Boodschap van Jezus’ liefde mogen verkondigen niet vergeten op te roepen tot bekering, ook als dat afschrikt of onpopulair overkomt.
*  Dat wijzelf als missionarissen het kruis niet proberen weg te moffelen. Dat wijzelf Jezus van dichtbij volgen en door het sterven aan onszelf naar het echte leven mogen groeien.
*  Dat het bloed van de martelaren, maar ook het dagelijkse meeleven van missionarissen met de pijn en het lijden van hun volk, rijke vruchten van nieuw leven moge brengen in de lokale Kerken. (meer dan 1000  vermoorde katholieke missionarissen, paters en zusters, en missionaire werkers sinds 2000)

·        Dat wij zonder te zien, toch het getuigenis geloven van hen die de Levende gezien en betast hebben. Dat het lege graf’ en de    opgerolde zwachtels voor ons teken mogen zijn dat het oude definitief voorbij is en het nieuwe Leven begonnen is in en door Jezus-Heiland.

PASEN en
PAASTIJD, vanaf 08 april.

*  Dat wij na de veertigdagentijd van bekering en boete niet vergeten de veertig dagen van de paasvreugde te beleven. Dat wij de hoop en de vreugde mogen terugvinden en uitdragen in een soms verdwaasde en hopeloos zinzoekende wereld.
Ecce Agnus Dei *  Bidden wij voor een blijere Kerk die ondanks veel negatieve punten, falen en zondigheid niet mag vergeten dat God met haar is en dat de kracht van de Geest van Jezus over haar is uitgestort.
*  Dat de Kerk onversneden en evangelisch radicaal de boodschap van de gekruisigde maar verrezen Jezus moge brengen in een wereld zonder God’ waarin de mens zijn eigen maat wil zijn.
*  Dat wij in de Kerk en in onze gemeenschappen de Geest alle vrijheid geven. Dat wij door het paasmysterie bevrijd worden van elke bekrompenheid en enggeestigheid.                                                                                                                                                                                  Dat wij erin geloven dat Jezus’ Geest ons wil en kan vernieuwen in evangelische hoop en moed.

·        *  Dat wij geen doemdenkers zijn over de toekomst     van de Kerk maar God alle ruimte en tijd geven.
*    Dat wij als kerkmensen niet vleugellam worden door gebrek aan innerlijkheid en diepgang; dat wij steeds nieuwe moed en kracht putten in onze trouw aan bijbelmeditatie en gebed.
*    Dat wij broederlijk de band bewaren met hen die onze Sociëteit of gemeenschap verlieten. Dat alle uitge-tredenen graag contact blijven houden met ons en de missie.
*    Dat alleen-wonende confraters (zusters) altijd graag in onze gemeenschappen thuis’ mogen zijn: dat zij niet vervreemden van onze gemeenschappelijke inspiratie en zich volwaardig lid blijven voelen van onze Sociëteit (Congregatie)

·         Speciale intenties voor de maand april:

1 april: Wereld-Jongeren Dag

Van 2 t/m 4 april worden geen Heiligen gevierd, en wordt de Prefatie van het Lijden des Heren genomen.

4 april  Sint Isidoor patroon van de webmasters.
Bidden wij op voorspraak van de kerkvader de H. Isidoor voor alle informatici: dat zij de nieuwe technologische mogelijkheden gebruiken om door degelijke en waarheidsgetrouwe informatie mensen in begrip en medeleven dichter bij elkaar te brengen in een steeds grotere globalisering.                                                                              Bidden wij voor een verantwoorde aanwending van dit medium voor meer menselijke vorming van de jongeren.

6 april: Paasfeest van de Joden

Bidden wij dat de Joden die deze week ook hun Pesach-Pasen vieren, zich in geest en waarheid door God laten bevrijden en redden uit elke slavernij.

5-7 april : Internationale herdenkingsdag van de genocide in Rwanda’
Bidden wij dat de (16de) herdenking van de gruwelijke slachtingen in Rwanda    geen aanleiding geve tot aanwakkeren van etnische haat maar eerder moge leiden tot diepe inkeer en verzoening.
Bidden wij dat het Rwandese volk door een eerlijk en oprecht verzoeningsproces tot stabiliteit en echte vrede mag komen in hetzelfde christelijk geloof (na meer dan 100 jaar evangelisatie).

