Gerard Chabanon, Generale Overste van de Witte Paters

MARIA MOEDER VAN DE HEER

1 JANUARI 2007

KERSTPREEK
door de Algemene Overste van de Witte Paters
te Rome.
zie de vertaling in het nederlands hieronder.

How can Christians express their faith in the incarnation of Jesus without concrete gestures and words? It is true that Europe has not anymore a Christian culture.
But to ignore its historical patrimony and religious feasts goes against a peaceful dialogue between cultures and religions.
An enlightened secular state has the duty to let its citizens confess and express their religious convictions.

One of the dangers of such evolution could be to drive some Christians into the nostalgia of the past and to lock themselves in external signs, rites or symbols. This is a temptation for many Christians: to take refuge in the past. Actually to celebrate Jesus' coming in our flesh, is to open up our hearts and lives to his present-day visits.

One of the key words of this feast is TODAY. "Today in the town of David a Saviour has been born to you" says the angel to the shepherds. Today Jesus has been born in all houses and in all hearts that are ready to welcome him.

And thanks be to God they are many in all parts of the world. "Behold, I stand at the door and knock. If anyone hears my voice and opens the door, then I will enter his house and dine with him, and he with me. " Rev 3:20 This is the Christian spirit of Christmas.

This has been Mary's attitude when visited by the angel of the Lord. To be present to God's presence. Today, now, to be able to recognise that he has touched us.

We were asked yesterday by Juan-Jo about our spiritual expectations during this special time of Advent. How this great joy of celebrating Jesus' birth fills our expectations.
How close are we to this child who though Son of God, comes very humbly into the world? Christmas is a feast of light but this is mainly the pre-christian background of it. Christmas is before all things a feast which exalts simplicity, humility, anonymity and discretion.

Let us thank the Lord who keeps doing "great things for us" today. Let us be joyful because his gifts are not made up from artificial stuff but from the quiet conviction deep down in our hearts that God is truly Emmanuel, God with us.

Gerard Chabanon, Superior General
of the Missionaries of Africa.

 

Onze Algemene Overste van de Missionarissen van Afrika te Rome, Pater Gérard Chabanon, wees er in zijn Kerst-homilie op, dat in veel Europese landen het Kerstgebeuren niet meer wordt uitgedrukt in de verlichtingen of concrete tekenen die de geboorte van Jezus laten zien: ook de naam “Christmas” is uitgewist, en de evenementen rond Kerstmis worden nu “eindejaarsfeesten” genoemd, of winter – of licht feesten (wat het eigenlijk oorspronkelijk waren, in een periode van het jaar dat de dagen weer gaan lengen. Maar gekerstend in de eerste eeuwen van het christendom).

 

In sommige landen of streken –zei hij – is het zelfs verboden om openbare kerststallen en religieuze kerst-symbolen te gebruiken buiten de kerken.

Afrikaanse Maria. Witte Paters Fribourg, Zwitserland.

Maar dan kunnen we onszelf wèl afvragen: “hoe kunnen Christenen hun geloof in de menswording van Jezus uitdrukken zonder konkrete gebaren, tekenen en woorden? Het is echter een feit dat Europa haar christelijke cultuur aan het verliezen is, (en het in meerdere landen al heeft verloren)

 

Maar als we ons Europees historisch erfgoed met betrekking tot het Kerstgebeuren en andere religieuze feesten – helemaal gaan negeren en uit schakelen: dán gaan we in tegen een vredelievend dialoog tussen onze culturen en religies.

 

Een redelijk handelende, maar gesecularizeerde Staat heeft echter de plicht om haar burgers toe te staan hun religieuze overtuigingen in het openbaar te mogen belijden, en uit te drukken: in processies, kerststallen, muziek, bruidjes, en wat die meer zij.

 

Een van de gevaren van zulk een ontwikkeling zou zijn dat sommige Christenen opgesloten  gaan worden in de nostalgie naar het verleden toe, en dan houden ze zich alleen maar bezig met  loze uiterlijke tekenen, riten en symbolen. Dit is voor veel gelovigen een verleiding om hun sentimentele toevlucht  te nemen naar hoe het vroeger was.

