CHARLES DE
FOUCAULD
In het
kader van de aanstaande zaligverklaring van Charles de Foucauld willen wij een
kleine serie beschouwingen over zijn leven geven op onze website. Want onze broeder
Charles de Foucauld was een intieme vriend van veel Witte Paters, toen hij zich
in het begin van de twintigste eeuw in Algerije wilde inzetten als een soort
kluizenaar temidden van de Arabische bevolking van de Sahara.
Charles
wilde zelfs als "Missionaris van Afrika" zijn leven voor hen geven. Dit werd hem echter
afgeraden, want de Missionarissen van Afrika zijn geen beschouwende Orde, en
leven in gemeenschappen van minstens drie leden, die tezamen werken temidden van de islamitische bevolking van
Noord Afrika door "er te zijn, en zich voor hen in te zetten op allerlei
gebied".
Dit neemt
niet weg dat Charles de Foucauld veel
relaties had met Witte Paters, die hem geregeld kwamen bezoeken. Er bestaat een
lijvig boekdeel van 1061 bladzijden met alle correspondentie en verslagen van
deze relaties: "Charles de
Foucauld, correspondances Sahariennes". Lettres inédites aux Pères
Blancs et aux Sœurs Blanches (1901-1916) Ed. Du Cerf, Paris 1998.
Zaligverklaringsproces
al ingezet in 1927
Paus Johannes Paulus II zou op Pinksterdag 15 mei 2005
de Franse militair en kluizenaar Charles de Foucauld (1858-1916) zaligverklaard
hebben. Op 20 december 2004 ondertekende de hij al een decreet dat een wonder
erkent door de tussenkomst van de Foucauld. Volgens Rome werd een persoon van
kanker genezen dankzij de Foucauld.
De priester Charles de Foucauld is de stichter van
de orde van de Kleine Broeders van Jezus. Hij was afkomstig van Straatsburg. Na
zijn militaire loopbaan leefde hij als monnik in de Algerijnse Sahara waar hij
in 1916 werd vermoord. Het zaligverklaringsproces voor de Foucauld werd al in
1927 ingezet maar het duurde tot 24 april 2001 toen de heroïsche deugden, de
eerste stap naar de zaligverklaring, van de Foucauld werden erkend.
Vanaf de jaren 1950 ontstonden in tientallen landen
gemeenschappen en verenigingen die zich inspireerden op het leven, het
gedachtegoed en de spiritualiteit van de Foucauld. Ook in Vlaanderen verenigden
vele reguliere en seculiere geestelijken alsook leken zich rond het charisma
van de Foucauld.
Bron:
AFP
Paus Johannes Paulus overleed echter in de Paas-week, en de
zaligverklaring ging dus niet door. De
nieuwe Paus Benedictus XVI, na rijp beraad,
stelde de een nieuwe datum vast:
Het Persagentschap "Agence Zenit" laat ons het volgende weten:"Bevestiging van
de datum van de zaligverklaring van Broeder Charles de Foucauld"
Rome, 30
augustus 2005. Het Staatssecretariaat van het Vaticaan heeft bevestigd dat de
viering van de zaligverklaring van Charles de Foucauld zal plaatsvinden te Rome
in de Basiliek van de Heilige Petrus op zondag 13 november 2005..
Krantenbericht:
La Croix van 30 augustus 2005:
“het je open stellen voor allen” wordt zalig verklaard
in de persoon van Charles de Foucauld!
(door Claude
Rault M.Afr., Bisschop van Laghouat, Sahara, Algerije)
Veel aspecten
van de persoonlijkheid van Charles de Foucauld stellen ons in staat om hem te
begrijpen en aan te voelen. Eindelijk eens een heilige van ons eigen niveau,
zelfs als hij onnavolgbaar blijft…
De
zaligverklaring van Charles de Foucauld zal dus plaats vinden op zondag 13
november aanstaande. Oorspronkelijk was deze plechtigheid voorzien op het Feest
van Pinksteren, maar naar aanleiding van het overlijden van Paus
Johannes-Paulus II werd het tot een latere datum uitgesteld.
Universeel
Broederschap
Paus
Benedictus XVI heeft nu echter het
besluit genomen om aan zaligverklaringen een meer besloten en lokaal karakter
te geven. Ondanks dit besluit is toch voor Rome gekozen. De reden is de universele
dimensie van de roeping van Charles de Foucauld: "broeder zijn van iedereen,
openstaan voor allen". Dit is de diepe betekenis die hij aan zijn leven
heeft willen geven: leven in navolging van Jezus.