Neemt, en drinkt hieruit, want dit is mijn bloed...

5 april:Witte Donderdag. Ceremonie van ontvangst van de H.Olie, door de Bisschop gezegend - vóór de avondmis. Zie teksten van het Missale Romanum.

6 en 7 april Goede Vrijdag. Op Goede Vrijdag en Paas-Zaterdag zijn  alle sacramentele vieringen absoluut verboden, met uitzondering van het Sacrament van boetvaardigheid; en van de ziekenzalving.  Uitvaarten worden wel gedaan, maar zonder eucharistieviering. Huwelijksvieringen kunnen na Pasen pas plaats hebben.

7 april: Stille Zaterdag. Op deze dag kan alleen de Communie gegeven worden bij wijze van viaticum.
7 april: Jean-Baptiste de la Salle.
Bidden wij voor de Broeders van de Christelijke Scholen, dat zij trouw aan hun stichter, Jean-Baptiste de la Salle, zich blijven inzetten om aan arme kinderen over de wereld een degelijke en evangelisch geïnspireerde scholing en opvoeding te geven.

8 april: Paas-Zondag. Hoogfeest met oktaaf. Besprenkeling met wijwater, onder het zingen van het Vidi Aquam. Dit kan al in de avond-viering plaats hebben, na de doopbeloften. De Paascommunie kan gedurende de nacht of onder de hoogmis ontvangen worden. Maria wordt in deze paastijd geëerd met het Regina Coeli.  Gedurende het octaaf worden de missen genomen van het eigen der tijd. De homilies zullen voor velen een mystagogisch karakter hebben.

Zij zullen opzien naar Hem die zij hebben doorstoken. Joh. 19,37.

9 en 10 april: Israëlisch Pasen. Verjaardag van Prins Floris (1975) op 10 april.

15 april: Tweede zondag van Pasen oftewel Beloken Pasen en Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid. Bij gelegenheid van de heiligverklaring van de Poolse Zuster Maria Faustina Kowalska op 30 april 2000, heeft Paus Joh. Paulus II bepaald, dat aan de tweede zondag van Pasen de benaming zondag van de Goddelijke Barmhartigheid”  wordt toegevoegd. Op deze zondag wordt in de liturgie, en vooral in de Eucharistieviering, de Goddelijke Barmhartigheid gevierd, waarmee God in zijn goedheid zijn Eniggeboren Zoon als Verlosser heeft geschonken. En dat aldus door het Paasmysterie van zijn Zoon de mensheid het eeuwige Leven kan verwerven. En zo zijn lof verkondigen tot aan de uiteinden van de aarde.

Ikoon naar Giotto. Toen zei Jezus tot Magdalena: houd me niet vast, want ik zal opstijgen naar mijn Vader...Joh. 20,17 16 april  Benoît-Joseph Labre. Marie-Bernadette Soubirous; H. Jean-Baptiste de la Salle; H.Stanislaus; H. Egbertus, e.a.
Dat wij op de voorspraak van de H. Benoît Labre altijd pelgrimerende mensen blijven en bedelaars van Gods liefde. Dat steeds meer christenen Jezus volgen in zijn bijzondere zorg en aandacht voor de kwetsbare mens in vaak uitzichtloze situaties en marginalisering. Bidden wij voor wie het moeilijk hebben om te leven’ en niemand’ hebben, dat zij toch op barmhartigheid kunnen hopen.

17 april: Verjaardag van Prins Maurits. (1968) 18 april: verjaardag van prinses Annette (1972)

19 april: Verjaardag van de Pauskeuze van Benedictus XVI in 2005. Een speciale mis kan gelezen worden: altaarmissaal  p.1190. Vandaag is het ook de internationale “secretaressedag”. Met een pluim voor onze secretaris.

21 april: H. Anselmus, bisschop en kerkleraar. H. Koenraad.

22 april: Derde Zondag van Pasen. Zie teksten van Heeswijk voor gebeds-intenties.

23 april: H. Adalbertus. Sint Joris, patroon van de jeugd-groepen, speciaal van de Verkenners.