 

Maar in werkelijkheid zou het moeten zijn dat we in het vieren van Jezus’ menswording  ons hart en heel ons leven open mogen zetten voor zijn komst in ons dagelijks leven. Daarom  is een van de sleutelwoorden van het Kerstfeest het woord: VANDAAG. “Vandaag is in de stad van Bethlehem een Verlosser voor jullie geboren”. In de liturgie wordt, zoals we het vroeger in het latijn zongen of reciteerden,  het latijnse “hodie”  (vandaag) in alle toonaarden verwoord. “vandaag is het de geboorte van Jezus in alle huizen, en in alle harten die klaar zijn Hem te verwelkomen”.

En God zij dank zijn er veel van zulke huizen of onderkomens in de wijde wereld. “Zie, ik sta voor je deur en klop. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, dan wil ik zijn/haar huis binnen gaan en met hem/haar mijn maaltijd nemen, en hij/zij met mij. (Openbaring  3,20)

In deze geest is dit de werkelijk Christelijke viering van Kerstmis.

 

Dit was ook Maria’s houding toen zij door de Engel van de aankondiging

werd bezocht: je open stellen en aanwezig weten in God’s tegenwoordigheid. Vandaag: nu, in deze kerstviering van Maria’s Moederschap kunnen beseffen dat Hij ons heeft geraakt. We kunnen onszelf natuurlijk  niet op het zelfde nivo van Maria zetten om deze ervaring van dit godsbezoek precies zoals zij te beleven Maar we mogen best in onze verwachting opklimmen naar deze gave die de Heer ons vandaag aanreikt.

Dan  onderga je zó een van de meest menselijke ervaringen met het goddelijke: dat heb ik geleerd in het Landmark Forum te A’dam enkele jaren geleden, hoe je ertoe komt – vooral bij het lezen van de evangelist Johannes – door de genade te worden geraakt, bewogen en ge-inspireerd. (touched, moved and inspired)

Zo heeft dit jaar weer het vieren van Jezus’ geboorte, “het grote nieuws (gebracht) dat heel het volk blij zal maken” zoals de engel aan de herders zei In Lucas 2,10. En dat onze verwachtingen naar de toekomst toe weer heeft waar gemaakt. We mogen zo vlak bij hem zijn, Hij die alhoewel Zoon van God,  als een nederig mensenkind in een stal wordt geboren. Ook voor ons! In het licht van Kerstmis mochten wij dan ook ervaren wat het is: eenvoud – nederigheid – anonimiteit – discretie...

 
Maria had die plaats ook ingenomen in dat hele gebeuren. Paus Benedictus XVI  zei van haar op 8 december jongstleden: “ Maria, je bent vol van genade, en volledeig omgeven door de liefde van God, en wel vanaf het eerste moment van je bestaan. En zo ben je door Zijn voorzienigheid voorbestemd om moeder te worden van de Verlosser.

En met Hem ben je verbonden in het heilsmysterie.

Door je Onbevlekte Ontvangenis mag ook de roeping van de volgelingen van Christus oplichten: “ want zij zijn door Zijn genade ook uitgekozen (geroepen ) om Hem toe te behoren en smetteloos voor Hem te staan. Want in zijn liefde had hij van tevoren beslist dat hij ons door Jezus Christus als zijn zonen en dochters zou aannemen”  (Efeziers 1,4)

Kom dan tot ons, ô Maria, als een moeder voor ons allemaal, en geef ons je Zoon, Christus, hoop voor deze wereld. Ô Onbevlekte Maagd, vol van genade. Amen!” (Tot zover de Paus)

 

Laten wij  de Heer danken, die ook vandaag weer “grote dingen voor ons doet” zoals Maria het ons voorbad in haar magnificat. Vervuld met vreugde op deze eerste dag van het nieuwe jaar, want  Zijn Gaven zullen niet het resultaat zijn van vrome en gekunstelde beschouwingen, maar van een ongedwongen  en rustige overtuiging die vanuit het diepst van ons hart komt, dat God vast en zeker voor ons Emmanuel is, de God met ons!

 

 

Vrije vertaling van de preek van de Algemene Overste van de Missionarissen van Afrika
op 25.12.06 te Rome.
C.Vismans, webmaster NL



Webmaster-NL

Vorige pagina