Het heeft
zeer veel tijd gekost en er is lang over geaarzeld alvorens de Kerk dit
officieel heeft willen erkennen. Waarschijnlijk omdat Charles de Foucauld veel
geschreven heeft over - en te veel banden had met - het hele koloniale gebeuren
in zijn tijd. Dit heeft zeker het zaligverklaringproces vertraagd.
De Kerk
in Algerije had overigens geen haast om deze vertegenwoordiger van het koloniale
verleden van Frankrijk tot de rang van "zalig" te verheffen. Daar
moest eerst veel tijd over heen gaan en hij mocht zeker niet meer gezien kunnen
worden als een overblijfsel of verlenging van een koloniale Kerk.
De lange
jaren van geweld in Algerije hebben deze verandering tot stand gebracht. Deze
jaren zijn ook de gelegenheid geweest voor de Kerk om duidelijk te laten zien
hoe ze bij het Algerijnse volk hoort. Het bloed van priesters en gelovigen
is vermengd met dat van alle slachtoffers van het terrorisme.
De Kerk
heeft geweigerd het land te verlaten ondanks alle bedreigingen van gewapende
groepen en ondanks ook de druk die uitgeoefend werd van buiten af. Heeft zij
met dit soort koppige solidariteit haar burgerrechten verworven? In ieder geval
heeft zij een nieuwe richting ingeslagen. Dit kan alleen maar gerealiseerd
worden door een volledige integratie in het Algerijnse volk. En dit is
dan ook haar roeping: een universeel broederschap tot uitdrukking brengen
die voorbij gaat aan godsdienst of nationaliteit.
Bescheiden Aanwezig
De Kerk
van Algerije is nu bevrijd van die post-koloniale dwangbuis. Haar bedienaren
vormen en volledig nieuwe lichting en komen uit veel verschillende landen.
Algerijnse geschiedkundigen bestuderen opnieuw de oude geschiedenis, een tijd
waarop een zoon van dit land, de heilige Augustinus, zeer nadrukkelijk zijn
stempel gezet heeft.
De Kerk
is misschien veel minder zichtbaar aanwezig dan vroeger, heel bescheiden door
het maar kleine aantal gelovigen. Ondanks dat heeft die Kerk het
zaligverklaringproces toch weer op gang kunnen brengen. Wij zijn niet bang voor
de onvermijdelijke kritiek rond deze uitermate complexe persoon die Charles de
Foucauld ooit was.
Omstreden
persoonlijkheid
Zijn
levensloop was getekend door uiteenlopende en zelfs tegenstrijdige gegevens, en
hij blijft zeker in de ogen van sommigen een omstreden persoonlijkheid: hij
wordt beschreven als een luie en middelmatige officier in het Franse leger,
maar toch ook in staat tot moedige daden; hij was wetenschapper en avonturier -
die 16 uur per dag bezig was om zijn ontdekkingsreis naar Marokko voor te bereiden.
Hij was van
adel, vol elegantie, maar vermomd als een joodse koopman, trok hij rond in het
Marokkaanse achterland, zogenaamd om handel te drijven. Met vrome moslims als
voorbeeld vond hij het geloof van zijn jeugd weer terug. Hij was een
missionaris vol ijver maar ook vol respect voor de moslims. Hij was een
mysticus en tegelijkertijd een man van de praktijk, een kluizenaar op zoek naar
menselijke relaties.
Charles
de Foucauld was fransman in hart en nieren maar leefde onder en dicht bij een
inheemse bevolking die hem zelfs een keer zijn leven redde. Hij was bevriend
met militairen en het gebeurde dat hij hen raad gaf hoe hun bestuur over de
lokale inheemse bevolking uit te oefenen.
Hij was
bevriend met de Touaregs, sprak hun taal zelfs perfect, en wenste niets anders dan
hun ontwikkeling. Hij droomde van het martelaarschap en werd uiteindelijk
vermoord door een jonge en in paniek geraakte nachtwaker.
Een lange
lijst van alleen maar tegenstellingen. Zou dat voldoende zijn voor de Foucauld om
voor het “overgangsexamen” naar
heiligheid te slagen?
Het is gemakkelijk te begrijpen dat sommigen
het helemaal niet eens zijn met de aangekondigde zaligverklaring en dan ook het
beeld dat er van Charles de Foucauld geschetst wordt, verwerpen. Zij die tegen
alle geweld zijn, veroordelen hem zonder verzachtende omstandigheden.
Andere groepen
van katholieken van een meer behoudende signatuur en die het Heilig Hart wel
als embleem op de vlag van de Franse republiek zouden willen zetten, beschouwen
hem als een van hun voormannen. Zelfs zijn meest trouwe volgelingen voelen zich
niet altijd even prettig om hem “zalig” te noemen. Zij zijn daar veel te
bescheiden voor. Het is dus wel een zaligverklaring die veel mensen en
meningen in beweging zet!