24 april: H. Fidelis van Sigmaringen. Bekering van de H. Augustinus.  H. Maria Euphrasia Pelletier.


25 april: H. Marcus, evangelist.
Dat wij door lezing en studie van het evangelie steeds nieuwe herbronning vinden om onze verbondenheid met de Heer Jezus uit te diepen. Dat alle eenvoudige gelovigen in het levendig verhaal over het geheim van Jezus’ persoon inspiratie vinden om Hem zo van dichtbij te  kunnen volgen.

27 april: veertigste verjaardag van Prins Willem Alexander. (1967)

28 april  H. Louis-Marie Grignion de Montfort.  En Pierre Chanel.
Bidden wij voor alle leden van de religieuze families die ontstonden uit de inspiratie van de Heilige Louis-Marie Grignon de Montfort: de Paters Montfortanen (o.a. werkzaam in Kongo en Malawi), de Dochters van Wijsheid en de Broeders van Sint Gabriël. Dat zij Christus blijven verkondigen met de hulp van zijn Moeder Maria.

29 april: Vierde Zondag van Pasen: Zondag van de Goede Herder;  Roepingen Zondag. Roepingenzondag werd in 1964 ingesteld door Paus Paulus VI als jaarlijkse Wereld-biddag voor roepingen tot het priesterschap en het religieuze leven. Maar ook voor het Diakonaat, waartoe (getrouwde) leken worden geroepen.                                                                                                                                                                                                                         

H. Catherina van Siëna. H. Paus Pius V (813)
Dat op voorspraak van de heilige kerklerares en patrones van Europa, Catherina van Siëna, er in Gods Kerk sterke vrouwen met evangelische uitstraling, de heiligheid het Godsvolk verstevigen en theologisch steunen.


30  april: Feest van Onze-Lieve-Vrouw van Afrika
Bidden wij om de steun van onze eigen patrones: O.-L.-Vrouw van Afrika. Dat Maria alle Missionarissen van Afrika hun onvoorwaardelijke passie voor Afrika’ mag helpen bewaren en dat zij de Witte Paters nabij mag zijn in hun beraadslagingen en besluiten, vooral m.b.t. de komende Europese Provincie.

Koninginnedag, en verjaardag van Mr. P van Vollenhoven. (1939)

Speciale intenties voor Afrikaanse landen:


*   Bidden wij voor Algerije: dat het land dat in vrije en democratische verkiezingen een nieuwe regering  hheft verworden, die ook de eigenheid en de cultuur van de Berbers erkent en eerbiedigt.
*   Bidden wij voor Zuid-Afrika: dat het land na de afschaffing van de apartheid nu niet ten onder gaat in groeiende criminaliteit en AIDS-verspreiding. Dat de regering liever moet investeren in geneesmiddelen dan in wapens.
*   Bidden wij voor Mozambique: dat het land (onder de leiding van een 1ste vrouwelijke premier Luisa Dioga) van de kwijtschelding van buitenlandse schulden mag gebruik maken om uit de groep van de armste landen ter wereld te geraken. Dat er ook geen sprake meer mag  zijn van kinderontvoeringen voor organensmokkel.
*   Bidden wij dat Afrika niet de vuilnisbelt’ van de wereld wordt waar geïndustrialiseerde landen hun toxische afval storten zoals dat gebeurde in Ivoorkust vorig jaar, en waarvan de gevolgen nog steeds merkbaar zijn. Dat de grote Afrikaanse steden niet verstikken door onwetendheid over milieu-vervuiling en haar gevolgen van hersenbeschadiging en depressies.
*   Voor een rechtvaardige oplossing van de politieke situatie in Ivoorkust. Dat men zonder verder bloed-vergieten tot stabiliteit en vreedzame ontwikkeling  mag komen, nu de heer Soro van de Oppositie van het Noorden, eerste minister is geworden..
*  Voor de “kleinere missielanden” zoals Niger, Mauritanië waar slechts enkele confraters werkzaam zijn. Dat zij zich niet afgezonderd  moeten voelen maar wel gesteund door heel de Sociëteit.
*   Bidden wij voor confraters die in meer gebed en meditatie zich in en voor het apostolaat van de gehele Sociëteit willen inzetten. Dat elke Witte Paters-gemeenschap het getuigenis van heiligheid als eerste vorm van haar missie blijve zien. Voor mogelijk meer gemandateerde gebedsgemeenschappen in de Sociëteit.
*   Voor een rechtvaardiger verdeling en gebruik van geneesmiddelen. Dat er in het Westen niet langer méér wordt uitgegeven voor afslanken en lichaamsverzorging dan er in de Derde Wereld beschikbaar is voor de meest noodzakelijke medicamenten.