Wat
is "heiligheid"...?
Dit
verschil van meningen leert ons misschien wel wat echte heiligheid eigenlijk
is. Heiligheid wordt te vaak en te snel gelijk gesteld met volmaaktheid,
hoe mooi die ook kan zijn, zelfs op onze klein menselijke schaal. Alleen God is
volmaakt! Bij de mens is het niet meer dan een brandend verlangen naar God,
naar Zijn nabijheid. Een verlangen, nog niet de vervulling! Het is een vaak
pijnlijk streven naar het onmogelijke. Het is het willen bereiken van het
allerbeste voor de ander en voor de Ander bij uitstek, zonder het te kunnen
realiseren.
Charles
de Foucauld was geen “volmaakt” mens, verre van daar. We betreuren de
uitspattingen van zijn jeugd, de verkeerde beslissingen als volwassene, zelfs
na zijn bekering. Maar misschien heeft hij daardoor een meer menselijk gezicht,
om niet te zeggen een meer breekbaar
beeld, aan de heiligheid gegeven. Hij is niet altijd geslaagd tijdens zijn
leven, zelfs niet op de hoogtepunten daarvan. Hij heeft zich niet altijd kunnen
ontdoen van zijn reacties als militair. Hij zag de toekomst van de Hoggar en
het zuidelijk deel van Algerije alleen maar mogelijk in een koloniaal
perspectief, zelfs al zou dit op een meer menselijke manier moeten gebeuren.
Maar
kunnen wij hem verwijten een mens geweest te zijn van zijn tijd? Een
belangrijke persoonlijkheid zei eens dat Charles de Foucauld de loftrompet uitstak voor het
kolonialisme. Monseigneur Teissier, de aartsbisschop van Algiers reageerde toen
op de volgende manier: “Neen, maar hij heeft wel de loftrompet uitgestoken
voor een algemene en universele broederschap in een koloniale context.”
Kwaliteiten
Dit neemt
echter niet weg dat in zijn diepste wezen Charles de Foucauld ons heel nabij
is, bijna tastbaar, grijpbaar en be-grijpbaar. Het is een lange lijst die men op
kan stellen van zijn kwaliteiten:
1. zijn radicale keuzes om God en zijn
“welbeminde Jezus” te dienen;
2. zijn zorg voor de meest achtergelatenen en de
allerarmsten;
3. de uren die hij doorbracht in gebed en
aanbidding;
4. de tijd die hij besteedde om iedereen als
“broeder” te ontvangen;
5. zijn geestelijke zoektocht naar zijn
werkelijke roeping;
6. en nog zo veel andere kanten van
zijn persoonlijkheid.
Eindelijk eens een heilige van ons eigen niveau,
zelfs
al blijft hij… onnavolgbaar!
Jezus heeft
gezegd : “Men herkent de boom aan zijn vruchten.” De vruchten hier zijn de
verschillende religieuze families, van mannen en van vrouwen, die hun
inspiratie gevonden hebben bij Charles de Foucauld. “Les petits frères”en “les
petites soeurs”, de “kleine broeders”en de "kleine zusters" ,
zijn nu over de hele wereld verspreid. Men vindt ze bij voorkeur in de meest
afgelegen uithoeken, in de meest achtergebleven gebieden, in achterstandswijken,
waar zelfs de Kerk zich nauwelijks durft laten zien.
De zonen
en dochters van deze “broeder van iedereen” kiezen voor bevolkingsgroepen,
en voor al die mensen die door alles verlaten zijn. Maar er zijn ook duizenden
priesters en leken die in zijn boodschap en ideaal een manier van leven ontdekt
hebben in allergrootste eenvoud, in broederlijk delen, met zorg voor de
allerkleinsten, en in stille aanbidding.
Daarnaast
zijn er ook al diegenen die wel niet tot zijn geestelijke familie horen, of
zelfs niet tot dezelfde godsdienst, maar die de grootheid van de persoonlijkheid
van Charles de Foucauld, en zijn geestelijke dimensies ontdekt hebben.
Zalig...
voor ons vandaag !
Zalige
Charles! Proberend, struikelend, met zijn groot verlangen naar eenzaamheid én
naar relaties met medemensen, met zijn grote liefde voor God en zijn naaste...:
ook vandaag nog toont hij ons de weg naar een wereldwijde broederschap. Hij
nodigt ons uit al onze angsten af te werpen, en de grenzen van ons klein
comfortabel geestelijk wereldje te doorbreken.
Hij
vraagt ons alle uitdagingen die we tegenkomen aan te nemen, zelfs al weten we
dat we lang niet altijd zullen slagen. Aan ons nu om in zijn voetstappen te
treden!
Claude
Rault. vert. H.Remhs m.afr.