Extra Intenties voor een christelijk Europa.


·    Bidden wij dat alle christenen van de Europese Unie hun verantwoordelijkheid mogen opnemen nu er 10 nieuwe lidstaten bijkomen: dat Europeanen niet bang’ zijn voor de andere’, maar met “open hart” bereid om te geven en te ontvangen’.
·    Dat Europa een vindplaats van respectvolle dialoog tussen volkeren en culturen moge worden.
·    Dat het oude’ Europa, bakermat van eeuwenlange christelijke traditie en geloofsbeleving, haar kostbaar erfenis niet vergooit in oppervlakkigheid of materialistisch atheïsme.
·    Dat christelijk Europa geïnspireerd, kordaat een voortrekkersrol neemt in concrete engagementen voor wereldvrede en wederzijds begrip tussen culturen en godsdiensten.
·    Dat er in Europa en elders steeds meer ontmoetingsplaatsen zouden komen waar mensen in eerlijk zoe-ken elkaars rijkdom waarderen in harmonieuze verscheidenheid.
·    Dat in de uitgebreide Europese Unie grotere toenadering kome tussen katholieke en orthodoxe christenen en de Kerk zo weer met beide longen ademen kan.
·    Dat de uitbreiding van de Europese Unie geen nieuw machtsblok’ betekent maar wel een nederige maar concrete bijdrage voor evenwicht en oprechte vrede.
·    Dat een groter Europa geen collectief egoïsme wordt en evenmin een verkrampt opflakkeren meebrengt van enge nationalistische bewegingen.
·    Dat een dienstbare Europese Kerk door profetische gebaren verstandhouding, vrijheid, vrede en daad-werkelijke solidariteit moge bevorderen.
·    Dat er door meer interreligieuze dialoog ook een groter bewustwording mag groeien van de noodzaak van een onpartijdig wereldbestuur in dienst van de vrijheid met rechten én plichten.
·    Dat er opnieuw vertrouwen en toekomst zou zijn voor de jongeren in een leefbare wereld met recht-vaardige welvaartverdeling en zorg voor de hele schepping en het natuurbehoud.
·    Dat de rijke Amerikaanse en Europese landen niet hooghartig aalmoezen bedélen maar investeren in het opkomen voor mensenrechten door eerlijke handelsbetrekkingen en respectvolle relaties in hun omgang met andere mensen’ met minder gesofistikeerde middelen.
·    Dat de christelijke intellectuelen en politici hun verantwoordelijkheid opnemen in organisaties en instel-lingen. Dat de eenvoudige mensen zich niet laten meesleuren door goedkope slogans en mediabedrog. Dat de basiskerk profeten voortbrenge die met overtuiging, moed, durf en gezag de beschaving’ weer echt menselijk maken.
·    Dat de wereld niet verder geregeerd worde door economische belangengroepen die de machthebbers manipuleren en omkopen. Dat men de armen niet verder vernedere door bruut geweld of laffe onver-schilligheid.
·    Dat regeringsleiders en gezagsdragers in authentieke luisterbereidheid en door oprecht inlevingsvermogen hun volk en de wereld zouden dienen’ naar Jezus’ voorbeeld. Dat intellectueel inzicht en menselijke warmte elk leiderschap zouden bepalen in dienst van het gemeenschappelijk goed.
·    

Dat alle vormen van nooit te rechtvaardigen terrorisme, en elk blind mechanisme van zinloze vergelding of wraak - mogen ophouden.
Dat de diepere oorzaken van armoede en uitzichtloosheid, van ongenoegen en vijandigheid - bestreden mogen worden, door een eerlijker verdeling van bestaansmiddelen en welvaart.

 

 


Webmaster-NL

Vorige pagina